Cykelväskor

Vilken vagn?

Jürg, du utgjuter dig ovan i 10 punkter, mot ”vagn”, inte någonstans talar du om vilken ”vagn” du använde!

Det är stora skillnader i såväl vikt som funktionalitet på vagnar, Dina iakttagelser o slutsatser gäller möjligen just den vagn du använde, men har lika lite relevans för frågan om det är bra eller ej med vagn som en rapport om bergscykling är bra eller ej företagen på denna hoj, (klicka). Så: det vore intressant om du informerade om vilken vagn du använde. Vilket märke? Ett eller två hjul? Kopplad var till hojen?

1) Ett ekipage med BOB är lättare att manövrera än en tungt lastad hoj med väskor. Man har ju ingen vikt på ramen. En BOB behöver inte lutas mot något. Man backar ett par decimeter o så står ekipaget för sig själv.

2) En BOB med väska väger inte mer än räcken o väskor.

3) Vi har åkt 65 km i timmen nedför i Klippiga bergen med BOB. http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm Inga som helst problem. Känns bättre än att åka 40 med väskor. Gränsen sätts närmast av fälgarnas upphettning om man måste hålla igen. Klättrar lika bra som med väskor.

4) Har aldrig varit med om att hojarna när man skjuter dem stegrar sig p g a BOBen.

5) Vi hade inga svårigheter att få ta in såväl hojar som BOBar när vi bodde på motel i USA. Tvärtom de var mkt vänliga o förstående.

6) Uppfattade heller inga svårigheter o låsa.

7) Vi hade en extra slang med: vikt ca 100 g. Däremot hade vi väldiga problem med våra Karrimore väskor i Ladakh, de lossnade nämligen från sina upphängningar, o vi löste det till slut med delar avsedda för indiska motorcyklar. Dessutom hade vi problem med en aluminium del till framväskan, den sprack vid en kraftigt stöt i minus grader på 5000 meters höjd på Chang La. En smed fick tillverka en ny i stål. http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html När det gäller Ortlieb har vi haft problem med upphängningen. Ortlieb var älskvärda nog att sända oss reservdelar till svenska ambassaden i Vientienne, Laos.

8) Cirkus kommer till stan. Löjligt. En BOB är väl inte mer uppseendeväckande än en full-lastad långfärdshoj. Dessutom när man fått in BOBen i tältet eller på hotellet är hojen helt ren, det syns inte alls att man är på långfärd, o man är klart mindre iögonfallande än en om man hade en olastad hoj med räcken.

9) Varför skulle en vimpel dra ett löjets sken över ekipaget. Vi har aldrig någonsin uppfattat att någon tyckt vimplarna varit löjliga. Tvärtom vi beklagar att vi förlorat en vimpel till en av våra två BOBar o tänker ersätta den till sommaren.

Slutligen får jag säga, att jag är förvånad över att du missat vad som för erfarna cyklister faktistk är en faktor. Det är svårt att ligga på rulle med BOB. Man kan inte ligga direkt vid bakhjulet på sin partner utan hamnar 1.5-2 m bakom. Men kanske vägde du in i ekvationen att detta sannolikt uppvägs av att man slipper det otympliga vindfång som ett par framväskor innebär.

Per
 
Några svar om vagn

Hej Per!

Alltid trevlig att få en debatt om vagn. Som jag tror jag skrev; en del tycker vagn är bra, jag tycker det inte. Det är helt okey för min del. Jag kastar bara in ett inlägg... Här några svar:
>> Vagnen jag drog var egenhändigt byggd, 4 kilo ca. Bild på vagnen finns på: http://www.jurgenasp.com/onroad/spain.html

1) För mig som gjort alla turer med en Dawe packad med bagar var det inte bra. Svårt att vända. långt och otympligt.

2) Vad jag förstår så väger en BOB fem kilo? Så mycket väger inte mina bagar och räcken.

3) Kanske är det avhängigt på vilken cykel man packar sin utrustning på? Jag har rullar fort med min hoj och har bättre kontroll på cykeln utan vagn. Men det kan som sagt bero på vilken cykel man sitter på? Jag tyckte vagnen tryckte på mer i nerförsbackarna än det gör med cykel/ bagar.

4) Liten förklaring: Då man skjuter cykel med vagn på sandstrand eller t.ex. svåra grusiga uppförsbackar så stegrar sig inte cykeln. Det är framhjulet som släpper greppet och halkar sidledes.

5) Att cykla med vagn är vanligare i USA än i Europa. Kan det bero på att det är vanligare där?

6) Att låsa allt är- som jag skrev- inga problem med en vagn.

7) Jag föredrar nog att inte ha mer än cyklen som en mekanisk del att oroa mig för.

8) Kanske beror det på vart man cyklar?

9) Det sista inlägget ska jag nog förtydliga: Jag cyklar oftast ensam och har en egen personlig uppgörelse med fartvinden. Ingen att ligga på rulle med. Fast det du skriver har jag inte tänkt på. När jag är ute med min tjej brukar vi alltid ligga på rulle och bytas om.
Det skulle vara intressant att höra vad andra tycker om vagn efter cykeln? Jag för min del tycker att man ska få cykla som man vill och med vilken utrustning man vill. Men för egen del väljer jag bagarna.

Med vänliga hälsningar Jürg på väg ut med hojen i vårsolen...
 
vagn och vagn.

Efter att ha provat väskor kom vi fram till att vi skulle testa vagn också. Vi har precis fått våran monoporter och har inte hunnit testköra den ännu, men det kommer.

Bilder osv kommer att finnas på

http://hem.bredband.net/gothall/trailer.html

En stor anledning till att vi har vagn är naturligtvis att vi har en tandem och då behöver få med mer grejjer på samma pakethållare.

Pakethållare funkar dåligt med skivbroms osv osv.

Med en vagn kan vi få cykeln som vi vill ha den, dvs en off-road maskin med skivbromsar och dämpare. Vi får se hur den funkar i sommar.

/rikard
 
Re: Några svar om vagn

Hej Jürgen

Klaus; sa:
>> Vagnen jag drog var egenhändigt byggd, 4 kilo ca.

Det tror jag förklarar en del. BOB har ju byggt trailers i 15-20 år, de har utmärkta egenskaper, följsamma, låg tyngdpunkt. En BOB väger 6 kg.

[/i]
Att cykla med vagn är vanligare i USA än i Europa. Kan det bero på att det är vanligare där?

Är inte detta en utpräglad tautologi?

När det gäller manöverbarheten finns en del att säga. Det är klart att ekipaget blir längre. Att svängradien ökar. Å andra sidan är BOBarna anmärkningsvärt följsamma och balansen blir bättre, särskilt i låga farter, eftersom man inte har någon tyngd på ramen. Med väskor fram blir dessutom styrningen tung, o stum, o det blir mindre kul att cykla.

Jag förstår vad du menar, känner igen mig, att framhjulet kan släppa o halka sidledes när man drar ekipaget i viss terräng. Det gäller särskilt om det redan är ur balans på något sätt. Ska man dra det i knepig terräng gäller det att hålla tungan rätt i mun. Men, det kan också sägas om en full-lastad hoj med väskor.

Vi oroade oss också för mekaniska fel. Men i ngn mening tror jag det är obefogat, BOBarna har en ram av chromoly, som alltså kan svetsas relativt enkelt, till skillnad från aluminiumräcken. Den svagaste punkten är nog upphängningen på bakaxeln o sprintarna där.

När det gäller stabiliteten i höga farter utför tror jag det beror på ramen. Min Crescent Ultima vibrerade ibland i höga farter, över 45, med bagage. Det finns naturligtvis en teoretisk risk att BOBen skulle kunna vika sig som en fällkniv vid en häftig inbromsning. Men vi märkte aldrig någonsin minsta tendens åt det hållet.

Vänligen
Per
 
Re: Re: Några svar om vagn

ipg289h; sa:
Hej Jürgen

Klaus; sa:
>> Vagnen jag drog var egenhändigt byggd, 4 kilo ca.

Det tror jag förklarar en del. BOB har ju byggt trailers i 15-20 år, de har utmärkta egenskaper, följsamma, låg tyngdpunkt. En BOB väger 6 kg.

[/i]
Att cykla med vagn är vanligare i USA än i Europa. Kan det bero på att det är vanligare där?

Är inte detta en utpräglad tautologi?

När det gäller manöverbarheten finns en del att säga. Det är klart att ekipaget blir längre. Att svängradien ökar. Å andra sidan är BOBarna anmärkningsvärt följsamma och balansen blir bättre, särskilt i låga farter, eftersom man inte har någon tyngd på ramen. Med väskor fram blir dessutom styrningen tung, o stum, o det blir mindre kul att cykla.

Jag förstår vad du menar, känner igen mig, att framhjulet kan släppa o halka sidledes när man drar ekipaget i viss terräng. Det gäller särskilt om det redan är ur balans på något sätt. Ska man dra det i knepig terräng gäller det att hålla tungan rätt i mun. Men, det kan också sägas om en full-lastad hoj med väskor.

Vi oroade oss också för mekaniska fel. Men i ngn mening tror jag det är obefogat, BOBarna har en ram av chromoly, som alltså kan svetsas relativt enkelt, till skillnad från aluminiumräcken. Den svagaste punkten är nog upphängningen på bakaxeln o sprintarna där.

När det gäller stabiliteten i höga farter utför tror jag det beror på ramen. Min Crescent Ultima vibrerade ibland i höga farter, över 45, med bagage. Det finns naturligtvis en teoretisk risk att BOBen skulle kunna vika sig som en fällkniv vid en häftig inbromsning. Men vi märkte aldrig någonsin minsta tendens åt det hållet.

Vänligen
Per

Detta har ænnu en diskution om Vagn eller Væskor. Jag tror inte att det kommer att bli någon slutsvar på denna diskution som alla ær nøjda med.
Visst finns det många førdelar med en BOB och det som jag tycker verkar vara bra ær att man kan få en "ren" cykel betydligt snabbaren æn att behøva lossa væskor och skruva av pakethållare. Men jag tycker att førdelarna med væskor øvervæger hellt klar førdelaran med BOB om man planera att cykla i vægløsta område. Jag har cyklat på sandvægar med væskor och det ær något jag aldrig skulle ha gjort med vagn.
Om det gæller vilket mærke av væskor man ska ha så ær det Vaudes eller Ortliebs som gæller. De ær næstan lika och det som skiljer mellan dem ær upphængningen på baksidan och priset. Priset talar før Vaude.

Det finns pakethållare av stål som går att svetsa æven av en kinesisk bonde :)

/Stellan
 
Re: Re: Re: Några svar om vagn

j_stellan; sa:
Men jag tycker att førdelarna med væskor øvervæger hellt klar førdelaran med BOB om man planera att cykla i vægløsta område.

Det finns pakethållare av stål som går att svetsa æven av en kinesisk bonde :)

Väglöst, o väglöst, men BOB gör faktiskt reklarm för att man ska kunna åka "singletrack" med BOB. Numer finns t o m en dämpad variant, andra, särskilt i USA, gillar att åka off-road med dem, off-road betyder då ökenvägar, tuffa steniga, grusiga ökenvägar, eller skogsvägar. Själv har jag aldrig gjort det. Åker gärna off-road men då helt utan bagage. En sak är dock klar att skulle man som Stellan varit ute i Central Asien o Kina så är en BOB alldeles klart ivägen om man skulle vilja ta någon annan form av transport en bit.

Vi har räcken av stål, Tubus, de klarar ca 40 kg, o kan svetsas, om nöden skulle kräva det, till skillnad från aluminium räcken. Till vår förvåning stötte vi i Ladakh på cyklister med trasiga aluminiumräcken, som skramlade o var till hinder om de hade kollapsat totalt.

Om vi ger ut oss ut i Europa i sommar blir det absolut BOB, liksom om vi åker i USA, däremot är det en öppen fråga om vi istället åker i Asien. Det känns djärvt att satsa på BOB i norra Laso eller i Ladakh.

Per
 
Vagnbygge till framtida långtradare!

Håll i hatten alla långtradare! Ducka för amatörsvetsarna!!
Nu lägger jag sista handen vid sajten "Bygg din egen vagn". (Länk till den kommer i slutet av veckan i samma forum.) Som väl framkommit i mina inlägg har jag inte sagt att Bobben skulle vara en dålig produkt. Tvärtom. Vad jag har gjort var att helt enkelt ta Bobben, förenkla den, tänka ut ett smart sätt att bygga den själv och... vips stod den där: Den enhjuliga dundervagnen! För tillfället använder jag den mest till utflykter med mina akvarellpapper och material... dok ej till långturer. Vi är nog väldigt olika där men det kan väl vara okey. Och till alla prylnördar: Man ska inte vara skeptisk över ett bygge man inte sett. Det jag lyckades var att hålla nere vikten till <4 kilo vilket jag var väldigt stolt över. Och funktionen och egenskaperna är likvärdig Bobbens. Jag har även provat Bobben så jag vet. Så... tack BoB för att jag fick idén av dig och er andra, var inte avundsjuka. Det ligger ingen större magik i att bygga vagnen själv, och spara ett antal tusenlappar. Inte heller att bygga sina egna bagar till hojen. Gör ett försök och ha lite kul.

Hälsningar från en f.d. dragvagn: Jürgen
 
Re: Vagnbygge till framtida långtradare!

Klaus; sa:
Det jag lyckades var att hålla nere vikten till <4 kilo vilket jag var väldigt stolt över.

— låter väldigt konkurrenskraftigt. Är det embryot till en exportsuccé? Ser med spänning fram mot mer info. Ärligt talat kan du producera dem så de är lika bra som BOB o två kilo lättare borde framgången vara given. Kan man köpa aktier? Behöver ni några testryttare? Vi ställer gärna upp :)

Per
 
Bygga egen vagn...

Klaus (Jürgen Asp) skrev:Det jag lyckades var att hålla nere vikten till <4 kilo vilket jag var väldigt stolt över.
------------------------------------------------------------------------
— "låter väldigt konkurrenskraftigt. Är det embryot till en exportsuccé? Ser med spänning fram mot mer info. Ärligt talat kan du producera dem så de är lika bra som BOB o två kilo lättare borde framgången vara given. Kan man köpa aktier? Behöver ni några testryttare? Vi ställer gärna upp"... skriver Per...

>>>Jag tänkte väl lägga in det sista (?) inlägget i denna följetong som började med en fråga om bagar och slutade i vagn kontra bagar. Den där "exportsuccén" Pär pratar om ligger på min hemsida: http://www.jurgenasp.com/onroad/byggavagn/byggavagn.html
Och ni som läser detta behöver inte satsa era surt förvärvade pengar på aktier på vagnen. Det är väl utomordentligt bra att människor har andra idéer och projekt, bygger dem och sedan testar dem? Vägarna i de Andalusiska bergen var mer än lovligt steniga... Jag har funderat på om ett cykelnav vet om att den befinner sig på en urusel väg i Indien eller en i Norrland?

Hälsningar Jürg
 
Re: Bygga egen vagn...

Klaus; sa:
Jag har funderat på om ett cykelnav vet om att den befinner sig på en urusel väg i Indien eller en i Norrland?

Självklart, cykelnav har givetvis själ ;)

Kul o intressant projekt. En reflektion jag gör är tyngdpunkten ser ut att hamna aningen högre än på en BOB.

Per
 
Re: Re: Bygga egen vagn...

En reflektion jag gör är tyngdpunkten ser ut att hamna aningen högre än på en BOB.

Per

Bild 1 (på min hemsida) visar vagn med boxen jag använder på mina turer till affären (bor på wischan) och på mina målarturer. Den högre frigången gör det lättare att ta sig över ex en åker för att komma till platser att måla ifrån. Packningen i boxen blir inte mer än ca 15 kilo.
Bild 2 visar en packning som ger lägre tyngdpunkt. Den lägre packningen fungerar på vanlig väg, inte offroad.

Jürg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.