Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bygga om gammal cykel
- Trådstartare mrambler
- Start datum
Hur har den förvarats? Fukt och rost?
Det är alltid dyrt att utrusta med nytt.
En begagnad racer i bra skick med 105 eller bättre på behöver inte kosta skjortan, förutsatt att ramen stämmer med dina mått.
//J
Det är alltid dyrt att utrusta med nytt.
En begagnad racer i bra skick med 105 eller bättre på behöver inte kosta skjortan, förutsatt att ramen stämmer med dina mått.
//J
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Det mesta som tillverkats av Huret har franska gängor, kolla det först...
Men sitter det Std gängor i vevparti och ram går givetvis allt att byta ut...Och trivs du med ramen är det kanske rätt grej för dig...
//J
Men sitter det Std gängor i vevparti och ram går givetvis allt att byta ut...Och trivs du med ramen är det kanske rätt grej för dig...
//J
Testa Happy
Släng in ett inlägg på happymtb.org Där borde det finnas folk som vet om Shimano passar din hoj. Passar Shimano så är såna grejor billigt på www.bike-discount.de
Släng in ett inlägg på happymtb.org Där borde det finnas folk som vet om Shimano passar din hoj. Passar Shimano så är såna grejor billigt på www.bike-discount.de
Öh? Det finns vevlager för franska gängor idag också, till typ samma pris som billiga shimano bsa-gängade. Sen finns det inte så himla mkt kompabilitetsproblem egentligen. Bakre växelföraren sitter vanligtvis med en M6-skruv, testa! Främre sitter oftast med klämma. Växelfästena kan användas till STI (med stopp), eller ramreglage, eller styrändsreglage. Det som är lite meckigt är att byta nav om du vill ha samma fälg.
Vad är syftet?
Om det är STI du vill ha så måste du troligen ha ett nytt bakhjul för att få på en ny kassett med rätt avstånd mellan dreven bak. Får ett bakhjul med moderna kassett plats i ramen? Troligen så går det att fixa till men är det inte bättre att försöka återställa i orginalskick?
Om det är aktuellt att bara byta bakväxeln men behålla växelreglage på nedre ramröret samt gamla bakhjulet eller byta baknav etc så är det inga kompatibiltetsproblem vad jag kan förstå.
Thure
Om det är STI du vill ha så måste du troligen ha ett nytt bakhjul för att få på en ny kassett med rätt avstånd mellan dreven bak. Får ett bakhjul med moderna kassett plats i ramen? Troligen så går det att fixa till men är det inte bättre att försöka återställa i orginalskick?
Om det är aktuellt att bara byta bakväxeln men behålla växelreglage på nedre ramröret samt gamla bakhjulet eller byta baknav etc så är det inga kompatibiltetsproblem vad jag kan förstå.
Thure
Det är STI jag är ute efter men det kanske blir knepigt. Det är bara 120 mm bredd i bakgaffeln, jag antar att den måste breddas då, plus nytt nav eller nytt bakhjul.
Vevpartiet däremot borde väl gå att byta, det är ju en italiensk ram så det borde ju vara s.k. italienskt vevparti.
Att återställa till orginal känns inte aktuellt, isåfall försöka hitta komponenter av bättre klass från samma tidsperiod. Var hittar man t.ex. campa komponenter från början av 80-talet i bra skick?
Vevpartiet däremot borde väl gå att byta, det är ju en italiensk ram så det borde ju vara s.k. italienskt vevparti.
Att återställa till orginal känns inte aktuellt, isåfall försöka hitta komponenter av bättre klass från samma tidsperiod. Var hittar man t.ex. campa komponenter från början av 80-talet i bra skick?
Det är STI jag är ute efter men det kanske blir knepigt. Det är bara 120 mm bredd i bakgaffeln, jag antar att den måste breddas då, plus nytt nav eller nytt bakhjul.
Som vanligt finns allt på ebay. Eller kolla med cykelreparatörer, cykelklubbar osv. Veloform har en del också.
120 mm bredd blir knepigt faktiskt.
Jag har en cykel med 126 mm bredd där jag stoppat i ett 135 mm nav. Funkar, är meckigt att sätta i hjulet bara. Och än har inte ramen gått sönder (4 års återhållsamt användande).120 mm bredd blir knepigt faktiskt.
Här finns fina Campa pryttlar, men dyra...
www.campyoldy.co.uk
Men återigen, varför inte återställa cykeln i orginalskick (eller låta cykeln stå) och skaffa en ny begagnad?
Med erfarenheter
i bagaget är det lätt att se att det här kan bli en slukande svart hål istället för något roligt...
Ta först reda på vad du vill ha och i vilka dimensioner, sök sedan upp de billigaste alternativen, dollarn hem brukar kosta ca 10-11kr....€ blir aningen billigare. Frakter från flera olika kan äta upp vinsterna...
En modernare racer i rätt storlek som är byggd för vad du vill ha har antagligen det från början...Att byta belag, drev och kedja samt vierar är mera rimligt...
Min 50-öring
//J
i bagaget är det lätt att se att det här kan bli en slukande svart hål istället för något roligt...
Ta först reda på vad du vill ha och i vilka dimensioner, sök sedan upp de billigaste alternativen, dollarn hem brukar kosta ca 10-11kr....€ blir aningen billigare. Frakter från flera olika kan äta upp vinsterna...
En modernare racer i rätt storlek som är byggd för vad du vill ha har antagligen det från början...Att byta belag, drev och kedja samt vierar är mera rimligt...
Min 50-öring
//J
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg