Däck för långfärd

de är säkert värda sitt pris men det är ju alltid en avvägning med vikt, slitstyrka, punkteringsskydd, grepp, komfort osv.

extraförstärkta däck kan vara väldigt tunga
 
Cyklade ca 1000 mil asfalt på vanliga framdäck samt extraförstärkt på driven. Använder du bromsarna rätt slits bakhjulet ner först pga. drivet
 
Cyklade ca 1000 mil asfalt på vanliga framdäck samt extraförstärkt på driven. Använder du bromsarna rätt slits bakhjulet ner först pga. drivet

Det kan ju också bero på att bakhjulet ofta bär upp ungefär dubbla vikten jämfört med framhjulet. Ändå så är ofta bakhjulet svagare än framhjulet p.g.a. offset.
/Niklas
 
Använt mig av SCHWALBE MARATHON XR, stabila och bra däck även om de kan vara tungcyklade. Dock så vänjer man sig :p.

Instämmer!
När det gäller däck är det verkligen värt att skita i vikten och fokusera på punkaskyddet. Punkteringar har en förmåga att komma när man blir ursinnig på dem. "Betalar" gärna 200 gram och lite mer friktion eller vad som nu skiljer dem åt för att slippa det. Finns det lika bra punkteringsskydd i däck med lägre vikt och mindre friktion är det naturligtvis ännu bättre, men själv vet jag inget likvärdigt.

Marathon XR finns dock inte längre; efterföljaren heter Marathon Mondial. Inte testat Mondial själv (också kört XR förut), men det går nog att anta att det är ett lika bra däck.

Sen kan man vid sidan om också argumentera för att förtjänsten i att jaga gram när det gäller långfärdscykling är väldigt överdriven. Några extra kilon har väldigt liten inverkan på hur lätt/fort du cyklar efter att du vant dig.
 
TEC Däck

Efter att ha cyklat 5400 km genom Sydamerika på en nästan origianl Cresent med bland annat TEC däck så kan jag konstatera att det är värt att betala extra för Schwalbedäck.

TEC däcket bak höll knappt 3000 km. Bytte till mitt enda extradå När jag hade 1000 km kvar tyckte jag att den började se sliten ut. När jag hade 160 kvar bytte jag framdäcket till bak.

Kontentan av detta är att jag var väldigt orolig sista veckorna att däcken inte skulle klara hela resan. Satsa på kvalite. Ang vikten så har ett kg ingen märkbar skillnad på en touringcykels rullbarhet.

Själv ska jag prata med Cycleurope om deras kvaitetskrav på däck och andra TEC produkter.
 
Jag har använt Schwalbe Marathon Plus ett tag och är mycket nöjd med att man inte får punktering. I alla fall har jag inte fått det med dessa däck. Det är mer tungtrampade än de Schwalbe däck jag har haft tidigare men med dem har jag fått punkeringar på mina cykelsemestrar.
 
schwalbe marathon XR / mondial är ju lätta jämfört med däck som är väldigt punkteringsskyddsförstärkta som typ marathon plus eller continentals motsvarigheter.

något kilo hit eller dit på packningen kanske inte spelar så stor roll men bra däck gör stor skillnad för körglädjen. jag har provat lite olika MTB-däck och olika däck känns verkligen just olika.

angående schwalbe supremes så körde min kompis med de däcken när jag hade marathon mondials. de verkade bra, men var inte lika grova som mondials såklart. våra cyklar rullade exakt lika fort om vi rullade i svagt nedförslut, men det kan ju ha att göra med att jag var lite fetare. jag skulle välja mondials om jag inte uteslutande ville cykla asfalt.
 

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg