byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad

Hej,

Jag har en gammal dbs damcykel utan växlar och jag undrar ifall jag kan byta bakhjulet till ett som har 3 växlar i navet? Är det något annat än hjulstorleken som jag måste ta hänsyn till?
Det 3 växlade hjulet har tidigare suttit på en gammal skeppshult.
 
Det bör fungera utan problem, men...

Vill du ha en annan utväxling med det 3-växlade navet? Då får du lov att byta ut kuggkransen på navet. Detta går att göra i efterhand så testa först och se hur det känns.

Finns det fästen på cykeln för att dra växelwiren från styret till navet? Vanligtvis ett stopp för wirehöljet samt ett fäste för en rulltrissa längst ned i nivå med pedalerna/vevlagret. Annars får du montera dit det på cykeln.
 
Bredden

på navet kan skilja men är det en stålram bör det fungera med en skilllnad på 10 mm. Du bör absolut ha en handbroms som backup då växelnavet kan hamna i friläge om justeringen är felinställd. Är det ett Sachs/S-Ram/torpedonav?

Thure
 
angående handbroms så är det ett krav för att cyklen skall vara laglig, att den ska ha 2 fungerande bromsar alltså.. annars blir det böter. jag har dock aldrig varit med om eller hört om att bromsbara nav skulle kunna hamna i friläge.
 
Senast ändrad:
3 växlade baknav har och kan ställa sig i friläge och då fungerar inte bakbromsen. I Norge skall cyklar ha två oberoende bromssystem. I Sverige räcker det att ha broms. Med två känns det säkrare.
go tur
 
angående handbroms så är det ett krav för att cyklen skall vara laglig, att den ska ha 2 fungerande bromsar alltså.. annars blir det böter. jag har dock aldrig varit med om eller hört om att bromsbara nav skulle kunna hamna i friläge.

Det har jag, flera gånger på samma nav. Jag fixade, rengjorde o grejade försökte få hjälp hos några cyklehandlare dessutom. Sista gången var i en nedförsbacke, det hjulet/navet tänker jag aldrig använda mer. Riktigt så spännande behöver jag nämligen inte ha det.

Navet var ett femväxlat sachs nav tror jag.
 
Jag har nåt 7-växlat shimano-nav med broms som en tid var riktigt opålitligt vad gällde bromsverkan. Visade sig att det var nån liten fjäder som var av, så jo, det är nog inte så orimligt att inte riktigt lita på navbromsar.
 
Inte heller jag har varit med om att en fotbroms sviket (så länge kedjan inte har hoppat av). Däremot ser jag stora fördelar med två riktiga handbromsar, istället för en handbroms + en fotbroms.

Angående handbroms på standardcyklar, så var de länge ett skämt - särskilt i kombination med stålfälgar! Tänker då främst på de racerlika "fälgbromsarna" på standardcyklarna. Hur dessa "bromsar" kunde bli godkända, är för mig ett stort frågetecken, men nog vittnar de allt om myndigheternas stora förakt mot oss cyklister. Bättre kalla dessa tingestar för dekorationer än bromsar. (På riktiga racercyklar brukar det däremot finnas riktiga racerbromsar med hyfsat bett).

Moderna V-bromsar (eller canti-bromsar) ihop med alufälgar är ju en annan femma. Men de fordrar ju särskilda bromsfäste på framgaffeln, d.v.s i praktiken en ny framgaffel om man har en "racerbroms"). Bäst är väl ändå skivbroms, fast där har jag ingen egen erfarenhet.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.