Cykeldator, trådlös eller inte?

Har funderingar på att införskaffa en Sigma, BC 1106 cykeldator. Denna modell finns både med och utan "sladd". Är det någon som har erfarenhet av hur bra en trådlös variant funkar när man väskor och annat på cykeln? Hur mycket batteri käkar dom?

Hej!
´Har själv en 1106 på pendlarhojen o en 1606 på räcern o har bara positivt o säga.
aldrig bytat batteri på 2 år..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!
Ja jag har den trådlösa,med kadens på räcern,har aldrig krånglat..tycker att sigma är dom mest prisvärda Datorerna..

jag har 1106 DTS sladdlös tillracern och den funkar fint. Ett år utan batteribyte typ. Snyggt att slippa sladden. Har du väskor så vet jag inte hur det påverkar. Kör sigma med sladd på MTBn och den funkar bra med. Men den modellen gillar jag inte lika bra som 1106. Sitter nu och funderar på om det blir med eller utan sladd på den nyskaffade crossen. Bikebuster.se har datorerna ngn hundring billigare än butikerna så det kan nog bli en sladdlös därifrån eftersom jag ska ha annat därifrån. Ca 300:- för sladdlösa.

Så här säger "bibeln"

"Det finns s.k. trådlösa datorer att köpa. De är till för terrängkörning (där kabeln lätt kan slitas bort) och har ingenting på en lastad långfärdscykel att göra! Packningen stör den trådlösa förbindelsen (jag vet!). Här ska det enbart vara datorer med kabelförbindelse mellan dator och sensor!"

Läs mer på denna utmärkta sida på svenska!
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips