Dagstur i Östergötland

Aminida; sa:
Jag är ju helt blind. Det står ju avstånd i texten på förstasidan i den där PDF:en! Etapp 3 verkar bra, för jag måste ju ta mig dit med kollektivtrafiken. Stig i barrskog är jag ju van vid redan, så det borde inte vara några större problem. 14 km är rätt lagom långt också.

Ok, det var en trevlig pdf. Jag trodde att du hade den "officiella" Östgötaleden-kartan. Om du känner dig förmögen och tänker bo kvar i Östergötland kan jag rekommendera de kartorna, de är tre st och täcker in alla etapper, två kartor för Linköping till Vättern (typ) och en för Norping. Samma upplösning som gröna kartan, men billigare eftersom flera kartor är sammanslagna.

Hur som helst, ha en trevlig tur och ta med tillräckligt med vatten :). Mackor och jordnötter räcker ju bra som färdkost på dagstur.
 
För att ta sig till Mela som etapp 3 utgår ifrån behöver man förutom bil även bomnyckel.
Rent generellt så verkar inte etappernas utgångspunkter ta hänsyn till vart man kan ta sig med komunala medel.

Skulle jag själv gå utmed Ö-leden och åka komunalt från Norrköping så skulle jag välja att gå från Gravesforskorsningen (Rv 55 och vägen mot sörsjön) till Mela och sedan gå anslutningsleden Mela - Hjälmarsösjö - Getå (Mela - Hjälmarsösjö är samma som Ö-leden) varifrån man kan ta bussen hem. Jag uppskattar denna sträcka till ca 20 km. Tror man även passerar fiket vid Olofsberg, vilket kan rekomenderas som utflyktsmål i sig.

Alternativt tar man bussen till Stavsjö och går sörmlandsleden / ö-leden till Lövsjöns södra ände och där följer vägen söderut till Djurparken, varifrån man tar bussen hem.

Vad gäller karta så känner jag en viss osäkerhet till hur väl lederna är markerade på olika kartor. Själv går jag med orienteringskarta eller helt utan (vilket jag kan göra tack vare 25 års orienterande i kolmården).

Hoppas du får en fin vandring oavsett vad du väljer. Vädret verkar ju vara med dig i alla fall.
 
bambu; sa:
Rent generellt så verkar inte etappernas utgångspunkter ta hänsyn till vart man kan ta sig med komunala medel.
(---)

Generellt verkar det vara grinigare att komma ut på leden från Norrköping. Omkring Linköping kan man hitta startpunkter i tex Kisa, Malexander, Boxholm, Rimforsa mfl, som alla går enkelt att ta sig till med pendeltåg eller buss. Trist att det inte är lika smidigt runt den norra metropolen.

Och nu blev det lite trådkapning för egentligen handlade ju tråden om leder kring Norrköping, sorry. Men lite reklam får man väl göra för sin "andra stad". Dessutom finns ju de godaste hamburgarna i Linköping :)
 
Hej
Det finns mycket fint nära Norrköping eller Finspång.
Norr om Finspång är naturen omväxlande och fin.
Köp en karta och knata iväg. Vill du ha skjuss åker jag dagligen Söderköping-Finspång. Alltså passerar igenom Norrköping. Maila om du eller ni vill åka med.
mvh
ht
 
Tack för alla tips!

Har nu köpt kartan. Brukar friluftskartor vara så murriga? Tycker trycket är lite onödigt mörkt, vattnet är ju nästan lila! "Ska" inte vatten vara ljusblått?

I alla fall så tänkte jag att jag åker till Getå, för dit kommer man med kollektivtrafik. Därifrån ser jag en led på kartan som går åt nordost, den ansluter till Östgötaleden. Sen kan jag gå Östgötaleden österut, och när jag kommer till Södra Grantorp så får jag väl gå till Åby och sen därifrån åka buss hem.
 
Fruntimmer och vädersträck :)

Nu ska jag inte vara sån, men menar du inte först nordväst, och sedan västerut? För då kommer du typ åt Åby-hållet.

Någon annan gång kanske du skall fundera på att gå på andra sidan stora vägen (alltså den som går mellan Norrköping och norrut mot simonstorp osv, kommer inte ihåg vägnumret nu). Till Graversfors går det väl buss(?) sedan kan man gå den prickade leden på pdf-bilden söderut till Hults bruk vid den vackra sjön Ågelsjön. Därifrån kan du följa stigar ytterligare söderut/sydöst tills du kommer ut i Jursla, kanske. Täta bussförbindelser med Norrköping därifrån. Eller gå längre sydväst ut och kom ner till vägen mot svärtinge, där går det ju också buss tillbaka till Norrköping ganska ofta.

Eller gå mellan Svärtinge och Jursla! Kolla in kartan bara, möjligheterna är många! Och ha det så trevligt på dina turer, och hoppas du får tur med vädret!

Angående din murriga karta så är det inget jag känner igen på mina kartor, men de heter Gröna kartan och är ju inte de speciella Östgötaledkartorna. Men Gröna kartan är visst på utgående, tror jag. Men de är i skala 1:50.000 och det är ganska bra för man får med ett stort område ju.
Och sjöarna är ljusblå, skogen ljusgrön och åkrarna är ljusgula, precis som man är van vid!
 
Aminida; sa:
Tack för alla tips!

Har nu köpt kartan. Brukar friluftskartor vara så murriga? Tycker trycket är lite onödigt mörkt, vattnet är ju nästan lila! "Ska" inte vatten vara ljusblått?

Vattnets färg beror lite på var du hittar det. I fjällsjöar är det nästan klart, men i näringsrika skogsjöar kan det vara mer brunaktigt... :)

Skämt åsido, ledkartan är lite sunkigare i trycket än vanliga friluftskartor. Å andra sidan är den billigare och innehåller en del mer eller mindre intressant bonusinfo, så jag antar att man får leva med det. God tur!
 
Promenad mm.

Det blev en jättefin skogstur igår! Vi tog bussen till
Getå 06:25 och var framme ungefär kvart i sju, sen
knatade vi på i sakta mak, pausade rätt mycket och tog
det lugnt. Vi var framme vid riksvägen på andra sidan
(där vi faktiskt fick skjuts) vid klockan 16.

Det var väl lite synd att det var såpass mycket promenad
på grusvägar, men det får man väl ta. Annars var det
ganska varierande natur, och väldigt lättvandrat! Jag
skulle säga att för en total nybörjare så är den där
turen helt okej, fast man kanske skulle gå lite kortare
då än vad vi gjorde. Det beror ju på hur tränad man är.

För övrigt så passade gossen på att fria däruppe på en
bergsknalle, och det blev jag förstås jätteglad över!
Bättre tillfälle kan då inte jag komma på! Haha, man
kanske skulle vandra på bröllopsresan... =)
 
Gratulerar!

Aldrig har väl en dagstur varit så välplanerad... men förhoppningsvis har du fått en del input till framtida turer också.
 
Re: Promenad mm.

Aminida; sa:
För övrigt så passade gossen på att fria däruppe på en
bergsknalle, och det blev jag förstås jätteglad över!
Bättre tillfälle kan då inte jag komma på! Haha, man
kanske skulle vandra på bröllopsresan... =)

Men det är väl ändå SJÄLVKLART?

På mina vandringsresor är jag närmast beroende
av skjuts, men jag har aldrig liftat i Sverige.
Är det något att satsa på, i allmänhet?
 
Re: Re: Promenad mm.

marmotta; sa:
Aminida; sa:
För övrigt så passade gossen på att fria däruppe på en
bergsknalle, och det blev jag förstås jätteglad över!
Bättre tillfälle kan då inte jag komma på! Haha, man
kanske skulle vandra på bröllopsresan... =)

Men det är väl ändå SJÄLVKLART?

På mina vandringsresor är jag närmast beroende
av skjuts, men jag har aldrig liftat i Sverige.
Är det något att satsa på, i allmänhet?

Grattis Frida och gossen!

Lifta har fördelen att man får kontakt med den man liftar med. Vederbörande kan ha mycket intressant att berätta om bygden etc.

Men får man inte lift så är det förstås tröstlöst.
Min erfarenhet är att det är lättare att få lift om man är friluftsklädd och har en inte alltför stor ryggsäck. Det borde passa rätt bra in på dig Peter.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.