nikishi comp genom europa och andra frågor

Tack så väldans mycket Hanna!
Börjar äntligen förstå lite nu efter din utförliga förklaring.

Det går bra i branta backar just nu både på asfalt och grus/skog, dock har jag inte testat med packning ännu. Och däcken är väl inte så optimala för annat än asfalt, och bättre grusvägar korta sträckor.

Lyckoönskningarna uppskattas och även jag för önska dig och eventuella äventyr lycka till!

Om du är beredd på att stanna några dagar på nåt ställe istället för att cykla o inte tycker att det är en förstörd semester tror jag att du kommer att kunna reda ut alla tekniska strul längs med vägen.

Men jag tycker att du ska köpa lite bredare däck innan resan. Jag har ett par Continental Sport Contact som jag tycker har funkat rätt bra för asfalt o touring på min Nishiki Pro SLD. 32 mm däck var det.

Skaffa bra pakethållare också, var lite skeptiskt när du väljer.

Jag skulle ta med mig ett växelöra också om jag for ut en gång till på min Nishiki. Det var knöligt o blev inte särskilt bra att hitta ett nytt sånt.
 
Om du är beredd på att stanna några dagar på nåt ställe istället för att cykla o inte tycker att det är en förstörd semester tror jag att du kommer att kunna reda ut alla tekniska strul längs med vägen.

Men jag tycker att du ska köpa lite bredare däck innan resan. Jag har ett par Continental Sport Contact som jag tycker har funkat rätt bra för asfalt o touring på min Nishiki Pro SLD. 32 mm däck var det.

Skaffa bra pakethållare också, var lite skeptiskt när du väljer.

Jag skulle ta med mig ett växelöra också om jag for ut en gång till på min Nishiki. Det var knöligt o blev inte särskilt bra att hitta ett nytt sånt.

Det får nog bli som du säger att tekniska strul får fixas efterhand och eventuellt att man får stanna.

Sport contact såg ganska blanka ut, kanske inte har någon betydelse? Hur breda däck kan man ha på de fälgarna? Antar att du har liknande fälgar på din.

Funderar på en tubus cargo där bak och sen vet jag inte om surly nice blir overkill där fram (om den ens passar?) Eller om det kanske räcker med en styrväska där fram. Eller lowrider. Hm.

Sen två sådana http://www.wiggle.co.uk/topeak-modula-xl-bottle-cage/ eventuellt.

Går växelörat lätt sönder? Ska kika på det.
Vart cyklade du förresten?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det får nog bli som du säger att tekniska strul får fixas efterhand och eventuellt att man får stanna.

Sport contact såg ganska blanka ut, kanske inte har någon betydelse? Hur breda däck kan man ha på de fälgarna? Antar att du har liknande fälgar på din.

Funderar på en tubus cargo där bak och sen vet jag inte om surly nice blir overkill där fram (om den ens passar?) Eller om det kanske räcker med en styrväska där fram. Eller lowrider. Hm.

Sen två sådana http://www.wiggle.co.uk/topeak-modula-xl-bottle-cage/ eventuellt.

Går växelörat lätt sönder? Ska kika på det.
Vart cyklade du förresten?

Jag fick in en pinne i bakhjulet, nästan mitt inne i nån stad.

Jo, de är ganska blanka, tycker att det är bra, rullar lätt. De är lite taggiga på sidan så att man får lite grepp när man lutar cykeln.

Du är nog snarare begränsad av bredden på gaffeln är fälgen. Nånstans finns det en länk till en artikel på sheldonbrown om fälgbredd o däckbredd (eller så letar du på sheldonbrown själv istället för att leta reda på länken).

Tubus sägs ju vara bra. Jag har bara haft sönder det ena av mina två tubushållare (o alla andra pakethållare innan de). Men snälla människor har iaf kunnat laga de åt mig. Tubus Logo pajade när jag försökte montera den fram på cykeln, den tålde inte att jag tyrckte ihop den så mkt.

Första gången jag cykelsemestrade hade jag bara bakväskor. Det funkade fint.

Jag har letat efter såna där flaskhållare, men jag tror inte att jag orkar köpa nåt via nätet o de var slut hos min lokala cykelhandlare.

Jag har mestadels cyklat hemmavid, gillar att helgcykla. Förra sommaren gjorde jag en längre tur i Ukraina o Polen dock, det var kul! I år planerar jag en ännu längre tur, det går inte att hålla sig borta.
 
Jag vill inte vara spydig, men om du tycker att det är komplicerat att komma fram till din utväxling, så kanske du skall göra ngt enklare än att cykelsemestra.
Den enda beräkning du behöver göra är en enkel division, och om du använder Sheldons-script behöver du inte ens göra det.

Jag har cyklat en hel del och vet knappt vad du menar med utväxling. Jag läste dock igenom hannulans svar och insåg att jag aldrig ens funderat över det där på mina 2 turer genom Afrika tex.

Brainfudger: Packa så lätt det går och sen är det bara att börja cykla. Det kommer säkert gå hur bra som helst.

Lycka till!
 
Den cykeln duger säkert gott.

Lämna in den på en rejäl service först bara, säg att du ska cykla långt och länge, se till att de kollar ekerspänning, nav, skicket på drivlinan, infettning/skick på vevlager, bromsbeläggen, alla vajrar och höljen.

Be cykelverkstan också plocka ihop en lämplig reservdelspåse, lär relatera mest till drivlina och hjul/däck. Packa med en ruller silvertape och ståltråd också, kan vara bra att ha.. Samt givetvis verktyg för att nyttja de reservdelarna, multitool och lite annat räcker långt.

Vid behov, träna på att fixa de troligaste haverierna, dvs trasiga ekrar, punktering, växelvajjer som går av, möjligen byte av skivbromsbelägg men är de fräscha när du drar lär de lätt hålla för resan.

Ju lättare packning, desto mindre slitage/belastning av cykeln och dig själv.

I övrigt om du reser i västeuropa är du aldrig mycket mer än en liftning/bussresa från en cykelverkstad .

Och det du glömde packa med kan du köpa i nästkommande stad.

Lycka till.
 
Tack för alla svar!

Har beställt hem lite saker nu. Det som återstår är i stort sett tält, liggunderlag och väskor. Gillar dessa grabbars lätta packning (postade länken tidigare), http://www.essingen.com/2005_06_europa/index.php får se om man lyckas hålla det så pass minimalt.

De flesta släktingar jag pratat med om cykelsemester tror att man kommer bli mördad så fort man lämnar Sverige ;)

Vet ännu inte om jag kommer ända till Portugal - dock spelar det inte så stor roll. Det beror även på hur jag tycker det är att vara ensam, troligen bra social träning åtminstone.
Var möter man mest nytt folk under resan? Campingar? Navigeringsproblem?
 
De flesta släktingar jag pratat med om cykelsemester tror att man kommer bli mördad så fort man lämnar Sverige

Dina släktingar är okunniga.

Vill du möta lokalbor och samtidgt spara pengar så kan du coachsurfa, använda warmshowers.org etc.

Vill du möta och hänga med andra turister så är nog sk backpackerhostels ett bättre alternativ. Kolla adresser i ngn Lonely Planet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips