Cykelaffärer i Malmö

Är det någon som känner till en bra cykelaffär i Malmö där man kan få råd inför ett cykelköp och där de har lite och välja mellan?

//Sara
 
Re: Cykelcity i Lund...

haskell; sa:
Jag skulle nog ta mig till Cykelcity i Lund. De är duktiga och har bra priser.

Vet ej hur det är med cyklar, men med prylar och tillbehör (cykeldatorer, spd-pedaler etc.) så har jag fått för mig att de tar mer betalt än andra handlare. Annars instämmer jag, de är kunniga och har bra sortiment.


MVH,
Albert
Lund
 
Fridhems på Östra Rönneholmsvägen, eller Hojen

Jag trivs alldeles utmärkt med Fridhems cykel. Det finns två, men jag föredrar den på Östra Rönneholmsvägen. Snacka med Henrik, han är trevlig och tillmötesgående. Den andra ligger på Tessins väg (samma ägare) och där finns Jim - gammal budcyklist som vet det mesta om cyklar.

Cykelcity i Lund ger ett blandat intryck tycker jag. Finns duktiga och trevliga killar där, men trevligast är de mot de lite mer avancerade cyklisterna. Priserna på Cykelcity blir bäst om man handlar på nätet och bygger själv - i butiken är de inte alls särskilt billiga.
Trevligaste cykelhandlaren av alla i Malmö är han som har Hojen vid Skolgatan på Möllan. Han är supernice, mycket resonabel, öppen för prisdiskussioner etc. Men jag litar inte riktigt på hans mekanikerkillar.
Lycka till

/Andyman
 
Det verkar på er som om konkurrensen funkar mycket bättre i Skåne och det är ju trevligt. I Göteborg så finns det dock mig veterligt ingen som slår Cykelcity prismässigt om man kollar på sortimentet som helhet.
Cykelpriserna är helt outstanding (i Gbg) om man ser till vad man får för pengarna. De har dock inte så mycket billigt "junk"... ;)

/Fredrik, som är ganska kräsen efter att ha jobbat en del extra hos en grossist (samt litet grand i en mycket liten cykelaffär)... :)
 
Re: Fridhems på Östra Rönneholmsvägen, eller Hojen

Andyman; sa:
Trevligaste cykelhandlaren av alla i Malmö är han som har Hojen vid Skolgatan på Möllan. Han är supernice, mycket resonabel, öppen för prisdiskussioner etc. Men jag litar inte riktigt på hans mekanikerkillar.
Lycka till

/Andyman

Efter att dom svetsade fast mitt vevlager, dessutom snett så litar inte jag heller på Hojens "mekaniker". Ägaren är dock trevlig, så en ny cykel kan man nog med gott samvete köpa där. Förutom de redan nämnda finns ju även cykelmakaren på nobelvägen.

David
 
Vilka märken?

Tack för tipsen, men har nämnda affärer märken som Merida, Nishiki, Batavus mfl eller är det bara Crescent och Monark som gäller? Jag är ute efter en bra cykel att ta mig runt Vättern med. Dessutom ska den funka i stan.
 
Re: Vilka märken?

Grus grus; sa:
Tack för tipsen, men har nämnda affärer märken som Merida, Nishiki, Batavus mfl eller är det bara Crescent och Monark som gäller? Jag är ute efter en bra cykel att ta mig runt Vättern med. Dessutom ska den funka i stan.

Cykelmakaren har i alla fall Trek och några andra märken, möjligen Nishiki och Merida, kommer inte ihåg riktigt.
 
Batavus etc

Scott, CyclePro, Trek, Univega och liknande hittar man ju alltid - Nishiki mer sällan nu tycker jag.
Dom hade en fin Batavus inne på Cykelcity i Lund förra veckan - minns inte modellens namn, men en välutrustad touring var det. Sista exemplaret - Batavus har visst bytt agent eller nåt - så bra pris var det också. 53 cm ram. Väldig trevlig cykel. Runt 9 tusen.
En trevlig Tunturi touring fanns också - men sen var det slut på den fronten.
Cykelmakarn på Nobelvägen har lite blandad kompott - bl.a. såg jag en Batavus där förra veckan också. Men du ska inte snacka med ägaren om cykeltips där. Han har en kille hos sig som cyklar världen runt stup i kvarten, supertrevlig och kunnig. Frågan är bara om han jobbar eller är ute på långfärd.
Hojen vet jag inte riktigt. Han har några Ehwaz från förra året (med riktigt bra komponenter) till mycket bra pris. Årets Ehwaz är ju rejält nedgraderad. Men den kanske är lite för sportorienterad för dig.
Du får ge dig ut och kolla.
/Andyman
 
Bike shop

Efter att dom svetsade fast mitt vevlager, dessutom snett så litar inte jag heller på Hojens "mekaniker". Ägaren är dock trevlig, så en ny cykel kan man nog med gott samvete köpa där. Förutom de redan nämnda finns ju även cykelmakaren på nobelvägen.

David

Hojen is really bad!!!!!

The sellers in the shop are just not helpful and nice. The guy could not help me to choose a new saddle, he said he didn't know.... Then I found one myself, bought it, he mounted it and he kept my old (quite new) saddle. I left, came back the day after to get back my old saddle. He faked to look for it 1/2 a second and said they threw it .... I spoke around and many people had the same bad experience. I'll never go there again and I do not advise anyone to go, they are so many other nice places where to go in Malmö or Copenhagen.
 
Cykel City i Lund är jag också lite skeptiskt till. Blev många missar förra året när jag och tjejen lämnade in våra cyklar där på reperation (vi fick båda gå tillbaka flera gånger, jag en gång (sen bytte jag till ett annat ställe) och tjejen 3 gånger). Dock har de rätt bra koll på prylar men de verkar ha för stressigt i verkstan.

Fridhem på Östra Rönneholmsvägen tycker jag är bra (har inte provat den på Tessins väg). Personalen är trevlig, kunnig och hjälpsam.

/Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.