Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL?

Hej!
Nu kommer snart första sommarjobbslönen, tänkte spendera en del av den på en ny cykel.

Cyklar till skolan (2x10km) året runt, har hittils haft en Biltemacykel med inkapslade växlar och navgenerator som har fungerat hyfsat,(Bytt alla ekrar snart och växlarna behöver justeras) men jag vill ha ngt snabbare att cykla på. Den nya kommer användas året runt, men inte då det är slask/snö/isigt eftersom jag då hellre sliter på min biltemacykel med dubbdäck.

Främst har jag funderat på följande cyklar:
Crescent LTC800 http://www.crescent.se/pages/bicycle.asp?brandid=39188 - 7500kr
Nishiki Hybrid pro SL http://www.nishiki.se/Hybrid/Prosl.htm - 7000kr

Har läst om att Crescents kvalitet blir sämre och sämre medans Nishikis blir allt bättre, det lutar därför åt Nishikin.

Finns det några argument för att välja crescentcykeln istället?

Har någon av er en av dessa cyklar eller liknande i samma prisklass att tipsa om eller dela med sig lite åsikter om?

//Nisse
 
Mountainbike-fantasten tycker:

För 7500kr får du ju en riktigt fräsig mountainbike med riktigt bra växelsystem och bromsar på Cykelnetto. Bara att byta ut skogsdäcken mot landsvägsdäck, tuta (förlåt plinga) och köra!

Jag har tidigare cyklat på standardcyklar, och nu vill jag aldrig mera byta tillbaka! Visst behöver man väl titta över sin cykel då och då, men det lär du ju behöva även om du köper en hybrid.

Det är ju en djungel, detta med cyklar! Det är säkert en helt okej hybrid det där, men kolla upp cyklarna på Cykelnetto om du vill få mycket cykel för pengarna. Sajten är lite rörig, men mailar man dem får man förstklassig hjälp.

Ett hett tips är att gå till cykelaffärerna i närheten och provcykla allt du kommer över. Då får du ju reda på vad du gillar för något. Kolla vad det är för växelkomponenter och bromsar på cyklarna du gillar. Sen kan du kolla upp vilka cyklar på nätet som har samma grejjor på sig, och på så vis spara tusenlappar! ^_^
 
Glömde...

...att säga några fördelar och nackdelar med att köpa en riktig MTB:

+ Du kan byta ut komponenter när de blir dåliga.
+ Du kan ha den till långfärdscykling, stadscykling eller ute i skogen. Du kan ändra och modifiera den i all oändlighet (nästan).
+ Du kan lasta den med packning om du vill långfärdscykla (förutsatt att du har tillräckligt bra komponenter, antal ekrar osv). Det är ett mycket trevligt och billigt sätt att resa på!
+ Komplettera med handskar, hjälm och sportig klädsel så känner du dig tuff också!

- Du måste lära dig hur saker och ting funkar (kan gå ändå, men det är nog bäst att veta grunderna åtminstone (kan man läsa om i en vanlig cykelbok))
- Du måste kanske lägga till lite utrustning som inte följer med hojjen (till exempel barends, lås, reflexer, stänkskärmar).
 
Ska du bara cykla till plugget på cykeln så finns ingen anledning att köpa någonting som är byggt för skogen.
Å andra sidan, köper du en "riktig MTB" så kan du ju cykla i skogen också.
För dom pengarna får du tex en Kona Cinder Cone, som enligt min åsikt är en riktigt vettig instegs-MTB. Lägger du på 2000 kronor får du en Calder som är riktigt trevlig.

Av de två cyklar du har kikat på säger jag spontant Nishiki, mest därför att även jag har hört rykten om Crescents kvalitet.
Jag blir alltid misstänksam mot cyklar med "spacade" hjul som Crescenten. Det finns ingen funktion med att bygga hjul på det viset, de blir tom svagare än om man bygger std. Crescent har heller inte specat vad det är för vevlager etc.

Edit: Allt det som Frida nämner i ovanstående inlägg kan du även göra med hybridhojjarna du tittat på. Utom då skogscyklingen kanske...
 
Racerkasset rekommenderas

Om du främst ska köra på vägen och/eller i stan, rekommenderar jag verkligen racerkasset i bak, t.ex. 12-23 eller 12-25 istället för en MTB-kasset (ofta 11-32 eller 11-34), som ofta finns originalmonterad på både hybrid och MTB.

Det tätare intervallet mellan de olika växlarna gör det lätt att hålla ungefär samma trampfrekvens (kadens) oavsett vilken växel som du kör på. Med ett trioppeldrev i fram, brukar det ändå inte vara något som helst problem med det totala växelomfånget.

En MTB-krans (11-32 e.dyl.) hör trots allt hemma i skogen, där den varierande terrängen snabbt kan kräva ett lika hastigt som radikalt byte av utväxlingen. På landsvägen och i stan finns helt enkelt inte detta behov.

F.ö. kan jag rekommendera http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html

/Niklas
 
Marin Urban Novato

Var själv ute efter en liknande cykel och fastnade efter mycket letande för Marin Urban Novato. Säljs av redan nämnda www.cykelnetto.com. Kostar 5690 kronor. Mycket prisvärd!
z_05_Novato-2.jpg

Ren design, lätt och snabb. Låg i ramen (jag har storlek 43" och är 180 cm) vilket gör att cykeln känns liten och kvick. Smala (1,4") slicks istället för klumpiga mtb-däck, men inte FÖR smala/tunna så att minsta trottoarkant blir ett hinder. Jag har cyklat drygt 100 mil genom Stockholms innerstad sedan i maj och är hur nöjd som helst!

Såg just att förra årets modell kanske fortfarande finns kvar för 4590 kronor. Svårslagen deal!
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=25150F
[Ändrat av Hedman 2006-07-19 kl 22:39]
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Re: Racerkasset rekommenderas

niking; sa:
Om du främst ska köra på vägen och/eller i stan, rekommenderar jag verkligen racerkasset i bak, t.ex. 12-23 eller 12-25 istället för en MTB-kasset (ofta 11-32 eller 11-34), som ofta finns originalmonterad på både hybrid och MTB.

Det tätare intervallet mellan de olika växlarna gör det lätt att hålla ungefär samma trampfrekvens (kadens) oavsett vilken växel som du kör på. Med ett trioppeldrev i fram, brukar det ändå inte vara något som helst problem med det totala växelomfånget.

En MTB-krans (11-32 e.dyl.) hör trots allt hemma i skogen, där den varierande terrängen snabbt kan kräva ett lika hastigt som radikalt byte av utväxlingen. På landsvägen och i stan finns helt enkelt inte detta behov.

F.ö. kan jag rekommendera http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html

/Niklas

Jag skulle rekomendera MTB-kasset bak, de extra lätta utväxlingarna kan vara välkommna på landsvägen även för en relativt van och tränad cyklist tycker jag.
 
Re: Re: Racerkasset rekommenderas

klippen; sa:
niking; sa:
Om du främst ska köra på vägen och/eller i stan, rekommenderar jag verkligen racerkasset i bak, t.ex. 12-23 eller 12-25 istället för en MTB-kasset (ofta 11-32 eller 11-34), som ofta finns originalmonterad på både hybrid och MTB.

Det tätare intervallet mellan de olika växlarna gör det lätt att hålla ungefär samma trampfrekvens (kadens) oavsett vilken växel som du kör på. Med ett trioppeldrev i fram, brukar det ändå inte vara något som helst problem med det totala växelomfånget.

En MTB-krans (11-32 e.dyl.) hör trots allt hemma i skogen, där den varierande terrängen snabbt kan kräva ett lika hastigt som radikalt byte av utväxlingen. På landsvägen och i stan finns helt enkelt inte detta behov.

F.ö. kan jag rekommendera http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html

/Niklas

Jag skulle rekomendera MTB-kasset bak, de extra lätta utväxlingarna kan vara välkommna på landsvägen även för en relativt van och tränad cyklist tycker jag.

Mja, det är nog lämpligare att lära sig växla till det lilla drevet i fram än att bara köra på mellandrevet i fram och enbart växla där bak! :)

Vid behov kan ju det mindre drevet i fram ofta bytas ut till ett ännu mindre drev i fram. Detta gäller dock inte vevpartier av de enklaste kvaliteerna, som har alla tre dreven i en enda enhet.

Det är f.ö. ytterst sällan som jag överhuvudtaget har behov av att gå ner på den lilla klingan i fram.

/Niklas
 
Re: Re: Re: Racerkasset rekommenderas

niking; sa:
Det är f.ö. ytterst sällan som jag överhuvudtaget har behov av att gå ner på den lilla klingan i fram.

Samma här. I stan cyklar jag 75% av tiden på stora klingan och 25% av tiden på mittenklingan.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips