Paddla kanadensare i Malmö kanal

Har tänkt att paddla kanalen runt i Malmö, med mina barnbarn i kanadensare, är det någon som vet hur lång kanalen är, och hur lång tid kan det ta att paddla runt, tänkte starta vid kanotklubben, vill paddla lugnt, stanna och ta en fika, och bara njuta.
Tänkte någongång i Maj, när det är lite varmare. Tar gärna emot tips att tänka på

Sträckan för att paddla kanalen runt inne i staden från kanotklubben är 5,1 km.

Sådana mätningar kan alla göra på Lantmäteriverkets internetsida ”Min karta”. Klicka på ikonen med tre prickar uppe till höger och välj därefter mätverktyget som ser ut som en måttstock.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det går bra att sjösätta vid kanotklubbens brygga och distansen runt är ca 5055 m, lite beroende på hur nära du slickar kanten. Brukar ta ta ner mot 20 min för tävlingskanotisterna men räkna med runt timman för hyggligt vana kanadensarpaddlare. Skickar med en karta från vår 24-timmarstävling som vi körde för några år sen.. :)
Välkommen till Malmö!

/ Ulf

Bilagor

• karta-m24kc.jpg
    karta-m24kc.jpg
    1.9 MB · Visningar: 69
Den kanalen lämpar sig bättre för magnetfiske.
Den är full av all möjlig skit, inget jag skulle vilja paddla i.

Vi ska inte fiska, och vi ska inte vara i vattnet, vi ska sitta i kanoten och glida fram på kanalen.
Det är riktigt fin paddling i Malmös kanaler, med miljöer som varierar från stilla park till pulserande stad. Ta gärna en extra runda bort till slottet Malmöhus också, och om man vill så kan man därifrån paddla in det gamla varsvområdet vid Kockums. Det är lite synd att de gamla enorma hallarna är rivna, men här är det full fart att bygga upp nya trevliga miljöer vid vattnet. Och håll utkik efter katterna på trappan vid Södertull!

Om man paddlar kajak så kan jag rekommendera att ta vägen ut om havet efter att sett kanalen, och runda hela Västra hamnen och paddla in i kanalen igen där staden möter Ribersborg - här finns tom. en sluss så att man slipper ett lyft över en damm!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips