Artiklar > Corax Utrustninglista

Corax Utrustninglista

Enkelhet och styrka

Janne Corax om utrustning för en cykelexpedition

Det finns miljoner sätt att göra en cykelresa på. Jag har mött folk på allt från enväxlade skräpcyklar och minicyklar till aluminumtandems och heldämpade carbonhojar.

Jag tror inte att det finns några rätt och fel, men det går att unvika mängder med problem om man tänker igenom vad man behöver innan man ger sig iväg. Fråga dig själv först några enkla frågor.

  • Hur länge ska jag vara ute?
  • Vad kommer underlaget huvudsakligen att bestå av?
  • Hur mycket möjligheter kommer det att finnas att reparera cykeln längs rutten?
  • Hur mycket packning kommer jag att ha med?
  • Kommer jag att kunna köpa kompatibla reservdelar om något går sönder?
  • Vilka klimatområden kommer jag att cykla igenom?

När du svarat på dessa frågor, har du förhoppningsvis en klarare uppfattning om vad du behöver. Om din resa kommer att ske till 90% på asfalt, varför använda MTB-däck osv.

Mitt grundkoncept är enkelhet och styrka. Vad man än anser om Shimanos produkter kan det löna sig att välja dem, tack vare deras spridning över hela världen. Det har skrivits böcker om detta ämne och jag har varken tid eller lust att gå djupare in på detaljer.

På den här sidan kommer jag att räkna upp vad jag har med mig. Jag tycker att det funkar bra, men det finns säkert andra lösningar på det mesta.

Grundutrustning

Cykeln
· Ram. Marin Team (prototyp). Satsa på en stålram som du kan svetsa om den skulle gå sönder.
· XT eller LX bakväxel. XTR är onödigt dyr och inte prisvärd för ändamålet.
· Framväxel har varierat från XT till Alivio.
· Dubbelväggade fälgar. Jag gillar Sun Rhyno. Eventuellt fler hål för ekrar på bakfälgen eftersom den får ta den mesta vikten.
· Sadel. Köp något som känns bekvämt. För mig kvittar det helt.
· Swiss DT ekrar. Stål, grova.
· Nav har jag haft tur med, har oftast kört på billiga.
· Kraftiga nipplar. Ej aluminium.
· Det bästa vevlager som kan köpas för pengar.
· Pedaler går att köpa billiga varianter. De håller länge och är enkla att byta under resans gång. Samma gäller vevarmar.
· Högkvalitativa fram-, bakdrev och kedja.
· Wires och Wirehöljen av hög kvalitet.
· Växelreglage. Vill man satsa på enkelhet: Shimano Topmount LX/XT. Rapdifire är suveräna så länge de fungerar, men går de sönder....över hundra rörliga delar innuti.
· En framgaffel med hål för framrack.
· Bra lager i styrpartiet, gärna Aheadset-systemet (slipper de stora nycklarna).
· Bekväma handtag.
· Väl anpassad styrstång.
· Racks/Pakethållare, helst av stål. Lite svårt att få tag i i Sverige. Rek. stål: Bruce Gordon, Nitto och Tubus. Av aluminium Cannondale och Bor Yueh har funkat bra för mig. Blackburn har livstids garanti, men vad hjälper det då du är tusentals km från närmaste större stad och de har utan undantag gått sönder efter ett tag.
· Flaskhållare, Minouras ställbara (tar upp till 2-litersflaskor). Suveräna!
· Tuta om du ska till tätbefolkade länder.
· Backspegel är ett bra hjälpmedel.
· "Cykeldator", kan låta lite som en lyxgrej, men den kan hjälpa dig otroligt; du kan få en uppfattning om hur långt det är kvar till närmaste by eller vatten.
· Däck; slicks för asfalt och bättre grusvägar. Jag använder väldigt sällan "nabbiga" däck, man får i regel bra grepp tack vare den höga vikten på ekipaget. Snö, is och sand är undentagen. Nokia Ultra Tour är ok, Schwalbe Marathon XL Spezial håller i evighet, men är tungcyklade. Golden Boy är tunga, men lättcyklade, billiga och outslitliga. De bästa (och tyngsta, viktmässgit sett) jag kört på var kinesiska däck tillverkade i Shanghai. Kostnad 8kr. Jag har dem fortfarande i hemmet. De har gått över 11 000 km och ser fortfarande oanvända ut...Har just hittat ett nytt favoritdack: Continental Goliath. 10 000 km och fortfarande inga problem, lattcyklat och anda bra grepp.
· Slangar; jag har upptäckt att punkteringarna minskat drastiskt sedan jag började köra på lite tyngre, tjockare slangar. Man kan spara vikt någon annanstans.
· Ett starkt lås. jag har alltid använt ett Kryptonite av den bredaste modellen och har lämnat cykeln överallt utan att oroa mig. Undantaget var New York City...
· Extra nycklar till låset!
· Arnostraps. Perfekt att binda fast saker hårt med.
· Elastiska straps, om man vill att grejen man spänt fast ska kunna röra sig lite.
· Cykelväskor. Jag provade Karrimoor och insåg att de var bedrövliga på alla sätt. AguSport var ok, men ej vattentäta. Ortliebs system är fantastiskt! Helt vatten/dammtäta, bra enkelt fastsättningssystem och materialet är outslitbart. Jag har använt samma set av Back-, FrontRollers sedan 1995 och de funkar fortfarande bra. Styrstångsväskans fastdättning är lite klen om man lastar den tungt, men jag har hört att förbättringar gjorts.
· Två-tre 1,5 liters PET-flaskor.

Reservdelar mm
· Extra slang/ar, antalet beror lite på tillgänglighet.
· I avlägsna områden kan det vara bra att ha med ett extra däck.
· Ståltråd.
· Buntband av olika storlekar.
· Några olika sorters tape (väv-, guffa-, elektro-, etc)
· Nipplar.
· Ekrar.
· Skruvar, muttrar etc. försök att ha samma fattning på så måmga ställen som möjligt.
· Nav-, lagerkulor.
· Superlim.
· Solution och lappar. Jag gillar de som finns på metervara, sen klipper man till en lapp av perfekt storlek.
· Däckjärn.
· Extra bromsklossar.
· Fett.
· Tygbitar av olika material för tex tältreparation.
· Seamgrip. Världens bästa universallim! Vid ett tillfälle då min dunsäck gick sönder limmade jag fast ett kolapapper för att stoppa dunflykt. Pappret sitter där än i dag. Det säger väl det mesta om limmets kapacitet...

Verktyg
· Ett multiverktyg med div nycklar, kedjebrytare, insex osv. En del som finns på marknaden innehåller mycket av det som nämns nedan. Jag gillar TopPeaks multiverktyg, speciellt "The Alien, även om kvalitén inte är den bästa.
· Frihjulsavdragare.
· Ekernyckel.
· Någon större skiftnyckel.
· Konnycklar.
· Ett bågfilsblad.
· Leatherman Tool eller liknade.
· Pump.

Camping
· Tält. Mycket individuellt vad man gillar. Komfort ska vägas mot packvolym och vikt, vilken klimattyp man kommer att vistas i osv. Själv tycker jag fristående/självstadgande är överlägsna. Det sista man behöver när man är trött, är hårt underlag där man inte kan slå ner tältpeggarna. Välj också ett med vattentät botten. Jag har använt mig av; Vaude Space Explorer=otroligt snabb uppsättning, bra botten och relativt vindstarkt. Tyvärr ej förstärkta hylsor för tältpinnarna. Sierra Designs Space Dome Expedition=stort rymligt tält som tål allt, bra ventilation. Tar ganska lång tid att resa, skräpbotten som suger åt sig vatten. North Face Dragonfly=litet enmanstält, som jag ledsnade på ganska fort, för litet och ej självstadgande. Sierra Designs Twin Peaks=ett tresäsongstält jag använde under vinterresan genom Kina. Förvånansvärt varmt, stod pall för kraftiga snöstormar, lätt och smidigt. Dåliga dragkedjor. Rock Pegs är de enda tältpeggar som är värda att ha med sig. Lite dyrare, men helt fantastiska då man campar på hårt underlag.
· Sovsäck. Marmot Nighthawk. Jag har inget negativt att säga om denna fantastiska säck. Goretex och 700 dun. Många gillar inte goretex som yttermaterial, men jag har aldrig haft några problem.
· Liggunderlag. Thermarest. 3/4 längd. Varför använda något längre och tyngre? Lägg packväskor eller annat vid fotänden. Kunde de bara uppfinna en som var säker mot punkteringar vore den den perfekta madrassen.
· MSR-XGK II. Då "skakrensaren" lanserades slutade jag leta efter något bättre. Suveränt att kunna använda alla sorters bränslen. · Kokärl. Två små lätta kärl jag köpte för 7kr styck i Pakistan. Köp aldrig Seagull! Omöjliga att hälla ur.
· En sked. Kniv finns i multiverktyget. Gaffel har jag aldrig behövt.
· Lite reservdelar till köket, en rengöringstrasa för kokkärlen och en extra ventil.
· En bra mugg, jag använder en jag glömt namnet på, men det är av varianten som går att fälla ihop, man kan t.o.m. ha den i fickan.

Kläder
Naturligtvis mycket individuellt och klimatberoende. Då jag varit rustad för alla eventualiteter har min packning sett ut på följande sätt.
· Goretex: Jacka, byxor, handskar och sockor. Ibland även vattentäta överdrag till kängorna.
· Fleece: Winbloc-fleece i jacka/tröja, byxor, innerdel i handskar
· Thermounderställ: tröja+byxor.
· Ett par riktigt tjocka sockor, två par tunnare.
· Ett superlätt vindset, som alternativ då det är för varmt för goretex.
· Cykelshorts och linne.
· Ett ombyte "civila" kläder.
· Kraftiga kängor och/eller sandaler. Glöm SPD-skor om du ska ut i tuffa områden under en längre tid eller ta med adapters. Jag har hittills inte träffat någon som inte haft probelm med antingen skor och/eller pedaldelen.
· En keps, scarf och "commandohuva". Den sistnämda är ett bra kombinationsplagg om du råkar ut för en sandstorm, sträng kyla osv. Keps mot solen och en scarf om man svettas mycket eller känner sig kall om halsen etc.
· Solglasögon. En del kör utan, men de är i regel ganska rödögda vid kvällen om inte annat av det konstanta vinddraget.
· Jag har ofta ett par shorts över cykelshortsen, för att inte känna mig alltför naken i vissa delar av världen. Som sagt, ett mycket individuellt kapitel, men för mig är en sak väldigt viktig. Att ha ett ombyte icke svettiga kläder att ta på sig innnan man kryper ner i sovsäcken. Goretex andas aldrig så bra som reklamen låter göra gällande och jag gillar jackvarianterna med dragkedjor på undersidan av ärmarna. Perfekt för att släppa ut överflödig värme. Fleece med windbloc eller windstopper är suveränt då det blåser. Tänk på att inte köpa kängor med för högt skaft, de blir då obekväma att cykla i. Planerar du cykla med sandaler, testa någon vecka på hemmaplan om dina fötter pallar det, många får väldigt ont. For mig passar det bast att cykla i "Flip-flops". Enligt mitt tycke behöver man inte spendera några större pengar på dyra kläder.
Ben och Cam, mina följeslagare under vinterturen genom Tibet, inhandlade de flesta kläder i Katmandu direkt innan avfärd och det gick alldeles utmärkt att köra med diverse kopior och hopplock. Om du väljer denna variant är det dock viktigt att du vet vad du gör. Kolla. hur plaggen är sydda, hur de är utformade och vilka material som använts. Jag skulle gissa på att 90% av plagiaten som säljs i tex Katmandu är skräp. Även på den svenska markanden finns det billiga alternativ. Tex, varför köpa svindyra "functionwear-super-traveller-pants-bla-bla", när det finns militärbyxor för kanske en tiondel av priset, som dessutom är bättre och starkare?

Medicin och hälsa
Något många oroar sig för och det är med rätta. Det finns inte mycket som är värre än att helt plötsligt få en skum åkomma eller känslan av att något är fel och man har inte en aning om vad man drabbats av. Jag har försökt att prata med så många läkare och andra medicinkunniga som möjligt under årens lopp, för att åtminstone kunna göra en enkel självdiagnos.

Detta är vad jag brukar ha med mig i mitt "medical kit":
· Smärtstillande tabletter. En svag variant (Panodil eller liknande) och en starkare för allvarligare smärtor.
· Bromhexin eller liknande mot hosta.
· Metronidazole eller någon annan av preparaten i "zole-gruppen". Mot dysenteri och Giardia.
· Minst en variant av "bred" antibiotika. Oftast har jag haft med mig Tetracycline, Augmentin, Lexinor eller/och Amoxicillin.
· Multivitaminer.
· Diclofenac/Voltaren, för muskelinflammationer etc. Har ibland kompletterat med ett muskelavslappnade preparat om man överansträngt sig.
· Bakteriedödande salva/kräm.
· Ögon/öron droppar.
· Malariatabletter. Jag använder det aldrig som profylax, men har alltid med någon form av kur som åtminstone hjälper dig att hålla malarian i schack till man kan uppsöka läkare. Oftast har jag haft med mig Lariam.
· Liniment eller någon tigerbalsamsliknande salva för att öka genomblödningen i ömma muskler.
· Plåster, leukoplast, sterila kompresser och Mepitel (så kallade "siliconvävsplåster") för skrubbsår.
· Elastisk binda mot stukningar.
· Ibland Loperamide/Immodium mot diarré. Tänk på att detta inte botar, endast stoppar upp.
· Jod för vattenrening och sårtvätt. Var mycket noga med att dosera rätt om du planerar att använda det till det förstnämda.
· Elektrolyter mot uttorkning.
· "Antimyggolja".

Att ta vaccinationer beror mycket på vart du ämnar att bege dig. Ta råd av läkare. Jag köper aldrig medicin i Sverige. Allt finns tillgängligt i tredje världen, oftast över disk, utan recept och är i alltid mycket billigare än i Sverige. På en del turer då jag varit på avlägsna platser har jag tagit med utrustning för att sy ihop mig själv, skalpeller, intravenösa smärtstillare och kanyler.

Diverse
Ännu en mycket subjektiv kategori. En del prioriterar foto andra har inte ens med sig kamera...Här är vad jag brukar ta med.
· Kamera. Jag trivs mycket bra med min Minolta 9xi, även om den är ganska tung. En vidvinkelzoom 24-85mm och en lång zoom 100-300mm. Fasta objektiv är i regel bättre, men det är tungt att släpa med sig tillräckligt många för att vara "heltäckt". En liten smidig kamerabag som passar i styrstångsväskan. Film. Jag använder diafilm. Ibland ett stativ och blixt.
· Pennor och dagbok.
· Någon pocketbok.
· Kartor. Någon enstaka gång drar jag kopior av relevanta sidor ur guidebok.
· Tandborste+tandkräm.
· Minimaglite, som alltid sitter på nyckelring med div. nycklar.
· Ljus. Bra fuktätare och belysning.
· Höjdmätare/klocka.
· Linsvätska+extra linser.
· Glasögon.
· Ibland har jag haft med mig isyxa och stegjärn.
· Pass.
· Visakort.
· Resecheckar.
· Passkopior.
· ISIC card.
· Ibland en liten superlätt ryggsäck, ca 25 liter.
· "Värdebälte".
· Mängder med packsäckar av olika storlekar, en del vattentäta.
· Adressbok.
· För torra områden, en rejäl vattensäck.
· Minisax.
· Passfoton.
· Extra batterier.
· Anteckningsbok.
· Hörselproppar. Mot iskalla vindar och längs bullriga vägar etc.
· Sykit, med div trådar och nålar.

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2003-05-26 18:39   Halvarsson
Betyg: 5
intresant fakta mer sådant...
 
2007-12-10 22:38   synaps
Betygsätt gärna: 4
Intressant om medicin, och bra råd om cykeln (inte bara "köp det dyraste"). Vart får man tag på "breda antibiotika" och Jod?
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in