Lager till Cannondale T800?

Hej!

Är det någon som vet den fullständiga beteckningen på Cannondales hjullager till en T800? Det är det bakre lagret på kedjekranssidan som deformerats. Mycket dåligt med tanke på att cykeln bara har rullat ca 300 mil. Jag har försökt få hjälp av Henrikssons cykel och sport i Borås där cykeln är inköpt. De vet inte vad det är för lager och har nu haft över tre månader på sig att ta reda på det, men de verkar inte bry sig. Jag har inte kunnat cykla på den under hela sommaren. Jag har mailat Cannondale men de svarar inte på mina mail. Sån här service är ju precis det man längtar efter på en långfärdscykel, inget engagemang från tillverkare eller försäljare. Vore tacksam om någon av er vet vad det är för lagerbeteckning...

Mvh

Daniel Halldorf
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Byt nav (hjul)

Om du har sådana problem att få fram ett ynka lager till baknavet, så kanske du skulle byta ut baknavet till ett av Shimanos bättre MTB-modeller typ LX eller XT. Shimanos bättre nav är väl beprövade och det finns gott om reservdelar till dem om olyckan skulle vara framme.

Om du ändå ska byta nav, så se till att byt ut fälgen också.

/Niklas
 
Skaffa nya hjul!

Precis som Niklas Ingvar-Nilsson tycker jag att du bör skaffa nya nav.

Men jag tycker att du samtidigt bör skaffa helt nya hjul, åtminstone nytt bakhjul.

Det bästa är om du köper bra delar och bygger ihop hjulet själv, det är inte svårt och även 1a hjulet man bygger blir bra men det tar lite tid, typ 2-4timmar.
Men det är ändå klart snabbare än tre månader!

Om du inte vill bygga hjueln själv tycker jag inte att du skall köpa dem hos Henrikssons cykel och sport i Borås.
Jag tycker fö att du inte skall låta dem få några av dina pengar längre.

Du kan spara en hel del pengar på att köpa dina hjul, och de flesat andra cykel prylar, från Tyskland.
Tex här finns det ett bra bakhjul för 90 Euro
http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/122915?CatID=351000062&ProdPerPage=20

Eller varför inte köpa ett nytt framhjul samtidigt, lagret i ditt nuvarande behöver säkert också bytas snart.
Båda hjulen för 150 Euro
122972-1.jpg

http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/122972?CatID=351000064&ProdPerPage=20



De flesta c
 
Bygg hjulet själv

Precis som Håkan Carlsson skriver, så är det bäst att byta ut hela bakhjulet. Byter man ut både fälg och nav, brukar man sällan behålla ekrar och ekernipplar :)

Att bygga hjulen själv är inte bara kostnadseffektivt. Det är lärorikt också. Dessutom får du full kontroll på hjulen och kan lätt rikta hjulen vid behov.

För att resultatet ska bli bra, fodras tre saker: Kunskap, tålamod och bra verktyg.

Grundläggande hjulkunskap finns det gott om på nätetet, t.ex http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

Sheldon Brown har en utmärkt arikel på engelska om hjulbyggnad http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Bra verkyg är (som vanligt) halva jobbet.

En bra ekernyckel kostar runt en hundring. Se till att välj rätt storlek!

Ett riktställ är ett mycket värdefullt hjälpmedel, även om det i nödfall fungerar med ramen/framgaffeln och fälgbromsar. Enklare ritkställ kostar runt 500 kr och proffsriktställ kostar runt 3000 kr och uppåt.

En ekertensiometer är mycket användbar, då hjulets styrka (och hållbarhet) är direkt beroende av hur hårt ekrarna är spända. Många hjulbyggare har svårt att känna hur hårt ekrarna ska dras, vilket resulterar i onödigt svaga hjul. Mer info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

/Niklas
 
Tack för era råd! Ja, det bästa vore väl förstås att bygga sig sitt egna hjul men det får nog bli ett senare projekt. Det är ju inget fel på fälgen eller ekrarna (ännu!) och det känns lite onödigt att byta det redan. Men ska jag iväg på en längre tur igen så bör jag nog fundera mer på det.

Jag vet att navet är Cannondale Wind men det räcker inte för Henrikssons cykel och sport i Borås. Jag får väl kanske byta fälg och ekrar i alla fall. Nä, precis, man ska inte skaffa sig såna här grejor som är så svåra att få tag på. Shimano borde ju vara ett säkrare kort kan man tycka...

Mvh

Daniel Halldorf
 
Prata med någon som kan och säljer Canondale, kanske? Vi har haft kontakt med Cykloteket i Stockholm ang. Canondale, både cyklar vi köpt där och annorstädes.
De har varit bra att ha och göra med.

Cykloteket
Norra Stationsgatan 75-77
Stockholm, STOCKHOLMS LÄN 113 64
08-54549390

Andra försäljare i Sverige kan man hitta på http://gb.cannondale.com/bikes/cstores/index.html , "Find a dealer" uppe i högra hörnet.
 
Konstigt att Henrikssons att inte kunna fixa lager till Wind. Det borde bara vara för dom att logga in på Cannonales dealerhemsida och bläddra sig fram. Men det kanske inte finns...

Däremot så skulle jag avråda dig från att fixa Wind-baknavet. Det är ett ökänt dåligt nav och kommer ganska snart att pajja igen. Jag vet inte hur många Wind-nav som jag hört talas om pajja. (framnavet verkar däremot hålla bättre).

Skulle satsa på ett annat nav. LX och XT är ju prisvärt.

Stalle
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips