Cykel på flyg?

När du skruvar ur pedalerna skall du skruva i riktning mot bakhjulet.

Du har rätt i att pedalerna skruvas fast av den vanliga pedalrörelsen när man cyklar. Om du fettar in gängorna och tar loss dom då och då, t.ex. när du skall resa eller transportera cykeln i bil så brukar dom släppa utan att man behöver ta i särskilt hårt.

Detta blev ju helt förvirrat. Det går ju inte att tala om "mot bakhjulet" utan att säga om cykeln är rättvänd eller upp-och-ner!

Moturs/medurs beror också på om det är utifrån eller inifrån man räknar, men det antar jag är utifrån.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hjulet behöver inte uppfinnas fler gånger.

Varsågoda! http://bicycletutor.com/replace-pedals/

Ja, det där såg väl ganska trevligt ut. Det borde gå att gå efter.

Men jag är ändå nyfiken. Jag fattar inte vad jag tänker fel, jag försöker räkna ut vilket håll som skulle skruva av trampan, och sedan skruvar jag åt andra hållet... men det blir alltid fel! Moturs på höger, trampan går så... men då vrids den ju moturs när jag cyklar???

Jag vet vad som står i länken, det är bra, men jag försöker få ihop varför jag får det fel.

När man tittar på gängriktningen på pedalaxlar är det lätt att tycka att det är helt bakvänt. Det man glömmer är att pedalen är lagrad på axeln med kullager. Dessa kulor roterar så klart också och får så att säga vridkraften att "byta riktning".
Höger pedalaxel är högergängad, skruvas ut moturs, vänster axeln är vänstergängad, skruvas ut medurs. Höger/höger, vänster/vänster, lätt att komma ihåg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips