Cykelkärra

tankar om cykelkärra

Hej,
vi har cyklat ganska mycket med våran 3,5 åring i kärra. Först hade vi en Treck (www.trekbikes.com), nu har vi en Burley d'lite (www.burley.com). De anses väl vara bland de bästa, men är också de dyraste... Båda känns stabila och säkra, men Burleyn är lättare!! Treken råkade jag köra in i en gång, så att den välte, men eftersom den har ram runt så gick det bra. I Burleyn är ryggstödet böjt högst upp så att man kan sitta med hjälm, men jag är tveksam om det behövs.

Det kan bli ruskigt varmt om solen ligger på, men om man har öppet fram så blir det ruskigt skitigt, speciellt om man cyklar gusväg. Ett myggnät hjälper faktiskt rätt bra mot dammet (finns på båda dessa).

Den främsta nackdelen med de billigare vagnarna som vi har tittat på är att de är tunga. En del har upphängning med fjädring, det är kanske bra men jag tror att det är bättre med stora hjul för det blir mindre saker som kan gå sönder.

Jag har inte sett någon kärra där jag tycker att sittkomforten verkar optimal, Treken var klart hängmatteliknande och sonen sjänk ihop när han satt. Vi la tältet under först, sen meckade vi dit en träskiva. Burleyn är lite bättre, där kan man reglera "slacket" lite. När sonen somnat har vi lagt ner honom i sätet, första året när han var ett gick det jättebra, andra året fick vi vika ihop benen på honom, men eftersom han sover gott så gick det också bra. Det skulle nog inte gå lika bra på de mindre kärrorna dock (båda de vi haft är för två barn).

Det har funkat otroligt bra att ha honom i cykelkärran, vi trodde att han skulle ha mer spring i benen när han var två, och inte vilja sitta, men vi cuklade bland 6-8 timmar på en dag, och det gick bra! Nu vet jag inte om han skulle gå med på det längre...

Mia
 
Re: tankar om cykelkärra

Vi har också en 3.5-åring och en Burley (den ensitsiga). Vi är mycket nöjd med den. Vi använder cykelkärran dagligen under sommarhalvåret och på cykelsemestrar. Eftersom det gått bra att cykelsemestra har det blivit runt 3 veckor/sommar med cykel och tält.
Kärran är lätt (7,5 kg) och har en led i fästanordningen som gör att även om cykeln välter så välter inte kärran (det funkar!). När det är soligt brukar vi ha en handduk fastkilad under myggnätet, så han slipper sitta i direkt solljus. Myggnätet har vi alltid nere, för annars sprätter det in grus mm i kärran. Han har egen cykelflaska också, för det blir varmt även i kärran en solig dag.
Vi har inte upplevt problem med att vi inte hör honom i kärran. Ibland när man kör längs vägar med mycket biltrafik (försöker undvika det) så hör att han säger något, men inte _vad_ första gången. Då är det bara att stanna och fråga vad han vill.
Vi har _alltid_ hjälm på barnet (och oss själva). Om kärran trots allt skulle välta så är det åt sidan och där finns inget skydd för huvudet (hela kroppen kommer nog att svingas fram och tillbaka då).
Jag har kompisar som köpte en kärra som inte hade säte, så de hade bilbarnstolen fastsatt inuti. I somras träffade vi på några som hade sitt halvårsbarn fastsatt i bilbarnstolen och den fästad i sätet i en Burlet d'lite.
Cykelkärror för barn och packning och cykelsemestring med barn har diskuterats tidigare, kolla igenom gamla inlägg med sökfunktionen "Sök i forum" i väntermarginalen.
/Stina
 
Re: Biltema...

greendanger; sa:
För att svära i kyrkan, så säger jag biltema... de har en billig kärra, vet ej något om kvalitén.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=47262

Det beror väl på vad man ska ha den till... (som allt annat). Om man mest ska ha den till/från dagis, affären, kompisar och andra korta sträckor kan man nog ha vilken kärra som helst.
Ska man cykla många långa sträckor, cykelsemestra e dy skulle jag rekommendera en lätt kärra.

/Stina
 
Innan jag köpte min så var jag och kollade på biltemas kärra och sedan jämförde jag den med den som kostade 200 kr mer hos cykelhandeln. Det räkte med att bara ta på den så kände man en kvalitets-skillnad. Kolla hos en cykelhandlare istället. Är det bara 200 kr skillnad så tyckte jag att valet blev enkelt.

/Billy
 
Bilbarnstol

Ledsjö; sa:
Jag har vissa funderingar på om man kan spänna fast bilbarnstolen i cykelkärran, så att man kan börja använda den lite innan hon kan sitta helt stadigt. Är det någon som har prövat, eller har jag lite för bråttom?

Min dotter Malin satt i cykelkärran (Burley d'lite)i sin bilbarnstol när hon var 4 1/2 månad. Jag plockade ut hela inredningen (säte och ryggstöd) och ställde bilstolen på golvet. Som bälte fäste jag remmar i ramen och spännde upp över stolen.

Malin13_512.jpg


Hon tyckte att det var rätt OK. När hon kunde sitta stadigare (vid 7-8 månader?) bytte vi till originalinredningen. Nu när hon är 1 1/2 år cyklar vi nästan varje dag. Mycket praktiskt när man skall till affären och handla. Även kvarterets övriga ungar vill gärna åka med.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Cykelkärra Långcykling 4
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
pelle.k Cykelkärra Långcykling 6
hannulan Cykelkärra - montering Långcykling 3
hannulan Cykelkärra Långcykling 11
liksaltaren Cykelkärra. Långcykling 10
cykelmamman byta tyget cykelkärra burley d'lite? Långcykling 0
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
surf63 Cykelkärra/vagn!!!!! Långcykling 2
inkanstar Nytänkande cykelkärra Långcykling 3
Kvinna50+ Trehjuling och cykelkärra Långcykling 19
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
gnorx Hyra cykelkärra Långcykling 0
layback cykelkärra Långcykling 4
T-man Hyra cykelkärra? Långcykling 0
sarabritta Cykelkärra och hund Långcykling 2
Ledsjö Cykelkärra Burley d'lite Långcykling 5
jaffo Cykelkärra Långcykling 4
pandinus enhjulig cykelkärra??? Långcykling 10
hs-ranger Cykelkärra + barn Långcykling 6
jockeberggren Tillbehör cykelkärra minimaxi Långcykling 0
melker_vertical Cykelkärra Långcykling 2
balo Hyra cykelkärra? Långcykling 0
fiddeliten Cykelkärra Långcykling 9
Anette Grinde Cykelkärra, för trspt av kajak.... Långcykling 4
C_Johansson Ritning på cykelkärra? Långcykling 5
fiddeliten tandem+cykelkärra Långcykling 0
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1
norberg Cykelkärra - ritning Långcykling 5
Cykelkärra Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.