Dagstur som avslutas i Göteborg

Hej,

vi vill hitta fin vandringsled i närheten av Göteborg, lagom lång för en dagstur. Tanken är att vi tar kollektivtrafiken från Göteborg till en lämplig startpunkt, vandrar därifrån mot Göteborg och avslutar turen med god mat och sömn på något mysigt hotell/pensionat i närheten eller i Gbg.

Tips på fina leder och lämpliga startpunkter tas tacksamt emot! Gärna tips på pensionat också.

//Carin
 
Se tråden Vildmarksleden Hindås-Skatås under Träffar... Den var helt OK, men lite svårt att hitta ibland tyckte jag.
 
Jag har gått den på knappt 7 timmar i hyfsat raskt tempo utan några långa matraster. Nu var det i och för sig många år sedan sist, men då var det några kalhyggen som var lite kluriga att hitta på.
 
Jag har gått den på knappt 7 timmar i hyfsat raskt tempo utan några långa matraster. Nu var det i och för sig många år sedan sist, men då var det några kalhyggen som var lite kluriga att hitta på.

Hälsar du på i Göteborg nån gång så travar jag den gärna med dig och gör ett 7-timmarsförsök :)
 
Hindås - Skatås

Hej,
Är du inte väldigt van vandrare så är hela sträckningen Hindås - skatås en väldigt mastig dag. Leden är hyggligt väl uppmärkt men en kompletterng med en grön karta eller liknande är bra att ha som backup.

Det är dock bitvis lite tunggånget, lerigt samt de har arbetat med skogsmaskiner norr om Sandsjön så några snabba kilometertider får du inte. Kommunen skulle behöva göra en liten renovering....

Ska du sova över är det bra att vet att vindskyddet vid Hornasjön är borta sedan många år. Det finns vindskydd vid St Härsjön samt den lilla sjön efter Sandsjön, kommer inte ihåg vad den heter.

Om du vill dela upp etappen så är det möjligt att ta bussen till Landvetter och gå på elljusspåret in på diverse stigar tills du möter leden, då behöver du dock definitivt en karta.
Du kan också hoppa på vid Härskogen men jag tror inte det går kollektivtrafik dit.

mvh
David
 
Om vandringen även får starta i Gbg ...

Hej,

vi vill hitta fin vandringsled i närheten av Göteborg, lagom lång för en dagstur. Tanken är att vi tar kollektivtrafiken från Göteborg till en lämplig startpunkt, vandrar därifrån mot Göteborg och avslutar turen med god mat och sömn på något mysigt hotell/pensionat i närheten eller i Gbg.

.... eller dess norra ytterområden, så tycker jag att det finns många trevliga leder i Vättlefjäll, både långa och korta, i kuperad och sjörik terräng. Den längsta, 2,5 mil, är Vättlefjällsleden med start och mål vid Vättlestugan. Är det för långt så kan man ta bussen till Bohus och vandra från Jennylund. Karta: "Vandringskarta över Vättlefjäll" i skala 1:25000.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Dagstur Skåne Vandringsleder 8
dmitrij Dagstur norr om Sthm Vandringsleder 4
Aico Lettvandrat dagstur ved Järpen Vandringsleder 2
Mathias PHS Dagstur runt Sollentuna? Vandringsleder 10
fredde_gbg Dagstur/test av utrustning i Göteborg Vandringsleder 1
100826 Dagstur på Skule-berget!!! Vandringsleder 2
Anna Asplund Dagstur hyfsat nära Göteborg Vandringsleder 4
Vindskydd Vindskydd för övernattning med grillplats i Göteborg med omnejd Vandringsleder 2
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5
Christian1 Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg Vandringsleder 11
Valpish Vandring cirka 2timmar med bil ifrån Göteborg. Vandringsleder 22
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
federico Vandring kompis - Göteborg Vandringsleder 3
peter81.gbg Vandringssällskap (Västkusten, Göteborg med mera) Vandringsleder 7
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
orjanraberg Status på vindskydd nära Göteborg Vandringsleder 17
zhenya_ren Vindskydd i Göteborg område Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
Stiko Göteborg-Stockholm i maj Vandringsleder 6
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Sjobbe Göteborg, Svartedalen 12 okt Vandringsleder 0
Skipper_ Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs! Vandringsleder 9
jnf Från Göteborg till Malmö Vandringsleder 2
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
Sjobbe Tips för helgen kring Göteborg Vandringsleder 5
Marie A Vandringssällskap i Göteborg Vandringsleder 1
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
johnnied Nattemperatur mitten av april i Göteborg Vandringsleder 11
capman Ska du med och vandra 19-21 sepember (Göteborg) Vandringsleder 5
fredric_verklig.se Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer?? Vandringsleder 15
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
lgniklas Göteborg-Stockholm? Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.