cykel råd? snälla!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej, Nishiki tillverkar fin fina cyklar. Själv köpte jag Nishiki PRO SLD (2012) och är hur nöjd som helst. En snabb och lätt cykel utmärkt för cykelpendling. Köp till skärmset CAVO 28" samt Abus Amparo 485 (Amparo 485 är godkänt av försäkringsbolagen. Det finns inget Abus lås som rammonteras som passar PRO SLD så det måste vara just Amparo 485). Det sitter perfekt och blir snyggt. Vill man ha pakethållare som rekommenderar jag Nishikis tillbehörskit (finns också på Länna Sport). Personligen tycker jag att pakethållare tar bort "race"känslan på cykeln. Vidare tycker jag att investera i ett par SPD pedaler (kombi!) är guldvärt om du skall cykelpendla. Köp Kombipedaler i fall du inte känner för att använda cykelskor om det är en kortare tur eller när det är halt på vintern. Avslutningsvis, PRO SLD är en snabb cykel!
 
Sorry!!

Gör om gör rätt... :) cykeln ska användas framförallt för långfärder planerar en liten resa till sen sommaren mellan Sthlm - Bergen.. Och en till till nästa sommar som är lite längre.. Och springer man runt i butiker och frågar så får man bara tag i ivriga försäljare som kan bäst och känner hela världen..
 
Skillnaden mellan pendlarhojar och långfärds är avstånd mellan hälen och bakaxeln, så att du får plats med en fullstor väska. Styrningen brukar ha lite mera försprång d v s cykeln går lugnare.
Med alla hojar som du avser sitta på i timmar per dag är det bäst att de passar till dina kroppsmått.
Börja hos en riktig racercykelhandlare och be dem ta dina cykelmått. Skräddat är mycket bekvämare än vad du anar innan du prövar. Be om en egen kopia och sedan kan du shoppa loss. Hojarna är billigare söder och väster om oss.
go tur
 
Det beror ju lite på cykeln om man behöver lägga ner jobb på storleksvalet.
Cykeln som den länkade Nishikin som bara verkar finnas i tre storlekar så det ju oftast ganska uppenbart vad som passar bäst.
Surly LHT varkar ju däremot finnas i 9 storlekar för 26 tums hjul och 5 storlekar för 28 tums hjul enligt hemsidan. Där är det ju inte alltid lika uppenbart vad man ska välja då intervallerna är tätare.
Det är nog åtminstone en delorsak till att surlyn kostar mer dessutom.
 
Jo men det är rart att den passar överallt på en gång, det är därför man har olika ramar, sadelstolpar, styrstammar och vevlängder så att det passar till ryttaren.
go tur
 
Cyklarna har väll lite olika kundgrupper. Surlys köpare är nog oftast petigare med sådant.
Nishikin ser väll dessutom ut att ha justerbar vinkel/längd på styrstammen. Den modellen är nog inte tänkt att man ska modifiera så mycket. Köp ramen som ligger närmast i storlek. Justera längden med den vinkelbara styrstammen så blir det nog ganska nära och borde funka bra (hindrar ju inte att man byter styrstam ifs).
Surly säljer ju sina ramar löst också, framtill ganska för några år sedan sålde de ju bara lösa ramar tror jag. Där är nog tänkta för mera customiserande av komponentvalet. När jag köpte min LHT ram så tror jag inte färdiga cyklar fanns att köpa i Sverige i vart fall.

Angående ursprungsfrågan så gillar jag Surly LHT. Den är stabil och funkar bra med bockstyre. Min ram är nog i kortaste laget för rakt styre (men det är ju kanske möjligt att det finns längre ramar för rakt styre? Jag kör med bock så jag har aldrig kollat upp det). Klarar mycket last utan att påverkas och det finns gott om plats för cykelväskor. Vidare finns det gott om plats för ganska grova däck kombinerat med rejäla stänkskärmar.
Det negativa är väll att det verkligen inte är en sportig cykel. Den känns ganska seg utan packväskor. Vidare är de inte helt optimal att cykla med i mycket lössnö. Detta för att bakändan jämmfört med den på en mtb är ganska slängig i snömodd, antagligen en bieffekt av de långa kedjestagen. Detta är ju än eftergift de gjort för att göra cykeln stabil och med plats för mycket packning.
Jag har den modellen med fälgbromsar, men numera finns ju ramen även i en version för skivbromsar, det kan ju vara praktiskt om det ska pendlas på den på vintern.
 
Tror nog att Nishikin passar finemang. Det finns många historier här av folk som gjort imponerande resor på väldigt enkla cyklar. Skall du ha mycke grejer med dig se till att få tag i en rejäl pakethållare. och att den passar cykeln. Hydrauliska skivbromsar är bra grejer har det på min pendlar hoj och det har funkat väldigt bra lite underhåll och bra bromseffekt
 
Jag har både en Nishiki Pro SLD o en Surly LHT. Helt olika cyklar enligt mig. Nishikin tar mig fram hyfsat fort i stan o ibland på landsväg o grusväg. Surlyn tar mig fram över allt m massa vikt m inte särskilt fort.

Hjulen till Nishikin (lagrena i naven) höll inte särskilt länge. 1.5 år m jobbpendling o 3-4 veckors cykelsemester.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips