Cykeldator, trådlös eller inte?

Har funderingar på att införskaffa en Sigma, BC 1106 cykeldator. Denna modell finns både med och utan "sladd". Är det någon som har erfarenhet av hur bra en trådlös variant funkar när man väskor och annat på cykeln? Hur mycket batteri käkar dom?

Hej!
´Har själv en 1106 på pendlarhojen o en 1606 på räcern o har bara positivt o säga.
aldrig bytat batteri på 2 år..

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej!
Ja jag har den trådlösa,med kadens på räcern,har aldrig krånglat..tycker att sigma är dom mest prisvärda Datorerna..

jag har 1106 DTS sladdlös tillracern och den funkar fint. Ett år utan batteribyte typ. Snyggt att slippa sladden. Har du väskor så vet jag inte hur det påverkar. Kör sigma med sladd på MTBn och den funkar bra med. Men den modellen gillar jag inte lika bra som 1106. Sitter nu och funderar på om det blir med eller utan sladd på den nyskaffade crossen. Bikebuster.se har datorerna ngn hundring billigare än butikerna så det kan nog bli en sladdlös därifrån eftersom jag ska ha annat därifrån. Ca 300:- för sladdlösa.

Så här säger "bibeln"

"Det finns s.k. trådlösa datorer att köpa. De är till för terrängkörning (där kabeln lätt kan slitas bort) och har ingenting på en lastad långfärdscykel att göra! Packningen stör den trådlösa förbindelsen (jag vet!). Här ska det enbart vara datorer med kabelförbindelse mellan dator och sensor!"

Läs mer på denna utmärkta sida på svenska!
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips