Dagens tips!

Ibland så slår ju en tanke till som en blixt från klar himmel, här är mitt bidrag!

919zlf.jpg

Eländet med fransiga skosnören, köpa nya? Näää...

2ldf6yt.jpg

Ja, bilden säger väl allt!
Har inte sett det förut, och det blev klockrent.

Vad har ni för smarta lösningar på små och stora problem med äventyr och utrustning?
Gärna med en bild eller två! :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kul med trådar om småtips, även om de flesta säkert har varit uppe tidigare är det är kul sett att dela med sig och lära nytt (för alla här har nog inte läst alla gamla trådar).

Jag brukar tabla mina skosnören när de har blivit så där fula. Håller garanterat länge.

ah, smart!
sist jag var på biltema tittade jag på krymslang-hyllan, och det kändes som jag behövde lite... nu vet jag till vad! =)

...Jag brukar tabla mina skosnören när de har blivit så där fula. Håller garanterat länge.

Tabla var för mig ett nytt ord och inte blev jag mycket klokare efter googling:
how_to_play_tabla_mridanga_kongo_bongo_and_tabla_idf485.jpg

:)

Själv brukar jag smälta ändarna och forma till de medan de fortfarande är varma. Brukar hålla länge och är lätt att fixa i fält.

En gång i tiden när språket var ett verktyg och exaktare, nästan, kallade man det att tagla rep och band, än äldre är tygla....men numera när språkvårdarna uppmanar till ett dynamiskt språk vet man snart inte något alls.......

En gång i tiden när språket var ett verktyg och exaktare (...) numera när språkvårdarna uppmanar till ett dynamiskt språk vet man snart inte något alls.......

Språkvårdarna uppmanar nog inte till ett dynamiskt språk, utan berättar för dogmatiska språkpoliser att språket är, alltid har varit, och alltid kommer vara, dynamiskt. Snarare än som av en händelse fruset att sedan 10000 år se ut som då språkpolisen råkade gå i skolan.

Jag antecknar "tagla" i min lilla ordlista. :)

ah, smart!
sist jag var på biltema tittade jag på krymslang-hyllan, och det kändes som jag behövde lite...

Haha! Skönt att man inte är ensam om den känslan! "Det där måste jag nog ha. Vet inte till vad, men det är bara för att jag inte har kommit på det än."
Jag antecknar "krympslang" i min lilla Clas Ohlson-lista.

Själv brukar jag använda några varv tejp, men krympslang är ju så mycket mer elegant.

Haha! Skönt att man inte är ensam om den känslan! "Det där måste jag nog ha. Vet inte till vad, men det är bara för att jag inte har kommit på det än."

Sant! Själv så kikar jag alltid efter små plastlådor, upp till typ 300g smörförpacknings storlek. Extra plus om de verkar vara vattentäta. Tror jag har ett tiotal men bara ett fåtal saker som jag faktiskt behöver ha i dem. Ibland får jag hejda mig själv från att köpa en ny låda, går i 50% av fallen ;)

Sant! Själv så kikar jag alltid efter små plastlådor, upp till typ 300g smörförpacknings storlek. Extra plus om de verkar vara vattentäta. Tror jag har ett tiotal men bara ett fåtal saker som jag faktiskt behöver ha i dem. Ibland får jag hejda mig själv från att köpa en ny låda, går i 50% av fallen ;)

Iofs är dom lite större men Sias halvliters ovala lådor är jättebra, vattentäta och stabila, och staplingsbara!
Ca 20 kronor styck och då ingår tom jättegod sorbet!

Tabla var för mig ett nytt ord och inte blev jag mycket klokare efter googling:

:)

Själv brukar jag smälta ändarna och forma till de medan de fortfarande är varma. Brukar hålla länge och är lätt att fixa i fält.

Stavfel gör vi alla. Jag menade naturligtvis tagla.

Men krympslang var smart, det ska jag testa nästa gång, jag trodde faktiskt att bilden menade att skosnörena skulle doppas i stearin.

Men de är ju utmärkta att bygga geocache av!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips