City Navigator NT v10 ?

Jag har i princip bestämt för att införskaffa en Garmin Nüvi 760, som idag levereras med City Navigator NT v9. Är det någon som har hört nåt om när v10 släps? Har för mig att nya versioner brukar släppas i början på åren, i så fall kan det vara värt att vänta.

Det brukar komma en ny version runt årsskiftet, det är riktigt. Om de gör som i USA, och det är väl troligt, kommer den att heta version 2008, inte version 10,

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har Garmin fortfarande gratisuppdatering till en nyare version om man köpt efter ett visst datum? eller har man sparat in på det.

"Dear Gunnar Djerf,
Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd.
The next update will be released in the first quarter of 2008, no mapping updates are free
Kind regards
Laura Southwell Garmin (Europe) Ltd"

Jag antar att man fåt tolka det som att det kvittar när man köper sin mottagare med version 9.
Min direkta fråga avr om det skulle gå att få gratis, eller till reducerat pris en uppdatering till version 10 om köp och release skulle ligga nära i tiden.

Svaret kom förresten 3 timmar efter min fråga skickades, det tycker jag är utmärkt service, även om frågeformuläret var lite knepigt.

Detta betyder att man måste vara uppmärksam då man köper en Garmin att man får den nyaste kartan. Undra om Garmin kommer att reducera priset på dom GPs:erna som har "gamla" kartor efter att den nya har kommit?

Detta betyder att man måste vara uppmärksam då man köper en Garmin att man får den nyaste kartan. Undra om Garmin kommer att reducera priset på dom GPs:erna som har "gamla" kartor efter att den nya har kommit?
Det har varit så att om du köper en garmin GPS med kartor och det redan har släppts en uppdatering så får du uppdatering till aktuell version utan kostnad.
(köpt ett paket med CN8, så får man uppgradera till CN9 nu). Men det har ändrat sig en del på Garmin och regler så det enkla sättet är att kolla "myGarmin" vad du har rätt till på map updates. T.ex har paket med DVD kunnat installeras på 2 egna GPSr, men paket utan DVD eller med karta på SD gäller bara på en GPS.

City Select NT 2008 i MapSource?

Jag har idag en licens på City Select v6 som jag delar på 2st gps (60C & iQue). Denna har jag förstås tillgång till i MapSource.
Men så har jag i dagarna också köpt en Nüvi 760 med City Select NT 2008 förinstallerad.
Min fråga är, finns det verkligen ingen möjlighet att få 2008:an i MapSource?
Skulle vara ganska trevligt att gör upp rutter och titta på spår men den nya kartan på dataskärmen!

Nej, inte på något enkelt sätt, i alla fall. Kartfilen som ligger i din navigator är i img-format, vilket är "slutprodukten" du kan få ut av Mapsource, om du har kartan där. Men det går inte att få in en img-fil i Mapsource igen, när den väl genererats. Det spelar ingen roll om du genererat den själv, eller Garmin har gjort det.

City Navigator 2008

Har läst om att uppgraderingen är gratis. Men för kunder utanför USA tillkommer visst skatt och tullavgifter.

Man måste visst beställa den från USA eller!?

Köpte min Garmin nuvi 250 Europa i november och då är inte uppdateringen gratis. Hade jag vetat det så hade jag väntat ett tag till. Hade jag köpt den i år så är den det. Blåst eller!?

Vände mig till Sportmanship International AB i Billdal för ev. upplysningar. De var i det närmaste nästan oförskämd då jag ringde. Fick till svar att uppdateringen inte var gratis iallafall och att jag fick vända mig dit jag köpt den.

Gick till butiken, men icke då. De kunde inte hjälpa mig.

Vad/hur göra då? Skiljer det mycket mellan version 9 och den nyaste?

Om det ens är värt att uppdatera nuvin?

Är tacksam för svar.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips