Cykla i Norge, tunnlar, planeringskarta

Det enda intressanta gällande tunnlar är väl dess längd och hur lutningen är i dem. Det kan man förhoppningsvis se genom att titta på en topografisk karta (och har man inte en på papper finns denna suveräna sida: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html - fast den är hemskt seg för mig).

Olagligheten är enkel lista ut = stor väg = troligtvis olagligt. Säkerheten styrs ju av trafikmängden så det är rimligtvis bättre att cykla i en olaglig tunnel vid en tidpunkt med lite trafik än i en laglig med mycket trafik.

När det gäller belysning så är de allra flesta tunnlar belysta - och om man hittar en som inte är det är det bara en läcker upplevelse - tycker åtminstone jag. Bara man inte har bråttom utan väntar en stund inne i mörkret så att ögonen hinner vänja sig - sedan klarar ett vanligt välfungerande cykellyse att lysa upp tunneln på ett härligt sätt!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips