Cyklister med dåligt omdöme

Think big!

>>Haraldn

En professor jag hade på universitetet lärde mig uppskatta uttrycket: - Think big!

1349-50 Digerdöden härjar i Sverige
1520 Stockholms blodbad
1914-1918 Det första världskriget
1939-1945 Det andra världskriget
1960-1973 Vietnamkriget
1986 Tjernobylolyckan
1991 Kuwaitkriget
2004 Mtb-vandaler härjar, Änggårdsbergen i Göteborg
 
Blivande hålvägar?

En "utvikning" till: Det finns många spännande spår ute i naturen för historiskt intresserade. Ett exempel är de hålvägar som går att finna på vissa platser där inte vägbyggandet förstört dessa, och som är spår efter tidigare historiska förflyttningar per häst.(Den tidens "vägar".) Tänk om ett par hundra år när spår efter MTB-cykling hittas ute i naturen och de skall försöka förklaras då denna form av förflyttning är helt bortglömd och cyklarna sedan några hundra år upprostade! Vilka forskningsprojekt för den nya tidens forskare. När vi redan nu, då det händer, inte riktigt är överens om hur spåren på bilderna skall tydas. Om hålvägar: http://www.algonet.se/~ukforsk/halvagar.htm#halvagar
Inlägget om terrängkörningslagen för motorfordon är intressant! All terrängkörning med motorfordon i Sverige är förbjuden. Läs reklamen för "stadsjeeparna" och följ deras försäljningsframgångar. Helt sjukt, som Grynet brukar säga.
 
Re: Think big!

wannabe; sa:
>>Haraldn

En professor jag hade på universitetet lärde mig uppskatta uttrycket: - Think big!

1349-50 Digerdöden härjar i Sverige
1520 Stockholms blodbad
1914-1918 Det första världskriget
1939-1945 Det andra världskriget
1960-1973 Vietnamkriget
1986 Tjernobylolyckan
1991 Kuwaitkriget
2004 Mtb-vandaler härjar, Änggårdsbergen i Göteborg

Din lista kan göras mycket kortare.

4,6 miljarder år sedan, vårt solsystem uppstår
någon gång i framtiden, vårt solsystem går under

Så kan vi sluta att bekymra oss över både krig och farsoter.

Hälsningar
Harald
 
Listan...

...kan även göras längre... Jag tog bara upp några av världens stora händelser. Jag kommer förmodligen att rysa av obehag när jag i historieböckerna i framtiden kan läsa om "sanden har blottats"! ;)

Frågan är ju om MTB-vandalerna kategoriseras under krig eller epidemier?

Förresten, det måste var krig det handlar om va?
citat: 'några få individer på några få år förstör i sin jakt på häftiga upplevelser'

:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dumma frågor...

Jag vet ju inget om den aktuella platsen men min gissning är att den där sluttningen har funnits i sisådär några hundra år, kanske mer. Under den tiden borde det statistiskt sett ha regnat en hel del. Hur kommer det såg då att regnet bara påverkat sluttningen de semaste 10 åren? Borde det inte vara en 2 meter djup ravin där om regnet ensamt eroderade sådär mycket?
Det (verkar som) om det hänt grejjer uppe på krönet på sistone, t.ex. finns där nu en grillplats och en massa sten och stockar har släpats dit (kommer inte exakt ihåg hur det ser ut nu.. ska kolla senare idag). Kan inte sådana förändringar göra att regnvattnet rinner en annan väg?

Det kan ju ha hänt en massa annat också under de senaste 10 åren. Någon kanske körde en endurohoj där (jag ser ganska ofta spår efter moppar eller endurohojar där (inte just där, men i närheten)). Sluttningen kanske ingick i något typ av terränglöpningslopp med folk med dubbar på skorna.

Men jag måste hålla med om att det lutar åt att det är cyklister som orsakat det, även om jag inte på något sätt är övertygad. Personligen tycker jag inte det är ett problem, men om det finns folk som gör det så skall jag sluta hojja där.

Mvh
Fredrik Engström
 
Re: Re: Re: Re: Länsstyrelsen


…och inte heller på annan känslig mark
Som olovlig väg räknas också "annan äga som kan skadas". Åkrar med växande gröda brukar tas som exempel, men det är väl knap-past sådana marker som lockar terrängcyklister. Men det kan vara förbjudet också att cykla på annan mark om det är risk för att marken kan skadas.

Är det bara jag som tycker att Haralds resonemang / bilder tillsammans med stycket ovan dödar diskussionen? Det skall inte cyklas i det här området? Jag är dock inbiten mtb-cyklist och inser ju att jag själv skulle fortsätta att cykla där tills nån satte upp skyltar.

Erik
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dumma frågor...

Jag tycker feffemannen ställer väldigt bra frågor, som är relevanta i sammanhanget. Fotodokumentationen tycker jag är väldigt intressant och det visar onekligen på ett problem. Eller är det ett problem?

Att det blir slitage när något används, det är vi alla överens om.
Att olika användning sliter olika är vi också överens om.
Att ökad användning sliter mer är vi också överens om.

Det jag inte förstår är hur man kan peka ut cykling som den enda orsaken till att slitaget ökat.

Utan att ha exakta siffror så kan man förutsätta att eftersom uteliv och "frilufsande" blivit mer populärt så är det fler människor som rör sig i området.

Fler kör motorcykel i skogen (utan hänsyn till terrängkörningslagen), vilket säkerligen bidrar till ökat slitage.

Grillplatsen som anlagts har troligen också bidragit till att slitaget ökar.

Fler cyklar på stigar, vilket säkerligen också bidragit till att slitaget ökat.

Vad är problemet? Att stigen blir bredare? Är det ett problem egentligen? Att fler är ute i naturen och rör på sig vilket får till följd att folkhälsan förbättras är bra. Men får det ske på bekostnad av att stigarna blir bredare?

Ett av de största problemen enligt konferensen som djurgårdsförvaltningen stod som värd för i år, Urban Forest Commission, (tror det var det den hette, någon rättar mig säkert) är att belastningen på frilufts och grönområden ökat enormt (nästan katastrofalt) de senaste 10 åren. Den totala belastningen alltså.

Är det grönområden som skall skyddas för att de är intressanta i någon form så är jag absolut för ett förbud. Ett förbud för all användning!

Vill man begränsa användandet för att förhindra att slitaget ökar, vilka användargrupper skall man då förbjuda? Skall man välja ut en speciell grupp eller skall man kvotera?

Det är många faktorer att beakta, och det jag vänder mig emot är att man pekar ut en användargrupp och skyller allt på dem.

/Mattias

feffemannen; sa:
Jag vet ju inget om den aktuella platsen men min gissning är att den där sluttningen har funnits i sisådär några hundra år, kanske mer. Under den tiden borde det statistiskt sett ha regnat en hel del. Hur kommer det såg då att regnet bara påverkat sluttningen de semaste 10 åren? Borde det inte vara en 2 meter djup ravin där om regnet ensamt eroderade sådär mycket?
Det (verkar som) om det hänt grejjer uppe på krönet på sistone, t.ex. finns där nu en grillplats och en massa sten och stockar har släpats dit (kommer inte exakt ihåg hur det ser ut nu.. ska kolla senare idag). Kan inte sådana förändringar göra att regnvattnet rinner en annan väg?

Det kan ju ha hänt en massa annat också under de senaste 10 åren. Någon kanske körde en endurohoj där (jag ser ganska ofta spår efter moppar eller endurohojar där (inte just där, men i närheten)). Sluttningen kanske ingick i något typ av terränglöpningslopp med folk med dubbar på skorna.

Men jag måste hålla med om att det lutar åt att det är cyklister som orsakat det, även om jag inte på något sätt är övertygad. Personligen tycker jag inte det är ett problem, men om det finns folk som gör det så skall jag sluta hojja där.

Mvh
Fredrik Engström
 
Glöm inte motorcyklarna

Har aldrig cyklat i "Götet" så om de lokala förhållandena är jag helt okunnig. Var dock ute i mina hemmatrakter för att cykla en runda nu i morse - och blev riktigt ledsen. Markskadorna var stora också inom våra reservatsgränser (Där brukar jag kolla om stigarna är helt torra, är dom det kör jag, annars tar jag grusvägarna). Det var inte en MTB som hade åstadkommit skadorna, utan någon typ av motorcykel. Spårbredd och "baksprut" avslöjade förstörarens "art" den här gången. Ingen tvekan om att våra cyklar sliter på ett annat sätt än skor. Dessutom kommer vi ju längre på kortare tid. De skador en hel cykelklubb orsakar under en sommar är dock fortfarande mycket mindre än de skador en enda olaglig motorcykel ger! Mvh Anna
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.