Cykelväskor

Tveksam

Vet inget om dessa väskor, men jag kollade på bilden av dem. Jag är tveksam eftersom de verkar sitta ihop. När man är ute är det oerhört praktiskt om man kan ta loss enbart den ena väskan (vä/hö). Väskor som sitter ihop som ett U blir dessutom svårare att sätta fast på cykeln, särskilt när väskorna är fullastade. Måste du då plocka bort allt lite senare för att kunna vända cykeln upp-och-ned för att laga en punka (i ösregn, såklart...) så är det inte så kul... Har du två separata väskor kan du dessutom köra och handla med bara den ena, det blir mer flexibelt. Behöver du något uppe på pakethållaren är det bättre med en tredje väska eller påse.

Jag skulle istället kolla in Vaudes eller Ortliebs utbud. Båda har suveräna, stryktåliga och regntäta lösningar som är enkla att sätta på och ta av cykeln.
 
Re: Tveksam

ehn; sa:
Måste du då plocka bort allt lite senare för att kunna vända cykeln upp-och-ned för att laga en punka

— ??? finns väl ingen anledning att vända på hojen för att laga en punka.

Har för egen del haft Karrimore, de var urusla, felkonstruerade. Enda fördelen de hade var att de var stora o slukade mycket. Har också åkt med Ortlieb. De är bättre konstruerade, vattentäta. Eva har en poäng när hon skriver att det är opraktiskt att ha väskor som sitter ihop. Får man inte plats med allt i väskorna är det bästa att ha en vattentät bag uppepå. Det finns särskilda som nog från början var gjorda för kanotister, som är utmärkta flexibla, o helt vattentäta.

Jag googlade BORSA BiCi UNICA o fick massvis av träffar, såvitt jag kunde se var dock samtliga på Italienska.Vore en bra idé att kolla upp dem närmare, särskilt upphängningsanrodningarna, innan du köper. Italienarna är duktiga på cykelsaker så det kan hända att de är utmärkta men jag skulle ta reda på mer innan jag köpte dem.

bob.jpg


Ett alternativ till väskor är BOB, en enhjulig släpkärra. Har fördelen att man inte behöver ha någon vikt på ramen.

Per
 
Hmmmm Nu blir det väl reklam igen?

Jag tänkte svara dock att de som du sett i min butik är ej delbara, men vi har ett likadant set i svart där toppbox, och sidofickor är delbara samt att toppboxen har inbyggda axelremmar för att kunna används som en rygga. Totalt 70 Lit.

Skicka mig din adress så får du en katalog på CD-rom.

MVH
Ronny
 
Tack för alla synpunkter!

Är det någon har en ide om hur man ska fördela packningen fram respektive bak på cykeln - vikt kontra volym, om man har väskor bak med kläder, campigkök, mat od, fram placerar man tält, sovsäck som inte väger så mycket men tar stor plats (lowrider alt. pakethållare fram).

Har funderat på BOB och andra vagnar men inte riktigt fastnat för det.

Är det fler som har +/- om BORSA BiCi UNICA så skriv gärna en rad, och tack Ronny, mailade dig min adress nyss!

Och tack till alla er andra som tar sig tid att läsa och hjälpa en stackare att räta ut frågetecknen!
 
Re: Tack för alla synpunkter!

greendanger; sa:
Är det någon har en ide om hur man ska fördela packningen fram respektive bak på cykeln - vikt kontra volym, om man har väskor bak med kläder, campigkök, mat od, fram placerar man tält, sovsäck som inte väger så mycket men tar stor plats (lowrider alt. pakethållare fram).

Jag gjorde precis tvärt om, tunga, små saker fram och lätta, skrymmande bak. Vikten blir ungefär samma: fram = liten + tung, bak = stor + lätt. Hade även tält och liggunderlag på bakpakethållaren då jag inte hade plats i väskorna för dom. Känns lite ovant i början att ha vikt på framgaffeln, men man vänjer sig snabbt.
Det viktigaste är dock att framväskorna väger exakt lika mycket. Var stenhård med att sålla i packningen. Varje gram som lämnas hemma är värd sin vikt i guld.

Som någon ovan sa så rekommenderas Ortlieb. Vaude ska också vara bra men jag har inte provat dom själv. Glöm direkt allt som inte är 100% vattentätt.

...Johan...
 
Packning

Som Johan skriver: tungt fram. Jag har alltid haft höger bakväska packad med tält, regnkläder och sådant som kan tåla lite fukt. Påsen till tältet har jag lämnat hemma. Vänster bak har jag torra kläder jag inte behöver för stunder. Toppar med mat som inte ska ätas omgående. I vänster frambag ligger köket, toapapper och snabbmat: anledningen är att jag inte har stöd på hojen. Jag lutar den mot husväggar och stolpar. Då är innehållet i den vänstra frambagen lättåtkomligt vid snabba matraster. Den högra frambagen får fyllas med mer lunscher, ritblock och kameraprylar och verktyg och förbandspåsen. I en gul vattentät säck packar jag dagens lättåtkommliga klädbyte och surrar den på pakethållaren bak. I styrväskan lägger jag kamera, litet skissblock (Jag är tecknare till yrket så jag kan inte leva utan att rita av allt...) Pengar, läsglasögon och pass hamnar i en liten höftbag så jag vet var jag har dem.
Vikten vill jag ska vara 50/50, fram och bak. Tips: jag har slaktat ett gammalt liggunderlag och använt den till skyddburkar för kameraobjektiv, värmelåda för kastrullerna (sparar bränsle om maten kan förvällas i dem)... Trevligt material som går att limma ihop och användas till mycket...
Jag skulle inte rekommendera vagn. Att ha all packning i en stor bag rör bara till det (Jag vet, jag har provat). Dessutom; dyrt, tungt, otympligt...
En hoj byggd för packning (Ex Thorn Nomad/ ExP, Dawes) är byggda för tung packning. Att cykla med packning på min Dawe är väldigt bahagligt. Väljer man en vanlig hoj med ex en rakare gaffel och kortare avstånd mellan hjulen kan effekten bli vinglig och osäker.

Jürg
 
Re: Packning

Klaus; sa:
Jag skulle inte rekommendera vagn. Att ha all packning i en stor bag rör bara till det (Jag vet, jag har provat). Dessutom; dyrt, tungt, otympligt...

Vad har du åkt med för vagn? BOB tycker jag funkar utmärkt. Man har givetvis flera bagar, påsar o s v, innuti den helt vattentäta ytterbagen. Tycker inte det blir rörigt.

Dyrt? Strax under 4000 SEK förra året. Om man monterar tubus räcken fram o bak, lägger till Ortliebväskor fram o bak, o en för styret, så hamnar man nog på ungefär 4000 SEK. Lägg till eller dra ifrån några hundra.

Tungt? En BOB väger väl inte mer än räcken o väskor.

Otympligt? En BOB fungerar som ett inbyggt stöd, kan parkeras var som helst http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Tom3.jpg, till skillnad från en hoj med packväskor. När det gäller cyklingen är den utomordentligt följsam och man har ingen vikt på ramen.

Det enda sammanhang där en BOB är klart besvärlig är om man skulle få för sig att man vill åka buss eller tåg eller flyg en bit, eller om vägen gått åt skogen till den milda grad att man måste bära hojen (över ett jordskred t ex).

Per
 
Re: Re: Packning

ipg289h; sa:
[Det enda sammanhang där en BOB är klart besvärlig är om man skulle få för sig att man vill åka buss eller tåg eller flyg en bit, eller om vägen gått åt skogen till den milda grad att man måste bära hojen (över ett jordskred t ex).

Det här ett ständigt diskussionsämne, väskor eller kärra.

Själv körde vi på slutet av 80-talet början av 90-talet med en Cannondalekärra som vår grabb satt i. Ett perfekt sätt att ta med sig barn och kärran fungerade väldigt bra.

Men jag och frugan kör med väskor. huvudanledningen är citatet ovan.

Vi har hållit oss till Europa och speciellt på tåg är en kärra "a pain in the ass" att ta med sig. Vi uppskattar möjligheten att flyga till ett land och om det behövs, använda tåg för att ta sig till eller från ett intressant område. Utanför Sveriges gränser finns det ju fortfarande bra möjligheter att få med sig cykeln på tåget. T.ex Tyskland, Österrike och Schweiz har ju fantastisk service för cyklister.

Sedan är ju väskmöjligheten lite mer flexibel=packvolym. Cykling mellan sängboende= 2 bakväskor+styrstångsväska. Tältning= +2 framväskor.

Ang. priser så hade jag tur att titta in på http://www.globetrotter.de förra året när de hade rea på ortliebväskor. Köpte nya bakväskor för halva tyskpriset och det kommer nog fler chanser. Just nu har de Ortlieb-rea på annat än cykelväskor. Vattentäta Vaude eller Ortlieb är det enda vettiga att ta med sig. Det var en befrielse att slippa alla plastpåsar i cykelväskorna.
 
Förra året flög vi faktiskt till Denver med BOBarna. Det gick alldeles utmärkt mkt tack vare att vi hade originalkartongerna kvar och kunde lagra dem i Denver. Det var minst sagt originellt att flyga över Atlanten med endast fyra lådor, i vilka alla våra saker låg.

Jag tycker Ortliebväskorna är lite små fastän vi har största modellen. Med Karrimore´s väskor klarade vi att tälta med bara bakväskor och en på styret. Men de var totalt felkonstruerade. Så vi bytte till Ortlieb. Eftersom vi gärna åker MTB, singletrack, vill vi inte ha framväskor (lowriders). Fann Ortlieb utmärkta, helt vattentäta, trots monsun, åkte 400 mil med dem i Laos, Thailand o Cambodia, 2002. Det är öppen fråga om vi skulle ta dem el BOB om vi återvänder till Asien.

Per
 
Efter två veckor med vagn i Andalusien har jag gjort en sammanställning av mina erfarenheter. Sammanställningen är egna personliga reflektioner av att cykla med packning på vagn istället för i cykelbagar bak och fram. Andra kan ha andra bättre erfarenheter av cykelvagn på långturer, men detta är mina egna och kan vara ett inlägg i debatten… Vagnen vägde ca 4,5 kilo + packning på 20 kilo. Till det kom vatten och proviant ca 8 kilo. Jag hade med mig tält, sovsäck och utrustning för att vara oberoende av campningar och hotell.

1. Manövrera? Med vagn blir det svårt att vända snävt och det är besvärligt i trånga utrymmen. Det är bökigare att manövrera hela ekipaget, finna ställe att parkera den och att backa. Oftast fick jag ta en extrarunda för att finna ut ett ställe att luta allt emot. Och ibland fick jag lägga allt på sidan. Eller balansera vagnen med den lågt liggande packningen mot de Spanska höga trottoarerna. Helt bra blev det aldrig. Fördel packväskor!= Lätt att handha cykeln, parkera, svänga och… vid möte med arg hund kan man ha cykeln mellan sig och besten. Går inte med vagn. Vidare skyddar faktiskt väskorna cykeln då man lutar den mot väggar.
2. Tyngd och packvolym? Jag vägde packning i cykelväskor kontra vagn/ bag innan och efter turen för att få en jämförelse mellan de olika alternativen. Till vagnen hade jag en North Facebag som hade ungefär samma vikt som mina fyra hemmasydda bagar (typ Ortlib). Det blev ca 5 kilo mer med vagn. Då var extraslang till lilla hjulet inräknat. Vid hemkomsten packade jag över allt i mina fyra bagar för att en sista gång jämföra packvolumerna. Allt fick plats i bagarna och desutom blev det 70 liter över… Att ha alla grejer i en bag på en vagn blev till slut lite förvirrrande. Allt kommer lite huller om buller för en slarver som jag som måste ha struktur på allt. I cykelbagarna har jag haft mina saker uppdelade i de olika bagarna och det har varit enklare och snabbare att finna det man söker. Fördel bagar på cykeln.
3. Nerför och uppför? Jag har lärt mig hur vagnen fungerar i nerförsluten men jag har inte velat släppa för fullt. Över 45 km/ tim har jag bromsat då den inte känns stabil. Min Dawe har den egenskapen- packad med bagar fram och bak- att ju fortare den rullar nerför dessto stabilare blir cykeln. Vidare gör den större tyngden på cykeln det att den känns tryggare. Här känns det tvärtom… Bobvagnen t.ex. har också en maxfart enligt tillverkaren. I uppförsbackar känns det som att vara en långtradare. Det är tungt och går sakta. Enda fördelen är att man kan cykla väldigt långsamt med en vagn. Det blir inte vingligt.
4.Putta? När man skjuter cykeln framför sig med en tung vagn bakom sig tenderar framhjulet att tappa greppet. Skulle kunna avhjälpas med två framväskor… men vad är då vitsen med vagn? Att skjuta upp hela ekipaget uppför brant sandig väg eller ut på en strand… NO NO!
5.Hotel? När en hotellägare ser allt man kommer med kommer det oftast huvudbry. Att ställa undan en cykel förstår dom sig på, men en vagn också? Bökigt och tjatigt i längden. Fördel bagar!
6. Låsa allt! Nu kommer en fördel med vagn: det är lättare att finna ut sätt att låsa vagn och bag. Allt väger så det är ingen som får för sig att bära med sig allt. Och jag har bara haft två hänglås. Men det finns bra lösningar på låsning av bagar. (Tips finns på min hemsida)
7. Service och reservdelar? Med vagn måste man släpa med sig reservslang och däck om man ska känna sig lugn på avlägsna platser lång borta från välutrustade cykelaffärer. Det blir också ytterligare delar som kan strula och gå sönder. Fördel: bagar!
8. Cirkus kommer till stan? Man anses alltid som något annorlunda och konstig då man kommer in med en packad hoj i någon otillgänglig bergsby. Har man då istället en vagn får man många frågor, glada tillrop och barnen blir överförtjusta. Det är med andra ord svårt att smyga in i en by utan att det blir reaktioner. Inget ont i det, men ibland vill jag vara lite annonym.
9. Säkerheten? Jag hade en vimpel bak på vagnen då jag rullade in i större städer. Bilisterna ser inte vagnen (då den är låg) och dom har svårt att bedöma avståndet då dom ska stanna bakom en i köer. En vimpel ger säkerhet men också lite av ett löjes skimmer över hela ekipaget. Barnen var väldigt förtjusta och många glada tillrop kunde jag höra. Efter några dagar åkte vimpeln ner och jag fick det lite lugnare… Vagn? NO!!!
10. Vad blev då slutledningen? Ja, vagn kan se häftigt ut. Många ser det som ett bra alternativ och många har fotograferat den på vägen. Men den extra längden, otympligheten och extra rullmotstånd är emot vagn. Har man en cykel som är utvecklad och byggd för bagar behöver man absolut ingen vagn. Men hur är det om man har mycket packning som man inte får plats med i bagarna? Ja, då har man en stor anledning att se över sin packning och vad man vill med sin tur. Vill man göra om Kropps prestation med 175 kilos packning i bagar och vagn så… okey. Men mer än 30 kilos packning ska inte behövas om man inte ska ut på överlevnads expeditioner miltals från civilisationen. Och inte ens då skulle man behöva en vagn. Om du nu absolut ser vagnen som ett bra alternativ tycker jag du ska packa med det du vill ha med dig och prova allt innan du köper en. Prova med vikten du ska ha med i bagar och sedan med vagn! Och sträck ut turen till mer än runt cykelaffärens kvarter.

Hälsningar Jürg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...