Info om Stormberg Lysebotn?

Hejsan! Ny medlem här.

Jag tog mig till XXL på Hamngatan i Stockholm idag med sikte på ett Helsport Seeker Breheimen 2, men när jag väl hade det i handen såg det så otympligt ut. Jag fick syn på ett betydligt nättare paket, "Stormberg Lysebotn 2P Dome Tent". Blev nyfiken och sökte på xxl.se, ingen träff. Sökte på stormberg.com, ingen träff. Sökte på google, inga relevanta träffar. Frågade personalen, de kunde inte heller hitta det på hemsidan men det fanns i lagersystemet. Ingen info, men ett pris på 2499kr.

Jag kikade och klämde på några andra tält, men blicken drogs tillbaka mot Lysebotn och jag köpte det. Kom nyss hem och har inte satt upp det ännu, men undrar om någon här vet någonting om det? Kan man uttyda något om kvaliteten från beskrivningen nedan? Det fanns också en 4p-variant, se bild.

IMG_0310.JPGIMG_0314.JPG

Här är vad som står på förpackningen på 2-mannaversionen:

Lysebotn 2P Dome Tent

Full Size Dimensions: 235 x 140 x 124 cm
Watercolumn: 4000 mm Weight: 2,48 kg

3-season lightweight dome tent with capacity for two people. Made with strong and stable 7001 aluminium poles, providing stability in varied wind and weather conditions.
The inner tent can also be used on its own and is made of B3 mesh that provides optimal ventilation and protection against insects during the warmer seasons.

Semi-freestanding and made from durable, lightweight materials, the tent is easy to carry, quick to set up, and perfect for a comfortable experience in outdoor conditions.

Materials
Shell: 210T/40D Ripstop Polyester
Inner: B3 Mesh
Floor: 210T/40D Ripstop Polyester
Coating: Silicon/PU
Poles: 7001 Aluminium

Dimensions
Outer tent:
L 235 cm | W 140 cm | H 124 cm
Inner tent:
L 225 cm | W 130 cm | H 119 cm
Packed tent:
L 38 cm | W 15 cm | H 15 cm

Art. no: 11594399617000
Color: Dark Slate
Size: One Size
UPC: 7046531196211

Developed and designed in Norway
Manufactured in China
www.stormberg.com

Står nu i exakt samma situation i samma butik 😂
Har du använt tältet än och kan lämna ett omdöme?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Står nu i exakt samma situation i samma butik 😂
Har du använt tältet än och kan lämna ett omdöme?
Jag har satt upp det som hastigast, men inte sovit i det än. Tycker det ser helt okej ut, men är oerfaren när det gäller tält, och kan inte säga mycket om kvaliteten. Har en bild på det till hälften uppsatt här:

Bilagor

• IMG_0461.jpg
    IMG_0461.jpg
    1.6 MB · Visningar: 101
Var skall tältet brukas?

Kan nog fungera för cykelturer och vandring nedom trädgränsen. Amerikansk typ dvs går inte att resa både ytter och innertält samtidigt i t ex regnväder.

Jag föredrar varsin absid på långsidan i ett tvåmannatält.

Med yttertältet uppspänt är väl inte tältet självstagande vilket kan vara en begränsning t ex vid paddling om man vill tälta på klipphäll.

Hur lågt ned mot backen går yttertältet?

Thure

Stormberg är XXLs "egna" märke. Av det prylar jag sett är det inget under av kvalitet, men ser ut att vara fungerande, speciellt med tanke på prispunkten.

Motsvarande kvalitet säljs av många andra. Jag har liknande tält som används när det inte är så noga. Det är bra att ha för att låna ut till barnen när de ska ut med skolan och tälta.

Personligen skulle jag inte ta med ett sådant tält till ställen där det kan bli dåligt väder, och du inte enkelt har möjlighet att avbryta. Med andra ord inget fjälltält.

Hilleberg är ofta overkill för många av mina tältnätter... :)

Jag hittar ingen information om dessa tält, Stormberg Lysebotn, vare sig på XXL's egen hemsida eller på Stormbergs hemsida som länkas ovan? Innertält helt i mesh riskerar bli dragigt men det är nog inget tält för exponerade lägen vare sig i skärgården eller fjällen.
Fotot ovan visar som sagt inte hur yttertältet ser ut eller stormlinor och deras placering. Bilden visar även en skarv där tre stänger möts i en plastbit. Detta känns inte som en bra eller pålitlig lösning i dåligt väder, och då plast alltid åldras och blir sprödare med tid och temperatur blir detta en svag punkt.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
De flesta av XXL:s Stormberg produkter verkar ligga i Outleten..

Angående kvalitet så på Stormberg produkter verkar de som köpt Stormberg Padjelanta nöjda baserat på deras omdömen..

Vissa har till och med tagit dom till fjällen och överlevt..

De flesta av XXL:s Stormberg produkter verkar ligga i Outleten..

Angående kvalitet så på Stormberg produkter verkar de som köpt Stormberg Padjelanta nöjda baserat på deras omdömen..

Vissa har till och med tagit dom till fjällen och överlevt..
Stormberg Padjelanta är mer av traditionell tunneldesign och har inte samma komplicerade stånggeometri som Lysebotn.

Jag hittar ingen information om dessa tält, Stormberg Lysebotn, vare sig på XXL's egen hemsida eller på Stormbergs hemsida som länkas ovan? Innertält helt i mesh riskerar bli dragigt men det är nog inget tält för exponerade lägen vare sig i skärgården eller fjällen.
Fotot ovan visar som sagt inte hur yttertältet ser ut eller stormlinor och deras placering. Bilden visar även en skarv där tre stänger möts i en plastbit. Detta känns inte som en bra eller pålitlig lösning i dåligt väder, och då plast alltid åldras och blir sprödare med tid och temperatur blir detta en svag punkt.
Jag ska sätta upp tältet till fullo vid tillfälle och ta fler bilder.
Men det som du antar vara en plastbit är i själva verket aluminium!

Kolla på beg har man tur så kan man hitta ett fynd som mitt senaste ett HS reinfjell 2p sl nytt för 4120 inkl Blockets Alla nya avgifter för köparen i detta fall 210 skr på 3900 pris dvs ca 5%.(om allt nu stämmer ock är ok enl annonsen)

Förra gången blev jag lurad dels av blocket och säljaren den sk köpgarantin som de tar ca 5 % är inte vatten värd utan det är köparen som får göra jobbet.

Så Köp helst på plats och Runda Shipstedts nya kassako mina pengarna var låsta på (Sh) konto i över 1 månad och kostade mig flera hundra kronor + jobb och oro.

Ett bra tält uppskattar du först när du behöver det i fjällen dvs i regn och rusk som det ofta är 50% av tiden du är i Nordiska fjällen.

"riktiga"Strömberg varumärke som oftast sälj på GK Ullared är ok för priset

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.