Cykel på flyget

Bagageutrymmet på passagerarplan är visst trycksatt.
Det är i nedre halvan av planet (under golvet i passagerarkabinen.

Tryckkabinen är hela skrovet (cylinderformad).

Hur tror du hundar och andra djur som skickas med flygplan överlever? De fryser inte ihjäl heller.


tallabomba; sa:
Släpp ut luft om du har hårt pumpat.

Minska med 1 bar så är du (teoretiskt) på säkra sidan.

(baggageutrymmet är inte trycksatt!)

Kylan kan också öka risken för punka.
 
Re: Luft i landningställ

Kvävet används ju för att det inte binder fukt, och för att det stannar i däcket längre. Tryckskillnaden kvarstår mellan ut och insidan av däcket oavsett vilken gas man fyller med.

Förutsättningarna för cykeln i bagageutrymmet är att den är i trycksatt miljö. Så jag förstår inte vad problemet är. Vad är det som skulle kunna hända? Varför får man ha med sig andra tryckkärl med brännbart material (spayburkar) men inte pumpade däck?



snowchain; sa:
Till cykel-Henrik,det är nitrogen i flygplanens hjul och inte vanlig luft.
[Ändrat av cyklisten 2002-09-15 kl 16:30]
 
Re: SAS-personalen bestämmer

cyklisten; sa:
Ett exempel på att SASpersonalen är ute och cyklar här är att man inte släpper ut lufen ur däcken på landningsställen. Dessa finns utanför tryckkabinen.

Naturligtvis är det listigt att inte stöta sig med personalen, men man skulle önska att SAS hade lite större kunskaper om det dom håller på med :)

Hur tror du hundar och andra djur som skickas med flygplan överlever? De fryser inte ihjäl heller.
Hej!
Det var mycket snack här!
Kan ju börja med att dina däck antagligen håller om du skickar din cykel med luften kvar i däcken. Anledningen till att du rekommenderas att tömma dem är att däck HAR gått sönder. Flygbolagen tycker nog inte det är intressant att skicka all sin incheckningspersonal på kurs för att kunna se skillnaden på olika däck (förslitning och typ/kvalitet). Därför finns de regler som finns.

Vad gäller de stackars djuren så kan jag säga att de överlever pga. att de alltid skickas i samma lastutrymme, i en MD 80 i lastutrymme 1 och Boeing i 1:an eller 2:an (samma lucka), dessa är trycksatta och uppvärmda. Detta är ytterligare en anledning till att "luftningsregeln" finns, cyklar kan nämligen hamna i alla olika lastutrymmen (det är skillnad på dem) och incheckningspersonalen vet inte vart de hamnar när de checkas in.

Slutar med flyplansfakta här, är du dock dessutom intresserad av att få reda på "varför flygbolagen inte släpper ut luften ur däcken på landningställen" så kan du skicka ett mail till mig så att utsidan får forsätta att behandla mer "jordnära" ämnen. (=

/Daniel
 
Det är en myt att däck exploderar

Det är en myt att däck exploderar om man inte luftar dem. Lufttrycket är helt insignifikant.

Det bästa sättet att ta cykel på flyg är i en cykelkartong. Dessa kan man få i vilken cykelaffär som helst i Europa, eftersom cyklarna levereras till affärerna i dem. Vid packningen måste man ta av pedalerna och framhjulet. Vanligen tar man av styret och skjuter ned det frami lådan, utan att koppla loss kablar fast ibland kan man behöva lossa barends och reglage och snurra dem lite för att det ska passa. Framhjulet placeras bredvid ramen, mellan gaffeln och vevpartiet. Är kartongen liten luftar man däcken för att cyklen ska bli kortare. Det underlättar också att få ner framhjulet. Ett par skumgummibitar är bra att ha till hands för att sätta som skydd på strategiska ställen, t ex mellan framhjulet och ramen.

Ett utmärkt alternativ är naturligtvis en cykelväska. Men en sådan måste förvaras någonstans, vilket inte är någon höjdare om man ska på långresa.

Det går naturligtvis att bara ta av pedalerna och vrida styret. Men då gäller det, att antingen ha verklig tur eller vara mycket duktig på att rikta vinda hjul. Jag skulle aldrig utsätta min cykel för en sådan transport om jag kan undvika det.

Flög för övrig alldeles nyligen med Swiss, tidigare Swissair, t o r Bangkok med cyklar utan minsta problem eller extra avgifter.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Re: Re: SAS-personalen bestämmer

had; sa:
Hej!
Det var mycket snack här!
Kan ju börja med att dina däck antagligen håller om du skickar din cykel med luften kvar i däcken. Anledningen till att du rekommenderas att tömma dem är att däck HAR gått sönder. Flygbolagen tycker nog inte det är intressant att skicka all sin incheckningspersonal på kurs för att kunna se skillnaden på olika däck (förslitning och typ/kvalitet). Därför finns de regler som finns.


"Det har hänt"... Bättre kan du allt? Blev någon skadad? Var flygsäkerheten i fara? Hur kom man till slutsatsen att det var tryckskillnaden som orsakade detta?

Det kanske är intressant i sammanhanget att British Airways inte har någon regel om att tömma däck, och att Air France rekommenderar att du pumpar däcken (för att minska risken för skador på hjulen). Men SAS kanske utsätter bagaget för större påfrestningar än dessa bolag?

I stället för att komma med "snack" kanske du kan ge oss en vetenskaplig förklaring till varför det är farligt?


Vad gäller de stackars djuren så kan jag säga att de överlever pga. att de alltid skickas i samma lastutrymme, i en MD 80 i lastutrymme 1 och Boeing i 1:an eller 2:an (samma lucka), dessa är trycksatta och uppvärmda. Detta är ytterligare en anledning till att "luftningsregeln" finns, cyklar kan nämligen hamna i alla olika lastutrymmen (det är skillnad på dem) och incheckningspersonalen vet inte vart de hamnar när de checkas in.

Vad gäller det specifika fallet MD80, så är alla lastutrymmen trycksatta. Detta sker genom ventiler i passagerarutrymmets golv. Luften som strömmar ut där är uppvärmd. Förliga lastutrymmet värms dessutom upp med överskottsvärme från flygplanets elektronik.

Boeing vet jag inte vilken typ du syftar på, men där är också samtliga lastutrymmen trycksatta och betydligt varmare än den omgivande luften.

Det är inte lika varmt som i passagerarutrymmet, men utrtymmet är uppvärmt. Det är absolut inte så kallt att det har någon negativ påverkan på cykeldäck vilket påstods i det inlägg jag svarade på. Cykeldäck går sönder av höga temperaturer, inte av låga.


Slutar med flyplansfakta här, är du dock dessutom intresserad av att få reda på "varför flygbolagen inte släpper ut luften ur däcken på landningställen" så kan du skicka ett mail till mig så att utsidan får forsätta att behandla mer "jordnära" ämnen. (=

/Daniel

Jag är inte intresserad av varför det är så, efter som det är så självklart, men du får naturligtvis gärna skriva om du vill. :)

Det som intresserar mig här är varför så många envisas med att en tryckskillnad på mindre än 10% skulle orsaka punkteringar vilka äventyrar flygsäkerheten. Det är en gåta för mig hur dessa människor vågar cykla eller flyga överhuvudtaget.
 
Flyplatspersonalen

Det som är intressant är väl inte egentligen vad som händer med däcken, utan vilken policy de olika bolagen har.

Även om det skulle vara 100 % säkert att lasta cykeln med fullpumpade däck är det faktumet ju helt betydelselöst om personalen ändå kräver att man släpper ur luften före pålastning.

Att personalen kanske är felunderrättad (kan inte jag bedöma) är en helt annan sak, och platsar kanske mer i ett flygforum än här.

Det jag (och säkert de flesta här) vill är ju att på förhand få besked om ett SMIDIGT sätt att förbereda sin cykel för flygtransport.

Om man då behöver göra ett moment "för mycket" spelar väl inte så stor roll, bara proceduren går smidigt och man kommer dit man vill när man vill (helst utan att behöva betala extra för cykeln).

Att börja argumentera på flygplatsen om däcksluft bara för att man "vet" att man har rätt är ju ett garanterat sätt att få personalen emot sig med risk att få betala övervikt m.m. som följd.

En risk som iallafall inte jag vill ta...
 
Re: Flyplatspersonalen

Eva,

Jag svarar alltid att jag tömt ut luften. Det är aldrig någon som kollar att så verkligen är fallet.

De praktiska skälen till att inte släppa ut luft är:
1. Om du inte har en hård väska ökar risken för skador på hjulen. Det är rätt trist att komma fram till destinationen med en trasig cykel.
2. Om du någon gång pumpat däcken i 40 graders värme och 80% luftfuktighet, undviker du det om det är möjligt :)


Jag tycker man ska påpeka rena felaktigheter och myter var de än sprids, men visst har den här diskussionen pågått för länge. Vi kan diskutera varför hjulen inte blir ovala om du hänger cykeln i dessa i stället ;-)

Hur går din Trek förresten? Min flickvän ska skaffa cykel.


ehn; sa:
Det som är intressant är väl inte egentligen vad som händer med däcken, utan vilken policy de olika bolagen har.

Även om det skulle vara 100 % säkert att lasta cykeln med fullpumpade däck är det faktumet ju helt betydelselöst om personalen ändå kräver att man släpper ur luften före pålastning.

Att personalen kanske är felunderrättad (kan inte jag bedöma) är en helt annan sak, och platsar kanske mer i ett flygforum än här.

Det jag (och säkert de flesta här) vill är ju att på förhand få besked om ett SMIDIGT sätt att förbereda sin cykel för flygtransport.

Om man då behöver göra ett moment "för mycket" spelar väl inte så stor roll, bara proceduren går smidigt och man kommer dit man vill när man vill (helst utan att behöva betala extra för cykeln).

Att börja argumentera på flygplatsen om däcksluft bara för att man "vet" att man har rätt är ju ett garanterat sätt att få personalen emot sig med risk att få betala övervikt m.m. som följd.

En risk som iallafall inte jag vill ta...
 
Flygplatspersonalen

cyklisten; sa:
De praktiska skälen till att inte släppa ut luft är:
1. Om du inte har en hård väska ökar risken för skador på hjulen. Det är rätt trist att komma fram till destinationen med en trasig cykel.
2. Om du någon gång pumpat däcken i 40 graders värme och 80% luftfuktighet, undviker du det om det är möjligt :)

OK, detta kanske är sant om man flyger till destinationer långt bort. I Europa borde det inte vara några större problem.

Jag blev positivt överraskad över hur varsamt de handskades med min cykel, men trasig hoj är ju trist, har du rätt i.

cyklisten; sa:
Hur går din Trek förresten? Min flickvän ska skaffa cykel.

Är jättenöjd med min Trek 7500 FX. Den behövde lite inkörningsjustering av växlarna, men efter det har den gått fint. Bytte en del delar direkt, så den är inte helt original (styre, styrstam, pedaler, sadel).

Originalsadeln var outhärdlig! Tips till din tjej att byta den mot en Salle Italia Trans Am Lady, den är guld.

Har annars kört runt 170 mil eller så, är jättenöjd.

Hon får gärna skriva till mej om hon vill veta mer om den.
 
Re: SAS-personalen bestämmer

Hej!
Det verkar ha spårat ut lite...
Men eftersom jag själv är lite tjurig också :) kunde jag tillslut inte hålla mig!

cyklisten; sa:
"Det har hänt"... Bättre kan du allt? Blev någon skadad? Var flygsäkerheten i fara? Hur kom man till slutsatsen att det var tryckskillnaden som orsakade detta?

Det kanske är intressant i sammanhanget att British Airways inte har någon regel om att tömma däck, och att Air France rekommenderar att du pumpar däcken (för att minska risken för skador på hjulen). Men SAS kanske utsätter bagaget för större påfrestningar än dessa bolag?

I stället för att komma med "snack" kanske du kan ge oss en vetenskaplig förklaring till varför det är farligt?
Har aldrig skrivit att det är farligt, speciellt inte för flygsäkerheten, möjligen för flygbolagens ekonomi (ersättning).
Varför är det fri fart på vissa motorvägar i Tyskland, 110 i Sverige och 130 på vissa i Finland? Försök övertyga en svensk polis att "det är ju fri fart i tyskland" när du kört för fort, det känns som att det antagligen är fel person. Samma med incheckningspersonalen, var lite trevlig istället han/hon har antagligen inga argument och situationen renderar i bästa fall på att du får betala övervikt/extra avgifter och i sämsta fall får cykelfolk resten av dagen göra detsamma, pga. dig.

cyklisten; sa:
Vad gäller det specifika fallet MD80, så är alla lastutrymmen trycksatta. Detta sker genom ventiler i passagerarutrymmets golv. Luften som strömmar ut där är uppvärmd. Förliga lastutrymmet värms dessutom upp med överskottsvärme från flygplanets elektronik.

Boeing vet jag inte vilken typ du syftar på, men där är också samtliga lastutrymmen trycksatta och betydligt varmare än den omgivande luften.

Vet inte riktigt varför du skriver detta, reglerna för levande djur är stt de ska transporteras i de främre uppvärmda lastutrymmena, att sedan de bakre (bakom vingen) skulle vara varmare än omgivningen är ju självklart då flygplanet kommer från varmt till kallt och då inte kan bli kallare än kallt. Hur nära kallt temperaturen blir beror på hur lång flygningen är (ej termostatövervakat).
Modellerna jag syftade på var 737-600 och 737-800 men jag trodde det var oväsentligt här.

cyklisten; sa:
Det är inte lika varmt som i passagerarutrymmet, men utrtymmet är uppvärmt. Det är absolut inte så kallt att det har någon negativ påverkan på cykeldäck vilket påstods i det inlägg jag svarade på. Cykeldäck går sönder av höga temperaturer, inte av låga.

Jag är inte intresserad av varför det är så, efter som det är så självklart, men du får naturligtvis gärna skriva om du vill. :)

Det som intresserar mig här är varför så många envisas med att en tryckskillnad på mindre än 10% skulle orsaka punkteringar vilka äventyrar flygsäkerheten. Det är en gåta för mig hur dessa människor vågar cykla eller flyga överhuvudtaget.

Har aldrig skrivit att det har någon negativ inverkan på cykeldäck, iaf. inte de temperaturer som här nås.

Nä, jag vägrar! :) Jag varken kan, vill, måste eller tänker svara på det...om du inte mailar förstås för då har jag lovat att svara ;)

Det påverkar ju inte flygsäkerheten!
Jag kan ju säga att jag utsätter mig och min cykel för betydligt högre risker när jag cyklar med den än när jag flyger med den, visst är det så det ska vara? (risk för kommentar på den meningen).

Nä nu ska jag till tandläkaren, kanske tur att jag svarade innan istället för efter; -då de kört en spruta i mig, borrat och sedan snott mig på massa pengar ;)

Peace
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.