Cantilever på cross?

Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??

Det sitter ju aldrig cantilever på mountainbikes längre för att V-bromsarna är så mycket bättre, eller??

Finns det kanske inga bromshantag för bockstyre som är gjorda för V-bromsar...

Någon som har några ideér?
 
Bockstyre

Har en typ av bromshandtag som passar för racerbroms alternativt cantileverbroms. Skall du ha V-broms behövs en adapter. Var uppe i en tiidgare tråd nyligen. Där tipsade jag om Sheldon Browns förklaringar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40774

http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html

"Cable Pull
Standard pull levers are designed to work with caliper brakes or traditional center-pull cantilever brakes.
Long pull levers are designed to work with "direct-pull" cantilever brakes, such as Shimano "V-Brakes" ®

Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard."



Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-27 kl 18:21]
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det finns specialhantag för bockstyre och v-broms men det är ovanligt, minns inte vart jag har sett det.

Anledningen till att det inte finns standardkomponenter (från de stora tillverkarna) så att man kan montera v-bromsar på en cyclocross utan adaptrar tror jag är konservatism. Jag gissar (utan att veta) att det inte är tillåtet med v-broms i tävlingsammanhang, därför har heller inte grejerna utvecklats. Nån som vet?

Alla lär ju vara överens om att v-bromsar är effektivare i alla fall. (Om man generaliserar, dåliga v-bromsar kan säker vara bättre än bra canti i något fall.)
 
Cantilever bättre

Anders.Appelqvist; sa:
Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??

Det sitter ju aldrig cantilever på mountainbikes längre för att V-bromsarna är så mycket bättre, eller??

Anledningen till att V-bromsen utvecklades var att man slog i hälen i cantilevern på 26". Först provade man att minska utsticket på cantilevern men bromsverkan försämrades därför utvecklades en ny broms.

f_lindstrom; sa:
Alla lär ju vara överens om att v-bromsar är effektivare i alla fall. (Om man generaliserar, dåliga v-bromsar kan säker vara bättre än bra canti i något fall.)

Inte jag. Jag anser att en cantilever är en bättre broms än en V-broms, framförallt har den bättre modulation, och tycker därför inte din generalisering stämmer.

/Benny
 
Re: Cantilever bättre

bennys; sa:
Jag anser att en cantilever är en bättre broms än en V-broms, framförallt har den bättre modulation.
Det är väl det som stör crossfolket mest, att V-bromsar har en tendens att bita lite snabbare än cantis.

Mig veterligen är V-broms på cross tillåtet av UCI, däremot är skivbroms inte tillåtet enl reglementet (mek. skivbroms finns för racehandtag, t ex fr Shimano), och de är tunga jämfört med cantis.

/Håkan
 
Re: Bockstyre

thureb; sa:
"Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard."

Helt riktigt, tittar man på handtaget till en canti/caliperbroms så brukar det vara runt 28 mm från handtagets ledpunkt till vajerinfästningen. På ett v-bromshandtag kan det vara 15 mm längre. Flera v-bromshandtag går att ställa ner för att fungera med canti/caliper, men vill man gå den andra vägen så är det nog en Travel Agent som gäller.
 
"Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??"

I begynnelsen satt det cantis på det mesta i mtb&cyclocrossväg. Sedan rusade prylmarknaden på mtb-sidan iväg fortare än för crossarna. På cyclocrosstävlingarna började mtb:s vinna aldeles för ofta. För att förhindra detta förbjöds mtb-komponenter på crossar. Var gränsen går vet jag inte, jag avskyr tävlande i alla former utom alfapet, men det är förklaringen till att canti lever kvar. Personligen ligger jag i krig med dem.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips