Cannondales lager

Är det någon som vet om Cannondale har särskilt dåliga lager rent generellt? Jag har haft två Cannondale och den ena var en dyr mountainbike där vevlagret gick sönder efter kanske 50 mils cykling. Nu har jag en T 800 och har bara cyklat knappt 300 mil på den och nu har ett hjullager gått sönder helt och hållet. Har inte belastat cyklarna särskilt mycket och inte är jag tung heller. Är ju inte roligt då man är ute på långcykling och lager går sönder och de är dessutom svåra att få tag på...
 
Snålt med fett och dåligt justerat

Man kan säga att de flesta cyklar som säljs oavsett pris och märke är monterade på löpande band i Asien där varje sekund och droppe olja/fett kostar pengar.

Köpte en Kona för 15000 papp och den monterade jag ner helt för att sätta nytt fett i alla lager och slitdelar, kan säga att det var jäklar inte mycket just i hjullagren och dessutom var de för hårt dragna. Detta resulterar ofelbart i totalhaveri efter bara några mil. Efter 30000 km i skogen och på väg rullar cykel fortfarande, ska dock tillägga att den är extremt välskött och välservad. Har bytt kedjor, drev, kransar, vevlager, koner och kulor i hjulen och förra veckan gick fälgen åt helvete.

Så mitt tips är, gå tillbaks till affären och klaga, be dom kolla hur mycket fett det är i lagren och är det djupa skåror i konerna så har de varit för hårt dragna. Likaså gå igenom cykeln när du köper en ny!!!

Nya koner och kulor kostar 200, lagerbanorna brukar klara sig.

Stefan
 
Cannondale hade iaf för några år sedan ovanan att använda billiga noname-lager även i sina dyrare cyklar.

Jag fick byta både vev- och styrlager ganska omgående på min.
 
Intressant

Jonas P; sa:
Cannondale hade iaf för några år sedan ovanan att använda billiga noname-lager även i sina dyrare cyklar.

Jag fick byta både vev- och styrlager ganska omgående på min.

På min Batavus m'Prove är det "no-name-lager" i hjulen de har rullat 15000 km utan problem, justerade konorna för 1000 km sedan, hjulen har dessutom ännu ej behövt stifta bekantskap med nå'n ekernyckel.

Styrlager VP41AC har hängt med lika länge.

Dock har jag bytt Shimano vevlagret, fast det berodde på att jag böt vevparti och det nya tarvade annan axellängd.

Däremot har pedaler såväl Shimano, VP som Wellgo förbrukats. Lagrena håller men inte själva SPD-fasthållningsmekanismen.
 
Nya nav behöver justeras direkt

När jag köpt en ny cykel eller ett nytt nav är det första jag gör alltid att justera kontrycket. Alla nya nav har undantagslöst varit alldeles för hårt åtdragna. Jag lärde mig läxan efter att ha slitit ut ett nav i förtid på min första cykel av bra kvalitet. Har erfarenhet från ett 30-tal nyinköpta nav.
 
Jaha, ja man kanske borde ta och justera alla lager själv först och främst. Sen stämmer det säkert också att det pressas på tider och pengar så att slutprodukten blir lidande. Jag borde väl lämna in cykeln där jag har köpt den men den är hitskickad från Borås och jag bor i Sundsvall så det är ju en bra bit dit. De skulle skicka upp ett nytt lager från SKS, inte för att jag vet om det är av bättre kvalitet än Cannondales. Men om det stämmer att de drar åt lagren för hårt så lär det ju inte spela så oerhört stor roll vad det är för lager, för sån stor skillnad bör det ju ändå inte vara på dem om man kommer upp i prisklass. Men å andra sidan så kan mycket väl de dyrare lagren vara av sämre kvalitet än de billigare också. Det är en djungel av företagare där ute som vill sälja och man måste tampas med om man inte kan göra sina egna grejer.

Men vad är den stora skillnaden mellan dem då? mer skydd på vissa lager och bättre/mer fett? Ja, iofs så kan man ju bygga lager på lite olika sätt och det spelar ju också in plus att det kan vara olika legeringar, men jag har för dålig insikt i tillverkningsproccesserna för att kunna uttala mig egentligen.

Men jag får helt enkelt kolla lagren sen och släppa efter lite och kanske fetta in dem bättre för att de inte ska paja igen. :)
 
Re: Snålt med fett och dåligt justerat

Stiffmeistern; sa:
Nya koner och kulor kostar 200, lagerbanorna brukar klara sig.

Stefan

Var köper ni koner, kulor, ekrar mm?
Nätet?
Butiker?

Kan man välja kvalitet på lagren om man handlar på cykelbutiken på hörnet?

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel XY Lager till Cannondale T800? Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.