Fel i Garmin City Navigator NT 2008.....

Nu när Garmins City Navigator NT 2008 är släppt så kan det ju vara intressant och se vart bristerna ligger i denna uppdatering...

Vid första anblicken så saknas nya E4 mellan Björklinge och Dalälven söder om Gävle, dock så finns nya E4-sträckan mellan Uppsala och Björklinge med (den som man släppte igång trafiken först på).

Några andra brister som kan vara bra att känna till?

Motorvägen mellan Börås och fram till Dalsjöfors finns med, men inte fortsättningen från Dalsjöfors och förbi Rångedala som öppnades före årsskiftet.

Annars så har man gjort en justering vid infarten till mitt sommarstugeområde där det saknades en liten anslutning.
Det lönar sig alltså att klaga till Navtecq!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej

Jag är ny på detta så jag undrar hur får ni fram att dessa fel finns i kartan matar ni in körningen i navigatorn och kör sedan den vägen och kollar hur navigatorn beter sig.

kenta

Eller så panorerar man kartan på navigatorn och kolla områden som man känner till.
Jag fick häromdagen svar på sex olika fel jag meddelat till Navteq. Men de lär väl inte komma med förrän nästa gång.

Hej

Jag är ny på detta så jag undrar hur får ni fram att dessa fel finns i kartan matar ni in körningen i navigatorn och kör sedan den vägen och kollar hur navigatorn beter sig.

kenta

Ja mer eller mindre: när jag skulle upp till Gävle i julas så matade jag in adressen jag skulle till, men när jag passerat i höjd med Björklinge så fick GPS:n fnatt eftersom det enligt den inte fanns någon väg där att köra på ;)
Så upptäcker jag felaktigheter, men min tanke var att vi kanske kunde få en liten uppfattning här om hur mycket som inte stämmer, jag själv åker ju inte direkt på alla vägar i europa kan man ju säga...

Fel och fel...

För egen del anser jag att det är bättre att de vägar som finns i kartmaterialet faktiskt finns i verkligheten än att vägar som inte är färdigbyggda finns med i kartorna.

Att vägar som tillkommit efter revisionsdatum inte finns med är knappast att beteckna som "fel". Ingen skulle ju komma på tanken att påstå en sex månader gammal tidning innehåller en massa "fel". Det förstår ju alla att världen förändras... :)

För egen del anser jag att det är bättre att de vägar som finns i kartmaterialet faktiskt finns i verkligheten än att vägar som inte är färdigbyggda finns med i kartorna.

Att vägar som tillkommit efter revisionsdatum inte finns med är knappast att beteckna som "fel". Ingen skulle ju komma på tanken att påstå en sex månader gammal tidning innehåller en massa "fel". Det förstår ju alla att världen förändras... :)

Om vi definierar Fel i detta fall som att kartan ej stämmer med verkligheten då ;)

I övrigt håller jag med dig ang ditt första påstående.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips