Cykla Kungsleden

Någon som har försökt att cykla kungsleden,skulle behöva veta det ifall det är möjligt... funderar att cykla där i sommar men vet inte ifall det är möjligt...
det kanske tom finns förbud för det...
tack på förhand
Jocke
 
Dumt!

Hej!

Har du tänkt på att en cykel är ett fordon och får därför inte framföras i terräng. Om du kollar marktrycket på en cykel så inser du nog att cyklar trycker sönder rötter och liknande.

Som barn cyklade jag en höst en stig genom skogen till skolan. nästan 20 år senare går det fortfarande inte att gå stigen för den är bara ett geggaspår.

Mvh

Martin
 
Re: Dumt!

canis lupus; sa:
Har du tänkt på att en cykel är ett fordon och får därför inte framföras i terräng. Om du kollar marktrycket på en cykel så inser du nog att cyklar trycker sönder rötter och liknande.

Nu var det i och för sig ganska länge sedan jag läste körkortsteorin, men jag hade för mig att förbud mot framförande i terräng endast gällde motorfordon.

/Jesper
 
Re: Dumt!

canis lupus; sa:
Hej!

Har du tänkt på att en cykel är ett fordon och får därför inte framföras i terräng. Om du kollar marktrycket på en cykel så inser du nog att cyklar trycker sönder rötter och liknande.

Som barn cyklade jag en höst en stig genom skogen till skolan. nästan 20 år senare går det fortfarande inte att gå stigen för den är bara ett geggaspår.

Mvh

Martin

Hoho, det här var det bästa jag hört sedan jag läste i ett forum för landsvägscykling att cykling borde förbjudas på vägar med 70 eller mer. Cyklister skall sättas på plats. Kämpa på Martin...

/Jonas U
 
Dumt?

canis lupus; sa:
Hej!

Har du tänkt på att en cykel är ett fordon och får därför inte framföras i terräng. Om du kollar marktrycket på en cykel så inser du nog att cyklar trycker sönder rötter och liknande.

Martin

Dumt beror på hur man ser det.
Sant, cykeln får inte framföras var som helst. Ämnet diskuteras för jämnan här och det bästa sättet att få reda på om det är OK att cykla på en vandringsled är att höra efter med de som ansvarar för den. Nu ser man allt oftare reklam från turistbyråer för just MTB i fjällen så på en del ställen är det mer än OK.

Huruvida en cykel förstör mer än fötter är även det ett hett ämne som stötts o blötts av både tyckare o vetare länge o väl utan att de kommit till någon slutsats verkar det som.... Men: Där det är tillåtet att cykla på lederna så är det bara att trampa på! Det kan inte ifrågasättas. Naturligtvis ska man vara försiktig och inte utsätta lederna för onödigt slitage (à la trampa djupa spår i lera...).

* Är man osäker om cykeln får framföras där man tänkt sig: Hör efter en extra gång! Då slipper man grinigheter i onödan
* Det man FÅR göra KAN man göra- om man är nog envis! Och omtänksam om vår natur naturligtvis! :)
 
Re: Dumt!

canis lupus; sa:
Som barn cyklade jag en höst en stig genom skogen till skolan. nästan 20 år senare går det fortfarande inte att gå stigen för den är bara ett geggaspår.

Du måste skämta!!??
Du kan inte på allvar mena att stigen du cyklade för 20 år blev så förstörd att den inte går att använda i dag.
Vad hade du för cykel?
En tretons arméhoj med plog efter?

Det finns inte en chans i världen att en persons cyklande på en stig förstör den för 20 års tid.

/p
 
Re: Dumt!

canis lupus; sa:
Som barn cyklade jag en höst en stig genom skogen till skolan. nästan 20 år senare går det fortfarande inte att gå stigen för den är bara ett geggaspår.
Du förstorar inte upp din egen betydelse en liten smula? På 20 år borde nog naturen hinna repa sig, eller?

/Håkan
 
Kungsleden

Jag har själv mött cyklister på Kungsleden!

Bla en tysk på en racerhoj och han var förbannad på att ingen upplyst honom på resebyrån att kungsleden inte var asfalterad! Mtb cyklisterna gick jag om efter några dagar i Tjäktjapasset och då låg dom och svor över sten. På många ställen är det nog jäkligt läckert att hoja, men är tveksam till att hela sträckan skulle vara en njutning.

Beträffande erosion hjulspår mm. Det var en artikel i utemagasinet för några år sedan om en miljövetare som forskat i just detta. Om jag inte minns fel så har hon bla doktorerat inom området (kanske inte just bara mtb däck dock :)). Det finns ingen som helst forskning som tyder på att cykelspår skulle påverka miljön mer än fotspår i ett långsiktigt perspektiv.Allt enligt forskningen och jag förutsätter att de vet vad de håller på med...
Jag tror dessutom att de flesta mtb cyklister är väl medvetna om detta och det finns många sätt att spara naturen på när man cyklar.

Gör ett överslag får du se. Jämför yttrycket på dina fötter om du har en ryggsäck på dig och yttrycket på din cykel.....inte särksill stor skillnad.Lite beroende på hur tung ryggan är och hur stora fötter du har...:)

Med lite visad hänsyn och ömsesidig respekt får vill alla plats i naturen!

Tack för ordet
 
Re: Dumt!

canis lupus; sa:
Som barn cyklade jag en höst en stig genom skogen till skolan. nästan 20 år senare går det fortfarande inte att gå stigen för den är bara ett geggaspår.

Mvh

Martin

skäms!! det e helt säkert inte bara 20år gammal geggamojja utan även mykadaver som ligger kvar efter din tanklösa framfart!!


;)
 
Erosion.

En nackdel med cykelspår i mjukt underlag/lera är de längsgående rännor som skapas. Dessa rännor blir sedan en utmärkt väg för regnvatten att ledas i varpå erosionen tar fart ordentligt. Vid stöveltramp har man inte samma problem eftersom det då mest blir gropar som samlar vatten.
Detta gäller väl mest när man cyklar på mjukt/blött underlag, vid cykling på en torr upptrampad stig eller led tror jag inte att slitaget blir särskilt mycket större än vid vandring.

Patrik
 
Re: Erosion.

Putte_j; sa:
Detta gäller väl mest när man cyklar på mjukt/blött underlag, vid cykling på en torr upptrampad stig eller led tror jag inte att slitaget blir särskilt mycket större än vid vandring.

Fel o rätt. Erosinsrisk finns i starkt kuperad terräng. Gäller såväl fötter som hjul. Genomtänkta anlagda stigar har i sådan terräng avledningsrännor eller andra anordningar för att inte vattnet ska strömma längs stigen

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
Running Farmer Kungsleden på cykel i höst Mountainbike 1
algu01 MTB Kungsleden alternativa vägval? Mountainbike 8
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...