Bygga om gammal cykel

Jag har en gammal Bianchi från -85. Ramen och hjulen är i bra skick men det sitter gamla Huret komponenter på som jag skulle vilja byta ut. Min fråga är om det skulle gå att montera nya Shimano komponenter (bakväxel, kassett, vevparti, bromsar, reglage) på en sådan gammal ram?
 
Hur har den förvarats? Fukt och rost?
Det är alltid dyrt att utrusta med nytt.
En begagnad racer i bra skick med 105 eller bättre på behöver inte kosta skjortan, förutsatt att ramen stämmer med dina mått.
//J
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den är i bra skick, hjulen renoverades för 5 år sen. Jag har funderat på att köpa ny eller begagnad men först vill jag underöka möjligheten att uppgradera cykeln.
 
Det mesta som tillverkats av Huret har franska gängor, kolla det först...
Men sitter det Std gängor i vevparti och ram går givetvis allt att byta ut...Och trivs du med ramen är det kanske rätt grej för dig...
//J
 
Öh? Det finns vevlager för franska gängor idag också, till typ samma pris som billiga shimano bsa-gängade. Sen finns det inte så himla mkt kompabilitetsproblem egentligen. Bakre växelföraren sitter vanligtvis med en M6-skruv, testa! Främre sitter oftast med klämma. Växelfästena kan användas till STI (med stopp), eller ramreglage, eller styrändsreglage. Det som är lite meckigt är att byta nav om du vill ha samma fälg.
 
Men det blir oftast dyrare attbygga om än att köpa nytt (begagnat)!

Och dessutom, en Bianchi från -85 är väl på gränsen till en klassiker!?

Köp en beggad cykel för "vardagsträning" och putsa Bianchin ordentligt och använd den på söndagsturerna!
 
Vad är syftet?

Om det är STI du vill ha så måste du troligen ha ett nytt bakhjul för att få på en ny kassett med rätt avstånd mellan dreven bak. Får ett bakhjul med moderna kassett plats i ramen? Troligen så går det att fixa till men är det inte bättre att försöka återställa i orginalskick?

Om det är aktuellt att bara byta bakväxeln men behålla växelreglage på nedre ramröret samt gamla bakhjulet eller byta baknav etc så är det inga kompatibiltetsproblem vad jag kan förstå.

Thure
 
Det är STI jag är ute efter men det kanske blir knepigt. Det är bara 120 mm bredd i bakgaffeln, jag antar att den måste breddas då, plus nytt nav eller nytt bakhjul.
Vevpartiet däremot borde väl gå att byta, det är ju en italiensk ram så det borde ju vara s.k. italienskt vevparti.
Att återställa till orginal känns inte aktuellt, isåfall försöka hitta komponenter av bättre klass från samma tidsperiod. Var hittar man t.ex. campa komponenter från början av 80-talet i bra skick?
 
Det är STI jag är ute efter men det kanske blir knepigt. Det är bara 120 mm bredd i bakgaffeln, jag antar att den måste breddas då, plus nytt nav eller nytt bakhjul.
Vevpartiet däremot borde väl gå att byta, det är ju en italiensk ram så det borde ju vara s.k. italienskt vevparti.
Att återställa till orginal känns inte aktuellt, isåfall försöka hitta komponenter av bättre klass från samma tidsperiod. Var hittar man t.ex. campa komponenter från början av 80-talet i bra skick?

Som vanligt finns allt på ebay. Eller kolla med cykelreparatörer, cykelklubbar osv. Veloform har en del också.

120 mm bredd blir knepigt faktiskt.
 
120 mm bredd blir knepigt faktiskt.
Jag har en cykel med 126 mm bredd där jag stoppat i ett 135 mm nav. Funkar, är meckigt att sätta i hjulet bara. Och än har inte ramen gått sönder (4 års återhållsamt användande).

Här finns fina Campa pryttlar, men dyra...
www.campyoldy.co.uk

Men återigen, varför inte återställa cykeln i orginalskick (eller låta cykeln stå) och skaffa en ny begagnad?
 
Med erfarenheter

i bagaget är det lätt att se att det här kan bli en slukande svart hål istället för något roligt...
Ta först reda på vad du vill ha och i vilka dimensioner, sök sedan upp de billigaste alternativen, dollarn hem brukar kosta ca 10-11kr....€ blir aningen billigare. Frakter från flera olika kan äta upp vinsterna...
En modernare racer i rätt storlek som är byggd för vad du vill ha har antagligen det från början...Att byta belag, drev och kedja samt vierar är mera rimligt...
Min 50-öring
//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips