Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka?

Hej,
Har funderat lite på hur man bäst hanterar sovsystemet när det gäller vintertur med pulka.
För att spara tid och hålla saker torra verkar det vara populärt att överst på pulkan spänna fast en sorts överdrag som innehåller både liggunderlagen och sovsäck samt på ovansidan har fickor för förstärkningsplagg och annat som behöver vara lättåtkomligt.
Arctic Bedding från Piteraq samt Sleeper 200 från Fjellpulken är två Norska varianter som jag ser används.
Vad finns det för fördelar/nackdelar med dessa?
Finns det fler modeller att överväga?
Kanske går det lika bra att använda en bivacksäck?
 
Hejsan,

Nu vill jag inte vara en gammal gnällspik, men jag har alltid undrat över nyttan av att släpa runt på en jättepåse med uppblåst liggunderlag + sovsäck i på vintern. Känns mest som den tar oerhört massa plats.

Har väl själv gjort 40-50 vinterturer de senaste 35 åren och har alltid kört med i grunden samma tankesätt som på sommaren. Man packar ner sovsäck och liggunderlag i vattentäta påsar inne i pulkan. På det sättet kan man ju vara i princip 100% säker på att de är torra och det t.ex skulle komma stora mängder blötsnö, eller till och med regna, vilket kan hända på vintern.

Enda lilla fördelen med "jättepåse-konceptet" är väl att det går fortare att få fram sovsäcken. Och visst, om man tänker sig en Januaritur i norra Kanada eller Sibirien med temperaturer under -50 och stor risk för att bli farligt kall om fötterna kan det ju vara en fördel att mycket snabbt kunna komma ner i sovsäcken. Men om det inte är kallare än -30 till -35 brukar det räcka fint för min del att dra på sig dunstället + "dunskor" när man kommer fram och sen kan man i lugn och ro så läger = gott om tid att blåsa upp ett liggunderlag...och att dra ut sovsäcken ur sin påse tar ju bara 20 sekunder :cool:

/ Stefan
 
Hejsan,

Nu vill jag inte vara en gammal gnällspik, men jag har alltid undrat över nyttan av att släpa runt på en jättepåse med uppblåst liggunderlag + sovsäck i på vintern. Känns mest som den tar oerhört massa plats.

Har väl själv gjort 40-50 vinterturer de senaste 35 åren och har alltid kört med i grunden samma tankesätt som på sommaren. Man packar ner sovsäck och liggunderlag i vattentäta påsar inne i pulkan. På det sättet kan man ju vara i princip 100% säker på att de är torra och det t.ex skulle komma stora mängder blötsnö, eller till och med regna, vilket kan hända på vintern.

Enda lilla fördelen med "jättepåse-konceptet" är väl att det går fortare att få fram sovsäcken. Och visst, om man tänker sig en Januaritur i norra Kanada eller Sibirien med temperaturer under -50 och stor risk för att bli farligt kall om fötterna kan det ju vara en fördel att mycket snabbt kunna komma ner i sovsäcken. Men om det inte är kallare än -30 till -35 brukar det räcka fint för min del att dra på sig dunstället + "dunskor" när man kommer fram och sen kan man i lugn och ro så läger = gott om tid att blåsa upp ett liggunderlag...och att dra ut sovsäcken ur sin påse tar ju bara 20 sekunder :cool:

/ Stefan

Stefan - Gammal gnällspik vet jag inte, dock skulle jag säga att det finns mer än en "liten fördel" :). T.ex. tillgängligheten av förstärkningsplagg, lunchen, säkerhetsutrustning. Slippa knöla ihop en sovsäck som hunnit bygga upp en mängd is i sig samt säkerheten att snabbt kunna ordna skydd i en krissituation. Efter att provat "jättepåse-konceptet" är jag såld. Mitt förslag är att prova på, kanske blir även du såld på detta koncept :)

Mattias - de flesta har i grund och botten samma funktion. Efter att ha provat några olika så skulle jag välja den med mest fack på eftersom då upplever jag en bättre funktion med tillgång till det man behöver under dagen.

Om du skulle använda en bivacksäck skulle jag rekommendera att sy in hällor så att du kan fästa fast "jättepåsen" på pulkan och att den säkert sitter fast.

Den jag har valt är vattentät, och de uppskattades ifjol när det blev snöstorm och nollgradigt...
 
Hejsan,

Nu vill jag inte vara en gammal gnällspik, men jag har alltid undrat över nyttan av att släpa runt på en jättepåse med uppblåst liggunderlag + sovsäck i på vintern. Känns mest som den tar oerhört massa plats.

Har väl själv gjort 40-50 vinterturer de senaste 35 åren och har alltid kört med i grunden samma tankesätt som på sommaren. Man packar ner sovsäck och liggunderlag i vattentäta påsar inne i pulkan. På det sättet kan man ju vara i princip 100% säker på att de är torra och det t.ex skulle komma stora mängder blötsnö, eller till och med regna, vilket kan hända på vintern.

Enda lilla fördelen med "jättepåse-konceptet" är väl att det går fortare att få fram sovsäcken. Och visst, om man tänker sig en Januaritur i norra Kanada eller Sibirien med temperaturer under -50 och stor risk för att bli farligt kall om fötterna kan det ju vara en fördel att mycket snabbt kunna komma ner i sovsäcken. Men om det inte är kallare än -30 till -35 brukar det räcka fint för min del att dra på sig dunstället + "dunskor" när man kommer fram och sen kan man i lugn och ro så läger = gott om tid att blåsa upp ett liggunderlag...och att dra ut sovsäcken ur sin påse tar ju bara 20 sekunder :cool:

/ Stefan
Hej, jo så gör jag ju också. Det har väl blivit att man slagit läger på ett bra ställe och sedan kortare turer i närområdet. Tänkte bara att det blir lite enklare logistik om man vill flytta lägret varje dag.
Ska mäta hur stor pulkan är, det kan bli ett stort överhäng misstänker jag...
 
Hej,
Ja det ser väldigt smidigt ut, allt som underlättar logistiken vintertid känns värt att prova. Det är ju inte dyra saker heller.
 
Hej!
Jag har precis som "undvall" kört "traditionell" vinterpackning under 35 års tid, fram till 2019 då jag började använda en s.k. "Arctic bedding". Sedan dessa har jag använt den varje vintertur. Nu har det mest blivit långturer de sista åren (1-2 månader), vilket gör att den kommer mer till sin rätt. Att den tar lite mer plats och att den sticker ut lite utanför pulkan spelar ingen roll för mig. Den väger ju lika mycket.

Fördelen som jag ser det, förutom de som tidigare nämnts, är att om du har ett uppblåsbart liggunderlag, som jag antar de flesta har vintertid är att du slipper blåsa upp och tömma liggunderlaget varje dag. Det sliter på både material och ventiler, i synnerhet när det är kallt ute.
Att ha en 2 meter mjuk "soffa" att sitta på under rasterna är ju också en bonus.

Nackdelarna är ju, precis som forumet varit inne på, att sovsäcken ligger ganska exponerat uppe på packningen. Blir det regn eller blötsnö (eller om pulkan råkar välta i flödvatten på bäckar eller sjöar) så är det inte så kul. De är ju i grunden gjorda för att användas i kalla miljöer där risken för regn är liten (Arktis och Antarktis).

De beddingar som finns på marknaden idag är vanligtvis vattentäta, men de material som används har sällan någon imponerande vattenpelare. Tyvärr har de snålat med att sätta vanliga dragkedjor vilket gör att det kan rinna in vatten den vägen. Är det ett problem? Ja, det tycker jag! När det är blött kan det bildas små vattenpölar uppe på beddingen, det rinner till slut ner efter kanterna och i en vanlig dragkedja har vattnet inga problem med att komma in. Otätade sömmar är ett mindre bekymmer än just dragkedjorna.
Jag har löst problemet med att sy en egen bedding av ett kraftigare material, med så få sömmar som möjligt och med vattentäta dragkedjor. Rekommenderas om du har möjlighet till det.


Om du har bestämt dig för att köpa en bedding är mitt råd är att välja den bedding vars material har störst vattenpelare (t.ex. RAB). De dagar då det är risk för regn eller blötsnö; vänd beddingen upp och ner så att dragkedjan hamnar i nederkanten stället längst upp, då minskar risken att vattnet ska rinna in i sovsäcken. Tyvärr hamnar alla fack på undersidan dessa dagar, men det får man stå ut med.........

Locket på beddingen viker man ju bort när man sover. Tänk på när du sätter in beddingen i tältet så att locket viks utåt, mot tältduken, och inte in mot mitten av tältet, då ligger locket som ett skydd mellan tältduken och sovsäcken och du minskar risken att sovsäcken ligger mot tältväggen och eventuell kondens som kan bildas där.

MVH
Håkan
 
Hej!
Jag har precis som "undvall" kört "traditionell" vinterpackning under 35 års tid, fram till 2019 då jag började använda en s.k. "Arctic bedding". Sedan dessa har jag använt den varje vintertur. Nu har det mest blivit långturer de sista åren (1-2 månader), vilket gör att den kommer mer till sin rätt. Att den tar lite mer plats och att den sticker ut lite utanför pulkan spelar ingen roll för mig. Den väger ju lika mycket.

Fördelen som jag ser det, förutom de som tidigare nämnts, är att om du har ett uppblåsbart liggunderlag, som jag antar de flesta har vintertid är att du slipper blåsa upp och tömma liggunderlaget varje dag. Det sliter på både material och ventiler, i synnerhet när det är kallt ute.
Att ha en 2 meter mjuk "soffa" att sitta på under rasterna är ju också en bonus.

Nackdelarna är ju, precis som forumet varit inne på, att sovsäcken ligger ganska exponerat uppe på packningen. Blir det regn eller blötsnö (eller om pulkan råkar välta i flödvatten på bäckar eller sjöar) så är det inte så kul. De är ju i grunden gjorda för att användas i kalla miljöer där risken för regn är liten (Arktis och Antarktis).

De beddingar som finns på marknaden idag är vanligtvis vattentäta, men de material som används har sällan någon imponerande vattenpelare. Tyvärr har de snålat med att sätta vanliga dragkedjor vilket gör att det kan rinna in vatten den vägen. Är det ett problem? Ja, det tycker jag! När det är blött kan det bildas små vattenpölar uppe på beddingen, det rinner till slut ner efter kanterna och i en vanlig dragkedja har vattnet inga problem med att komma in. Otätade sömmar är ett mindre bekymmer än just dragkedjorna.
Jag har löst problemet med att sy en egen bedding av ett kraftigare material, med så få sömmar som möjligt och med vattentäta dragkedjor. Rekommenderas om du har möjlighet till det.


Om du har bestämt dig för att köpa en bedding är mitt råd är att välja den bedding vars material har störst vattenpelare (t.ex. RAB). De dagar då det är risk för regn eller blötsnö; vänd beddingen upp och ner så att dragkedjan hamnar i nederkanten stället längst upp, då minskar risken att vattnet ska rinna in i sovsäcken. Tyvärr hamnar alla fack på undersidan dessa dagar, men det får man stå ut med.........

Locket på beddingen viker man ju bort när man sover. Tänk på när du sätter in beddingen i tältet så att locket viks utåt, mot tältduken, och inte in mot mitten av tältet, då ligger locket som ett skydd mellan tältduken och sovsäcken och du minskar risken att sovsäcken ligger mot tältväggen och eventuell kondens som kan bildas där.

MVH
Håkan
Hej Håkan, tack för utförligt svar!
Intressant att läsa om dina erfarenheter och ditt egendesignade vattentäta sovsystem.
Nu får jag plocka fram fjällpulkorna och mäta lite för att se om en Arctic Beddinglösning kan vara en vettig lösning för mig med eller om jag testar nån annan ide. Kanske ha en tunn bivacksäck med mina liggunderlag o sovsäck. Tömma luften på det uppblåsbara och sen rulla ihop och packa sovsäcken separat. Hmm blir att prova sig fram.

Mvh
//Mattias
 
Hej igen,

Intressant diskussion! Och jag får väl hålla med Håkan att det låter ganska bekvämt med en mjukare soffa....även om jag iofs brukar packa pulkan så att har har en sittavdelning så att säga. Sen borde man helt klart minska slitage på ventil, även om min erfarenhet är att ventilerna har klart längre livslängd än liggunderlagen som förr eller senare brukar få ett "svårt-att-laga-hål".

Vad det gäller övriga fördelar kan det kanske vara ett klassiskt "randvillkorsproblem"? I min värld är nämligen en fjällpulka en skapelse med kapell. Så hela min pulka är redan som en "jättepåse". I vanliga fall, när risken för blåst/nederbörd bedöms som liten lägger jag helt enkelt bara dunstället överst i pulkan och kan få fram dom på typ 20 sekunder eller så. Och är det så kallt ute att det finns risk för isbildning i sovsäcken använder jag fuktspärrpåse....har dock varit ute på 3-veckors turer utan fuktspärr utan att uppleva något problem.

Om man däremot har en sådan där öppen pulka så håller jag med till 100% att jättepåsen har sitt värde. Jag skulle dock även i detta fall packa ner sovsäcken i vattentät påse. De max 1-2 minuterna per dag det tar tycker jag att det är värt. Däremot skulle jag helt klart kunna tänka mig att lämna liggunderlaget uppblåst, i alla fall om det inte blåser mycket.

/ Stefan
 
Det stora sovpaketet har fördelar men oxså nackdelar, vid hård blåst kan hella soffan blåsa bort. När jag prövade brukade jag en sjukvårdspulka, när ja återgick till en behändigare pulka, återgick jag till Undvalls modell.

go tur
 
Min är just en behändig pulka, mätte och den är bara 125 lång så en Arctic bedding blir för lång. Får ordna en större pulka om jag ska testa det.
 
Har ingen uppblåsbar madrass numera, istället en skumgummimadrass som är tillbehör till min vintersäck. Madrassen är integrerad i ryggdelen på sovsäcken (Stephenson Warmlite). Allt viks dubbelt, pannkakeras lite och skjuts in i en vattentät innersäck med rullöppning som är på 120 liter. Där ligger också ombyte och div prylar som kommer fram när sovsäcken kommer fram. Enkelt att packa och hantera, får plats under kapellet på pulkan som är 144 cm lång. Ingen risk att något trillar av och lika skönt att sitta på.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11
Farbrorvattenmelon Wire till huva? Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.