Hur undviker jag underburn på gasbrännare?

Hej!

Jag skulle vilja dra nytta av den samlade Utsidan-expertisen för att förstå varför mitt kök beter sig som det gör. Jag har ett Fire Maple FMS-117T (tror jag den heter):

iu

Beteendet som jag undrar över är att brännaren efter en eller ett par minuter går från att vara väldigt tyst till att låta som en jetmotor. Samtidigt börjar brännarhuvudet också bli så varmt att det glöder.

Jag har tolkat detta som "underburn" utifrån vad jag kunnat googla mig fram till, men vad kan jag göra för att undvika detta fenomen egentligen?

Hmm. Underburn på gaskök brukar ju bara hända när köket är för varmt och/eller gasen kan spontanantända på fel sida brännarkroppen. Hur tänkder du köket? Du _kan_ testa med att försöka antända genom att försöka antänta gasen en bit ifrån själva brännaren - "i luften" så att säga, i stället för nära brännaren.

Brännaren på bilden har förvärmningsrör/generator - kan det vara så att den satt igen, eller så, så att redan upphettad gas, efter någon minuts gång (och generatorn är varm) inte "hinner" mata gasen fram till brännarens munstycke, och du har en massa varm gas som spontanantänder på fel sida om brännarens platta? Gasol brukar ju vara relativt rent och sotfritt, men kan det ha kommit in nåt skit (som olja eller nåt) i generatorröret?

Vad händer om du tänder - får underburn - släcker och sedan låter brännaren svalna ordentligt innan du tänkder om? Är resultatet annorlunda jämfört med omedelbar omtändning?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hmm. Underburn på gaskök brukar ju bara hända när köket är för varmt och/eller gasen kan spontanantända på fel sida brännarkroppen. Hur tänkder du köket? Du _kan_ testa med att försöka antända genom att försöka antänta gasen en bit ifrån själva brännaren - "i luften" så att säga, i stället för nära brännaren.

Brännaren på bilden har förvärmningsrör/generator - kan det vara så att den satt igen, eller så, så att redan upphettad gas, efter någon minuts gång (och generatorn är varm) inte "hinner" mata gasen fram till brännarens munstycke, och du har en massa varm gas som spontanantänder på fel sida om brännarens platta? Gasol brukar ju vara relativt rent och sotfritt, men kan det ha kommit in nåt skit (som olja eller nåt) i generatorröret?

Vad händer om du tänder - får underburn - släcker och sedan låter brännaren svalna ordentligt innan du tänkder om? Är resultatet annorlunda jämfört med omedelbar omtändning?

Tack för svaret! Du kanske slog huvudet på spiken när du frågar hur jag tänder köket. Jag använder nämligen oftast tändstål. Visserligen tycker jag inte att det förklarar fördröjningen, men jag kan ju se att eldstål i allmänhet skulle vara mer benäget att tända på fel sida om brännarkoppen. Jag får ta och provköra igen några gånger, men tända med tändare.

Tack för svaret! Du kanske slog huvudet på spiken när du frågar hur jag tänder köket. Jag använder nämligen oftast tändstål. Visserligen tycker jag inte att det förklarar fördröjningen, men jag kan ju se att eldstål i allmänhet skulle vara mer benäget att tända på fel sida om brännarkoppen. Jag får ta och provköra igen några gånger, men tända med tändare.

Ja. Jag tror att det kan vara en första grej att pröva, i alla fall. Underburn på just gaskök är ju _väldigt_ sällsynt - även om det händer - men brukar då bero på just det jag skrev tidigare. (Jag har bara sett det tidigare med folk som använder piezotändare och där man då - efter att ha fått en smäll mot den eller liknande, och där den antänder gasen genom att skicka in gnistan under brännaren, i stället för att tända på utsidan).

Jag tänder normalt sett med tändstickor och/eller tändare och har aldrig tänt just gaskök (om än en och annan lägereld) med tändstål.

Jag skulle föreslå att testa dig fram lite om det möjligen kan funka bättre om du tänder med en "stilla brinnande öppen låga" i stället för med tändstålets gnistregn ned över brännaren?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips