Calazo kartor i mobilen, hur funkar det?

Hej,
har laddat ner ett antal kartor från Calazo i mobilen. De ska kunna användas även utan mobiltäckning enligt appens info. Dra det extra mycket batteri om man använder sig av de kartorna? Jag har tänkt att vara ute i mer än en månad och behöver en hel del olika kartor. Vågar man låta hemma papperskartan och GPS Garmin 62stc? En övergripande papperskarta kommer jag nog att ha med mig i alla fall. Jag har inte testat det men om jag förstådd det rätt så fungera det så att du kan se din position på kartan och se om du är på rätt väg, eller? Hittills har jag aldrig använt mobilen i fjällen för navigering, så det är rätt nytt för mig. Men kan den ersätta min GPS så hade det varit toppen.
 
Jag gick Gröna Bandet 2019 (från Grövelsjön til Ritsem...) och användte min Iphone og Appen SweMountains, som kartor.
Funkade fint hela vägen.

(vi havde papperkartor med som backup, men användte dem ikke)
 
Använde en av deras kartor i mobilen senast idag när jag paddlade. Har köpt ett tiotal kartor och tycker det funkar mycket bra! Fjäll, Terräng, Sjö och skridskokartor. Alltid även papperskarta och kompass med för säkerhetsskull. Och extrabatteri eller extramobil.
 
Om du inte slår på spårning samt ställer mobilen i flygplansläge och stänger av på nätterna så räcker nog batteriet mer än en vecka .
 
Tryckt karta är roligt att studera, absolut och följer nog med främst också för att jag vill ha friheten att ändra mig.
Jag tänker främst på kortare områden där jag ska vandra väglöst. Då borde man ha stor hjälp av en karta i mobilen och där du kan se din position. Den borde ersätta en vanlig Garmin GPS eller har ni andra erfarenheter? Jag tänker också på vikten, en mobil följer med oavsett och kan man navigera med den så behövs inte min Garmin längre.
 
Det fungerar hur bra som helst på det sätt du tänkt dig. Du bör ladda ner en app som kan hantera kartor offline så att du inte är beroende av kontakt med mobilnätet. Jag har gjort mej av med iPhone för några år sedan men det lär finnas en app som heter Gaia och den kan hantera kartor av formatet .mbtiles. Skaffa den och sedan laddar du ner Topografiska kartan över hela Sverige - kostnadsfritt- från "Örnsätrarns" site.
 
En GPS i en mobiltelefon förbrukar en del energi och dränerar därmed batteriet något fortare än vanligt. De flesta kartapplikationer för mobiltelefoner är dock antagligen på ett eller annat sätt optimerade för uppgiften. Det allra viktigaste för att spara på batteriet är att sätta mobiltelefonen i flygplansläge.

För mig är en traditionell karta på tyvek (eller en inplastad på papper) och en kompass obligatoriskt. Primärt om (eller snarare när) tekniken strular. Sekundärt för att det ger bättre överblick och är lättare att läsa en traditionell karta.

Jag passar på att tipsa om tre gratis alternativ för att få tillgång till kartor i mobilen om mobilen är en iPhone:


/Birger
 

Jag har dåligt grepp om iPhone. Ligger kartorna offline på dessa appar?

När det gäller utskrifter så kan man skriva ut på "polyesterpapper" också om man har en laserskrivare. Går aldrig sönder och behöver inte plastas.
 
Jag har dåligt grepp om iPhone. Ligger kartorna offline på dessa appar?

När det gäller utskrifter så kan man skriva ut på "polyesterpapper" också om man har en laserskrivare. Går aldrig sönder och behöver inte plastas.

Annars säljer utekartan.se tyvekkartor, man kan själv välja område.
Jag har bara köpt områden valda av dem men nöjd med kvaliteten.

/Patrik
 
Sedan många år använder jag appen Viewranger för vandringar, till fjällvandringar, dagsturer och Alperna. Jag har använt både appen i både Android och iPhone. Det fungerar utmärkt. Man förladdar kartorna hemma och sedan kan man använda digitala kartorna offline med GPS:en i smarttelefonen. Jag kör alltid flygplansläge för att spara batteriet. Kartorna ser precis ut som papperskartorna. Fast Calazo har egen stil på kartorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
D300 Utekartan vs Calazo Navigering 5
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.