Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2.

Letar efter ett par vattentäta byxor till skillnad från förra tråden jag skapade.

Kriterier:

Fickor med dragkedja

Mycket välventilerade membran typ eVENT och med dragkedja för ytterligare ventilation.

Vida, speciellt i grenen (fjälrävens byxor är perfekta vad gällande passform)

Mörk färg som döljer smuts

Hållbara, gärna extra förstärkningar knän, bak och vid fötterna.

Finns det något alternativ?

Det här låter i mina öron som väldigt bra prestanda eller?

Ett halvmatt material av en 2-lagers lågprofil-ripstop. Extremt mjukt. DWR-behandlat.
Material, utsida: 100% PA
Laminat: Polyurethane hydrophillic membran
Prestanda: Hydrostatic head -20,000 mm - 20,000 mm.
M/P inverted cup method - 25,000 g
Vikt: 85 g/m2

Lägereld

Avstängd
ITAB katalogen

Har inte läst tråd 1 men vill ändå rekommendera en byxa som jag själv är väldigt nöjd med.
T&P Discvovery från http://www.Idefixteko.se

Kan hända att den är för varm under sommaren men annars ett klart prisvärt alternativ.

mvh Lägereld

JonathanW

Avstängd
http://www.klattermusen.se/km_produkter/megin.asp

De är dock ej i eVent utan Cutan. Klättermusen kommer genomgående gå ifrån eVent till förmån för Cutan, som är mer i linje med deras miljötänkande (http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-allvadersklader.htm).

På förra årets Fair Enough-mässa i Bodafors (www.getout.se) sålde de ut Megin-byxor till bra priser. Minns ej exakt vad priset var, men det var riktigt bra har jag för mig. Kanske blir en repris på det i år?

[edit: Kom på att byxorna inte har någon ventilation, så det var inget bra tips.]
[Ändrat av JonathanW 2006-03-14 kl 10:41]

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

JonathanW

Avstängd
öringen; sa:
Att vatten inte kan tränga igenom, dvs den är VATTENTÄT ;) Och tro mig, det är inte Megin alldeles oavsett vad KM själva påstår :)
Finns det något material avsett för friluftsbruk som är vattentätt? Vid tillräckligt högt tryck kan vatten tränga igenom alla material. Vattentäthet blir därför en fråga om var man drar gränsen. 20 m vattenpelare verkar vara standard vad gäller vattentäthet i kläder. Självfallet ska man inte lita på Klättermusens egna uppgifter, men OM Cutan klarar 25 m vattenpelare är det enligt standard i branschen alltså ett vattentätt tyg. Skulle byxan ändå läcka vid normal användning ska den reklameras.

JonathanW

Avstängd
öringen; sa:
JonathanW; sa:
Finns det något material avsett för friluftsbruk som OM Cutan klarar 25 m vattenpelare är det enligt standard i branschen alltså ett vattentätt tyg.

Vilken standard?
Som jag skrev så verkar 20 m vara standard vad gäller kläder, underförstått friluftskläder. Dock kan man ofta stöta på lågpris-kläder som kallas vattentäta trots att de bara klarar en vattenpelare på 2 m eller liknande. Som sagt, en fråga om var man drar gränsen. Men med 20 m har man lite marginal, om man t.ex. vill sätta sig eller sätta ner knäna i vått underlag.

JonathanW

Avstängd
Hittade ingen bra info nu, men följande står att läsa på
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/4271
(men det är så klart en tveksam källa i den här frågan)

"
Vattenpelare(Water pillar, WP)
Hur vattentät en väv är anges i måttet vattenpelare. Mäts genom att tio cm² väv spänns fast under ett lika stort rör. Röret fylls med vatten och när vattnet regelbundet börjar droppa genom väven mäter man hur hög vattenpelaren är i röret. Det finns ingen enhetlig internationell standard men vattenpelare på 1 500 mm anses vara den undre gränsen för att en väv skall anses vara vattentät. En väv med membran kan ha en vattenpelare på 20 meter och däröver."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips