Cykeldator

Jag behöver en ny cykeldator. Den jag har är nästa 15 år gammal. Det är en djungel av information på nätet att läsa, så jag ställer ist frågan här först: Jag cyklar LVG samt Gravel. Mina krav är att jag vill se i displayen en karta över områdetr där jag är samt med en angivelse var jag befinner mig just nu (Som Google maps), jag vi ha möjlighet att kunna göra sträckor/banor i förväg hemma och sedan se dem i displayen. Jag vill givetvis se fart, tid och sträcka samtidigt. Jag använder STRAVA (Free) för all registrering. Har ni något att rekomendera?
 
Garmin 840/1040? Jag har 840, tycker den har bra batteritid och säkert har den alla slags om funktioner. Den har gps och karta, och jag ser hastighet, distans, tid, klocka, kadens, puls, power, växel på en dataruta och kan lätt växla mellan rutorna. 1040 har större bildskärm så den är kanske bättre om man behöver läsa kartan mycket.
 
Själv kör jag två enheter. En Garmin Edge 1030 plus (föregångaren till 1040), där kartsidan ständigt är framme. Sedan har jag min Garmin Enduro2-klocka på styret, för att se tid, hastighet, kadens etc.

Har dock funderat på att köpa en Garmin 840 för det ändamålet, men ännu inte kommit till skott.

En fördel med de senaste Garmin Edge 840 och 1040-datorerna är att de har automatisk Climb pro*, vilket äldre datorer saknar. Min 1030 plus visar bara Climb pro när en rutt är aktiverat.

En annan fördel med både 840 och 1040, är att du har autorouting direkt på enheten, varför du även kan skapa nya sväng för sväng-rutter direkt på enheten, samt möjligheten till automatisk ruttomräkning om du skulle avvika från föreslagen rutt (t.ex. p.g.a. vägarbete).

Notera också att 1040 Solar har 64 GB minne, medan 1040 (non solar) bara har 32 GB.

Då jag kör mycket gravel och f.ö. gillar topografiska kartor, så har jag köpt till Garmins svenska topokarta till min 1030 plus. I mina trakter blir tyvärr OSM-kartorna alltför bristfälliga för min smak!

*Climb pro innebär att enheten visar höjdprofilen av en (brantare) backe, samt var du just nu befinner dig i nämda höjdprofil.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag behöver en ny cykeldator.

Mina krav är att jag vill se i displayen en karta över områdetr där jag är samt med en angivelse var jag befinner mig just nu (Som Google maps), jag vi ha möjlighet att kunna göra sträckor/banor i förväg hemma och sedan se dem i displayen. Jag vill givetvis se fart, tid och sträcka samtidigt. Jag använder STRAVA (Free) för all registrering. Har ni något att rekomendera?
För ffa navigering är en stor och högupplöst skärm det bästa valet
Därför bör du undvika cykelGPSer med "små" skärmar, tex Garmin Edge 840 den är trots det ganska dyr; ~5kSEK
Garmin Edge 1040 däremot är väldigt bra, men den kostar mer, från 5.414 SEK, men det är ändå mindre än vad den äldre Garmin Edge 1030 Plus säljs för; 5.899 SEK just nu åtminstone

Ett alternativ jag brukar rekommendera, särskilt för den som gör ngt mer än "bara" cyklar, är en Garmin GPSklocka för "allt annat" och en enklare Garmin Edge cykelGPS för ffa navigation. Dina aktiviteter från båda Garmin-produkterna samlas i Garmin Connect så du missar inte ngt med att ha två olika "apparater"
Kolla tex på den äldre Garmin Edge Explore som endast kostar strax under 2kSEK. Det finns även en modernare Garmin Edge Explore 2, men den är dyrare och för ffa navigering tillför den inte särskilt mkt, tex är skärmarna likadana.
En bra GPSklocka att komplettera med är tex Garmin Forerunner 255 som kostar från 2.947 SEK, dvs tillsammans mindre än en Garmin Edge 840.
Självklart är en Garmin Edge 1040 Solar ( puls en Garmin Epix Pro) det både modernaste och bästa, men då kostar det en hel del....
Men samtidigt är det en del funktioner och finesser som man inte får, det är upp till dig att bestämma dig för vad du behöver och vad utöver det vill ha och vad du vill betala för det.
En sida där du kan läsa mer om "alla" träningsrelaterade prylar är
Kanske börja med
 
Dock har Garmins klockor några nackdelar som cykeldator, jämfört med en riktig cykeldator (typ Garmin Edge 840).

1. En klocka har färre datafält/sida än en modern cykeldator. Garmins klockor brukar stödja max 4-8 datafält/sida (beroende på modell och storlek).

Dagens Edge-modeller stödjer upp till 10 st datafält/sida.

2. Vill jag köra intervaller eller dylikt med min Enduro 2, så måste det anges direkt från aktivitetens början (alternativt avsluta befintlig aktivitet i förtid och sedan starta en ny aktivitet och välja önskat träningspass).

Med en Edge kan intervallet även startas mitt under en pågående aktivitet.

3. Garmins AMOLED-försedda klockor är olämpliga som cykeldator, då de har begränsad maxtid för ljustimern. Du måste i praktiken klicka på skärmen (eller någon knapp) varje gång du vill se datan på skärmen. MIP-modellerna funkar dock betydligt bättre som cykeldator.

En cykeldator är just gjord för cykling och är därför anpassad för detta.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.