Hur undviker jag underburn på gasbrännare?

Hej!

Jag skulle vilja dra nytta av den samlade Utsidan-expertisen för att förstå varför mitt kök beter sig som det gör. Jag har ett Fire Maple FMS-117T (tror jag den heter):

iu


Beteendet som jag undrar över är att brännaren efter en eller ett par minuter går från att vara väldigt tyst till att låta som en jetmotor. Samtidigt börjar brännarhuvudet också bli så varmt att det glöder.

Jag har tolkat detta som "underburn" utifrån vad jag kunnat googla mig fram till, men vad kan jag göra för att undvika detta fenomen egentligen?
 
Hmm. Underburn på gaskök brukar ju bara hända när köket är för varmt och/eller gasen kan spontanantända på fel sida brännarkroppen. Hur tänkder du köket? Du _kan_ testa med att försöka antända genom att försöka antänta gasen en bit ifrån själva brännaren - "i luften" så att säga, i stället för nära brännaren.

Brännaren på bilden har förvärmningsrör/generator - kan det vara så att den satt igen, eller så, så att redan upphettad gas, efter någon minuts gång (och generatorn är varm) inte "hinner" mata gasen fram till brännarens munstycke, och du har en massa varm gas som spontanantänder på fel sida om brännarens platta? Gasol brukar ju vara relativt rent och sotfritt, men kan det ha kommit in nåt skit (som olja eller nåt) i generatorröret?

Vad händer om du tänder - får underburn - släcker och sedan låter brännaren svalna ordentligt innan du tänkder om? Är resultatet annorlunda jämfört med omedelbar omtändning?
 
Hmm. Underburn på gaskök brukar ju bara hända när köket är för varmt och/eller gasen kan spontanantända på fel sida brännarkroppen. Hur tänkder du köket? Du _kan_ testa med att försöka antända genom att försöka antänta gasen en bit ifrån själva brännaren - "i luften" så att säga, i stället för nära brännaren.

Brännaren på bilden har förvärmningsrör/generator - kan det vara så att den satt igen, eller så, så att redan upphettad gas, efter någon minuts gång (och generatorn är varm) inte "hinner" mata gasen fram till brännarens munstycke, och du har en massa varm gas som spontanantänder på fel sida om brännarens platta? Gasol brukar ju vara relativt rent och sotfritt, men kan det ha kommit in nåt skit (som olja eller nåt) i generatorröret?

Vad händer om du tänder - får underburn - släcker och sedan låter brännaren svalna ordentligt innan du tänkder om? Är resultatet annorlunda jämfört med omedelbar omtändning?

Tack för svaret! Du kanske slog huvudet på spiken när du frågar hur jag tänder köket. Jag använder nämligen oftast tändstål. Visserligen tycker jag inte att det förklarar fördröjningen, men jag kan ju se att eldstål i allmänhet skulle vara mer benäget att tända på fel sida om brännarkoppen. Jag får ta och provköra igen några gånger, men tända med tändare.
 
Tack för svaret! Du kanske slog huvudet på spiken när du frågar hur jag tänder köket. Jag använder nämligen oftast tändstål. Visserligen tycker jag inte att det förklarar fördröjningen, men jag kan ju se att eldstål i allmänhet skulle vara mer benäget att tända på fel sida om brännarkoppen. Jag får ta och provköra igen några gånger, men tända med tändare.

Ja. Jag tror att det kan vara en första grej att pröva, i alla fall. Underburn på just gaskök är ju _väldigt_ sällsynt - även om det händer - men brukar då bero på just det jag skrev tidigare. (Jag har bara sett det tidigare med folk som använder piezotändare och där man då - efter att ha fått en smäll mot den eller liknande, och där den antänder gasen genom att skicka in gnistan under brännaren, i stället för att tända på utsidan).

Jag tänder normalt sett med tändstickor och/eller tändare och har aldrig tänt just gaskök (om än en och annan lägereld) med tändstål.

Jag skulle föreslå att testa dig fram lite om det möjligen kan funka bättre om du tänder med en "stilla brinnande öppen låga" i stället för med tändstålets gnistregn ned över brännaren?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Still Alive Underburn? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.