Cykla hem

Hej!

Det här blir mitt första inlägg här.

Jag befinner mig förnärvarande i Freiburg i sydvästra hörnet av Tyskland där jag är utbytesstudent sedan i höstas. Planen är att jag ska stanna här totalt ett år, och således är det dags att flytta hem igen i slutet på juli (terminerna ligger lite senare här nere). Nån gång tidigare i vinter uppstod så idén att ta cykeln hem, och nu strax efter jul fattade jag beslutet!

Lite allmänt har jag tänkt mig det hela så här:

Jag tar mig upp genom Tyskland till Danmark på något vis, sedan över till svenska västkusten, och till sist hem (till Strängnäs) (se "rutt" nedan). När jag matar in det hela i MIchellins reseplanerare anger den ett avstånd på ca 190 mil.
Även om jag inte är helt försoffad, är jag rätt grön på det här med långvarig cykling (har cyklat till och från skolan mm varje dag sedan jag minns, men har i princip aldrig cyklat så mycket längre än ett par timmar i streck). Under de halvår som återstår kommer jag dock satsa på att träna upp mig. 1h två gånger i veckan plus en längre tur >2h på helgen, till att börja med. Detta tillsammans med att jag förmodligen kommer att åka rätt lätt (inga campinggrejer, se "bo" nedan) uppskattar jag att jag ändå kommer kunna hålla ~10mil/dag. Det hela skulle alltså ta ca tre veckor (tiden jag har till mitt förfogande, 28/7-31/8, borde alltså räcka).


Eftersom jag inte har nån tidigare erfarenhet av längre cykelturer är det en del frågor som jag har:

Rutt
Även om jag tänker ha ett rätt spontant upplägg utan att planera alltför mycket och boka vandrarhem, skulle det kännas bra att få ett hum om vilken väg jag ska ta. Som sagt, det enda jag vet är att jag ska ta mig från Freiburg till Strängnäs. Upp genom Tyskland har jag ingen aning om vilken väg jag ska ta. Raka spåret (längs Rhen)? En sväng österut? Sen har jag för avsikt att cykla igenom Danmark, antingen bara på Jylland upp till Fredrikshavn->Göteborg, eller över till Själland och sedan över till antingen Helsingborg eller Malmö. Vet alltså inte, några tips? Och sedan upp genom Sverige. Även här är det öppet för förslag.


Boende
Jag hade tänkt försöka bo på diverse vandrarhem och gästhus, främst för att slippa släpa på så mycket grejer. Samtidigt skulle jag gärna vilja pressa priserna, man har ju knappast pengar i överflöd som student (jag kommer inte kunna sommarjobba denna sommarn). Är det nån som har nån idé på hur jag skulle kunna göra? Snåltips i allmänhet? :)

Som jag skrev ovan skulle jag helst slippa att boka vandrarhem och på så sätt binda mig. Vad tror ni om detta i augusti? Kan det vara risk att hamna utan tak över huvet?

Cykel
När jag kom ner hit drabbades jag tämligen omgående av cykelabstinens. När man är van att cykla överallt blir man snabbt frustrerad utan en. Därför införskaffades cykeln nedan för en billig peng (€105). Detta är alltså vad jag har i dagsläget och som kommer utgöra grunden för den cykeln jag ska använda. Mycket måste dock förbättras.

När jag var ute på en lite längre tur i helgen (ca 2h) gjorde jag följande observationer:

Styret har en del brister. Dels sitter det för högt för att man ska få en bekväm ställning under längre turer (en inställningsfråga), dels erbjuder det i princip inga alternativa greppmöjligheter. Jag funderar därför på att byta till ett av kohornsmodell, typ: (___) Är detta bra?

Sadeln kändes tämligen obekväm efter ett tag. Den är en lädersadel med en rätt märklig skålform (se bild) som gör att den antingen trycker obehagligt i framkant eller aggerar rutschbana, beroende på inställning. Det funkar rätt ok som det är nu när jag transportcyklar och har en upprätt ställning, men om jag skulle genomföra ovan nämnda styrbyte och därmed få en djupare ställning skulle det inte bli så speciellt skönt. Därför planerar jag att införskaffa en ny sadel av plattare och smalare typ.

Först tänkte jag skaffa mig en mjukare gelmodell, men efter att ha läst runt lite här på forumet där många talar väl om hårdare lädersadlar, funderar jag på en sådan. Just modellen Brooks B17 har fått extra gott omdömme (ser nu på bilden att min sadel lustigt nog ser ut att vara just en Brooks, om än av annan modell). Kan den passa mig? De sk Vintage-modellerna ska enligt Brooks vara färdiginnötta vid köpet, nån som har nån erfarenhet av dessa?

Växlarna är förvisso officiellt 21 till antalet, men i deras nuvarande skick är dom hopplöst låsta till mitten kuggen i fram. I bak är det också problem; dessa 7 växlar strular och hoppar spontant. Om det beror på vredreglagen eller själva växelsystemet vet jag inte, men reglagen åker nog, då dom ser rätt uttjänta ut.

Bromsarna utgörs av v-bromsar som jag tror är rätt ok. Av nån anledning fastnar bakbromsen ibland, vilket en lokal cykelhandlare antydde berodde på att reglagen var av ett annat system och således inte kompatibla.

Förutom detta kommer jag att köpa väskor, verktyg och kläder allt eftersom. Idag tog jag ett första steg mot min resa när jag köpte mig en hjälm (KED Esox)!

Tack på förhand!

/Kalle
 

Bilagor

  • Cykel 002.jpg
    Cykel 002.jpg
    96.2 KB · Visningar: 309
  • sadel.JPG
    sadel.JPG
    21.7 KB · Visningar: 297
Det finns dom som bor under ett regnskydd som man enkelt spänner fast i cykeln och marken/träd eller dylikt.
Sommartid behöver man ju inte så mycket mer och detta räknas inte som att tälta eller campa så då kan du sova i stort sett vart som helst.
 
Cykel

Styret har en del brister. Dels sitter det för högt för att man ska få en bekväm ställning under längre turer (en inställningsfråga), dels erbjuder det i princip inga alternativa greppmöjligheter. Jag funderar därför på att byta till ett av kohornsmodell, typ: (___) Är detta bra?


Ett kohornsstyre är ju greppsmässigt väldigt likt ett vanligt MTB-styre med barends, som du antagligen kan få tag på billigare. Bägge ger 2 positioner attt välja mellan, alltid nåt. Jag har sett en modell som kallades för "Touring" där "hornen" vände inåt igen och därmed erbjöd ytterligare ett grepp i en mer utsträckt position.

Sadeln kändes tämligen obekväm efter ett tag.... Därför planerar jag att införskaffa en ny sadel av plattare och smalare typ.

Den bästa sadeln är den som funkar för dig, oavsett pris och märke. MHT dina tidigare kommentarer så gör nog priset att en Brooks kanske inte är det lämpligaste valet för dig just nu.
Det sägs finnas cykelhandlare som mäter upp avståndet mellan dina sittben och på så vis kan hjälpa dig hitta en sadel du trivs med, annars är det bara att handla och prova.
Gelsadlar är lite tveeggat. Visst är de mjuka ock sköna, men allt eftersom dina sittben sjunker ner så kommer belastningen på närliggande mjukdelar att öka.

Växlarna är förvisso officiellt 21 till antalet, men i deras nuvarande skick är dom hopplöst låsta till mitten kuggen i fram. I bak är det också problem; dessa 7 växlar strular och hoppar spontant. Om det beror på vredreglagen eller själva växelsystemet vet jag inte, men reglagen åker nog, då dom ser rätt uttjänta ut.
Att faktiskt nöta ut växelreglage brukar ta rätt lång tid(även om de är en billig sort), så jag tror inte att det är helt nödvändigt för dig att byta dem. Sen är 7-delat helt klart på fallrepet vad gäller reservdelstillgång, så det kan nog bli en ganska omfattande uppgradering istället om du vill bli av med dem. Drev däremot nöts ut snabbare och är fortfarande lätttillgängliga.
En uppgradering är säkert trevlig, men jag tror att ny kedja, ny kassett/frihjul, nya växelvajrar samt lite puts och smörj är allt som behövs för att få din cykel skall klara 200-milsresan.
Det finns gott om sajter som beskriver hur man servar/justerar växlar

[
B] Bromsarna[/B] utgörs av v-bromsar som jag tror är rätt ok. Av nån anledning fastnar bakbromsen ibland, vilket en lokal cykelhandlare antydde berodde på att reglagen var av ett annat system och således inte kompatibla.
Det där låter mest som strunt. Olika system broms/bromshandtag kan förvisso leda till att bromsverkan inte blir optimal (Dåligt nyp eller för lite rörelse), men om inte bromsen går tillbaka så är det nåt som kärvar. Puts, smörj och kolla returfjädrarna. Byt vajer medan du ändå håller på.
Sheldon Brown, park tool och happymtb är sajter du kan googla på för att hitta servicebeskrivningar. Friluftsfrämjandet lär ha en också.
 
Det finns dom som bor under ett regnskydd som man enkelt spänner fast i cykeln och marken/träd eller dylikt.
Sommartid behöver man ju inte så mycket mer och detta räknas inte som att tälta eller campa så då kan du sova i stort sett vart som helst.

Ah, det låter riktigt intressant! Har du nån mer information (länk, bild...) om ett sånt tält? Kan ju inte kosta så mycket...

Det lär ju inte väga mycket, och att slänga på en sovsäck och liggunderlag kan jag nog leva med. Sen funderade jag på en annan grej (något av en fuling), skulle man inte helt enkelt kunna knacka lite dörr och fråga om man kan få sova där? Givetvis artigt och enbart med en antydan om vad man menar. Nån som provat?


Vad jag menade var nån åt det här hålltet. Var lite svårt att illustrera bättre med tecken. Jag tror det är ett sånt du avser?
Hur som helst, vad jag egentligen undrade (som jag glömde skriva) var om man som långfärdscyklist bär välja ett sånt där styre, eller ett bockstyre (racer)? Bägge ger ju ganska många möjligheter.

När det gäller bromsar och växlar får jag nog helt enkelt ta och ta mig en titt på cykeln och ser vad det kan vara som strular...


Det första inlägget blev kanske lite pratigt, för att sammanfatta mina frågor:

Tips på färdväg genom:
*Tyskland
*Dannmark
*Sverige
?

Hur kan man bo billigt på vägen?

Kohorn/touring/hybrid- eller bockstyre?
 
Ah, det låter riktigt intressant! Har du nån mer information (länk, bild...) om ett sånt tält? Kan ju inte kosta så mycket...

Det lär ju inte väga mycket, och att slänga på en sovsäck och liggunderlag kan jag nog leva med. Sen funderade jag på en annan grej (något av en fuling), skulle man inte helt enkelt kunna knacka lite dörr och fråga om man kan få sova där? Givetvis artigt och enbart med en antydan om vad man menar. Nån som provat?

Ett tips skulle väl vara att kanske fråga bönder som kan låta dig sova i lada eller annan tillbyggnad som ej innehåller värdesaker eller dem själva. =) européer är tyvärr inte så gästvänliga av sig o betraktar dig ofta som skurk tills du bevisat motsatsen. men bönder är generellt sätt snällare, o att få sova i en lada kan jag inte se att någon skulle ha problem med. sen kan du alltid pröva med kyrkor, missioner, brandstationer, polisstationer, bensinstationer också.
 
Rutt
Även om jag tänker ha ett rätt spontant upplägg utan att planera alltför mycket och boka vandrarhem, skulle det kännas bra att få ett hum om vilken väg jag ska ta. Som sagt, det enda jag vet är att jag ska ta mig från Freiburg till Strängnäs. Upp genom Tyskland har jag ingen aning om vilken väg jag ska ta. Raka spåret (längs Rhen)? En sväng österut? Sen har jag för avsikt att cykla igenom Danmark, antingen bara på Jylland upp till Fredrikshavn->Göteborg, eller över till Själland och sedan över till antingen Helsingborg eller Malmö. Vet alltså inte, några tips? Och sedan upp genom Sverige. Även här är det öppet för förslag.

Jag har cyklat i Tyskland, Danmark och även delarna i Sverige som du tänkt dig. I samtliga länder bör man om det är möjligt välja cykelleder. Smala vägar med mycket trafik är inte roligt. Detta gäller Tyskland och Danmark. I Sverige är vi mindre trångbodda så där kan vägen bredvid motorvägen vara mycket lågtrafikerad.

Bra kartor är inte heller fel. Det finna cyklister som använder sig av kartor som man får i turistinformationen men den metoden tar mer tid än att ha köpt kartorna i förväg. Vill man titta på något särskilt under turen så är de lättare att planera vägen dit med inköpta kartor.

När man ska iväg så tar man bara med sig de kartblad man behöver och lägger de i den ordning man tänkt använda dem.

Information om cykelleder finns här:

http://www.ecf.com/14_1
 
Det lär ju inte väga mycket, och att slänga på en sovsäck och liggunderlag kan jag nog leva med.
1) Skall du få ut det mesta av själva cyklandet så måste man hålla packvolym/vikt nere. Och skall man hålla packvolym/vikt nere så måste man ifrågasätta ALLT man tar med sig.
2) Om du är ute efter själva resan snarare än färdsättet så har du råd att ha med dig en del packning, men litet och lätt är alltid intressant.

..Sen funderade jag på en annan grej (något av en fuling), skulle man inte helt enkelt kunna knacka lite dörr och fråga om man kan få sova där?

Istället för att knacka dörr så kan man ju börja med att ta kontakt med foflk nånstans där människor ändå träffas, kafeer, matbutiken, baren. Det blir lite mindre påträngande än att knacka på hemma hos någon.

Folk som har vandrat i Europa som en del av olika scoutarrangemang har ofta blivit inbjudna att sova inomhus, men de börjar "alltid" med att bara fråga efter en tältplats(och har grejer med för att klara det). Känns nog bättre för bägge om man inte sätter den frågade i en situation där han/hon känner att han "måste" ställa upp.

Beror nog också på hur långt ifrån de stora turiststråken man hamnar. Nära ett självklart utflyktsmål kan jag tänka mig att det är en vanlig och ovälkommen fråga. Ställen med mindre besökare kan nog se det som ett exotisk avbrott.

Givetvis artigt och enbart med en antydan om vad man menar.
Behåll artigheten men skippa antydningarna. Var tydlig och säg som det är - student med begränsad budget försöker få pengarna att räcka så länge som möjligt. Antydningarna kan missuppfattas och då vet man aldrig var man hamnar.

Hursomhelst så är det alltid bra börja leta nattlogi medan man fortfarande har ork att ta sig till en stad till om den man är i inte har något att erbjuda.

Vad jag menade var nån åt det här hållet. ... Jag tror det är ett sånt du avser?
Japp, den där kringlan är tätare och lite mer sluten än "touring"-styret jag sett, men principen är densamma.
Här kommer en mer typisk bild på ett kohornsstyre:http://somafab.com/barpursuit.html

...vad jag egentligen undrade (som jag glömde skriva) var om man som långfärdscyklist bär välja ett sånt där styre, eller ett bockstyre (racer)? Bägge ger ju ganska många möjligheter.
SKall man cykla långa pass, och dessutom kan förvänta sig ett ganska omväxlande landskap så är det bra att ha några positioner att växla mellan. Jag skulle inte rekommendera ett bockstyre, dels för att det krävs rätt mycket träning/vana innan man kan utnyttja positionen längst ner till nåt vettigt förutom nedförslöpor och enstaka forceringar, dels därför att ett bockstyre sannolikt inte skulle funka särskilt bra med de växlar, bromsar och tillhörande handtag du har på cykeln f.n.

När det gäller bromsar och växlar får jag nog helt enkelt ta och ta mig en titt på cykeln och ser vad det kan vara som strular...
Gör det, lite puts, smörj och nya vajrar kan göra underverk för en trött cykel.

Hur kan man bo billigt på vägen?
Du bör kunna hitta en del vandrarhem, särskilt i Tyskland. Plats i sovsal (medtag handduk och reselakan) och frukost till ett bra pris.
 
Hej Wahl-Badenser!

Hej,

är Schwabe från början - tråkig att du måste lämna Freiburg, kanon student-stad!

Cykla upp bredvid Rhein är aldrig ett problem. Bara upptill så länge orken räcker och sen skulle jag om jag var en icke-cyklare tar tåget till Hamburg eller Kiel, båt till Sverige och cykla vidare där.

I Tyskland kan du stiga på nästan vilken tåg-typ som helst med din cykel (extra-biljett). Så håll dig alltid lite i närheten av tågspåret, vilken väg du än planerar.

Föreslag till material finns redan här läste jag. Vandrarhem är ett bra alternativ, prisfråga, vid bra väder sov ute.

Kartor finns gott och väl. Gör det inte utan i början av din tur, du hamnar för lätt på hård trafikerade vägar mellan två "småstäder" (= över 50.000 invånare).

adfc.de är webbsidan av en mycket stor tyska cykelförening, där finns bla "Bett & Bike" - speciella övernattningsmöjligheter, och "Deutschland per Rad entdecken", som finns vid även olika ställen och kan beställas på webbsidan. ...och många andra informationer...

Önskar lycka till och bra väder!

Grüßle, Annette
 
Hej,

är Schwabe från början - tråkig att du måste lämna Freiburg, kanon student-stad!

Cykla upp bredvid Rhein är aldrig ett problem. Bara upptill så länge orken räcker och sen skulle jag om jag var en icke-cyklare tar tåget till Hamburg eller Kiel, båt till Sverige och cykla vidare där.

I Tyskland kan du stiga på nästan vilken tåg-typ som helst med din cykel (extra-biljett). Så håll dig alltid lite i närheten av tågspåret, vilken väg du än planerar.

Föreslag till material finns redan här läste jag. Vandrarhem är ett bra alternativ, prisfråga, vid bra väder sov ute.

Kartor finns gott och väl. Gör det inte utan i början av din tur, du hamnar för lätt på hård trafikerade vägar mellan två "småstäder" (= över 50.000 invånare).

adfc.de är webbsidan av en mycket stor tyska cykelförening, där finns bla "Bett & Bike" - speciella övernattningsmöjligheter, och "Deutschland per Rad entdecken", som finns vid även olika ställen och kan beställas på webbsidan. ...och många andra informationer...

Önskar lycka till och bra väder!

Grüßle, Annette

Tack så mycket för infon!

Som utbytesstudent får man ju bara stanna ett år, men å andra sidan är det ju långt kvar än (älskar livet här nere!).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.