Bygga om gammal cykel

Jag har en gammal Bianchi från -85. Ramen och hjulen är i bra skick men det sitter gamla Huret komponenter på som jag skulle vilja byta ut. Min fråga är om det skulle gå att montera nya Shimano komponenter (bakväxel, kassett, vevparti, bromsar, reglage) på en sådan gammal ram?
 
Hur har den förvarats? Fukt och rost?
Det är alltid dyrt att utrusta med nytt.
En begagnad racer i bra skick med 105 eller bättre på behöver inte kosta skjortan, förutsatt att ramen stämmer med dina mått.
//J
 
Den är i bra skick, hjulen renoverades för 5 år sen. Jag har funderat på att köpa ny eller begagnad men först vill jag underöka möjligheten att uppgradera cykeln.
 
Det mesta som tillverkats av Huret har franska gängor, kolla det först...
Men sitter det Std gängor i vevparti och ram går givetvis allt att byta ut...Och trivs du med ramen är det kanske rätt grej för dig...
//J
 
Öh? Det finns vevlager för franska gängor idag också, till typ samma pris som billiga shimano bsa-gängade. Sen finns det inte så himla mkt kompabilitetsproblem egentligen. Bakre växelföraren sitter vanligtvis med en M6-skruv, testa! Främre sitter oftast med klämma. Växelfästena kan användas till STI (med stopp), eller ramreglage, eller styrändsreglage. Det som är lite meckigt är att byta nav om du vill ha samma fälg.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Men det blir oftast dyrare attbygga om än att köpa nytt (begagnat)!

Och dessutom, en Bianchi från -85 är väl på gränsen till en klassiker!?

Köp en beggad cykel för "vardagsträning" och putsa Bianchin ordentligt och använd den på söndagsturerna!
 
Vad är syftet?

Om det är STI du vill ha så måste du troligen ha ett nytt bakhjul för att få på en ny kassett med rätt avstånd mellan dreven bak. Får ett bakhjul med moderna kassett plats i ramen? Troligen så går det att fixa till men är det inte bättre att försöka återställa i orginalskick?

Om det är aktuellt att bara byta bakväxeln men behålla växelreglage på nedre ramröret samt gamla bakhjulet eller byta baknav etc så är det inga kompatibiltetsproblem vad jag kan förstå.

Thure
 
Det är STI jag är ute efter men det kanske blir knepigt. Det är bara 120 mm bredd i bakgaffeln, jag antar att den måste breddas då, plus nytt nav eller nytt bakhjul.
Vevpartiet däremot borde väl gå att byta, det är ju en italiensk ram så det borde ju vara s.k. italienskt vevparti.
Att återställa till orginal känns inte aktuellt, isåfall försöka hitta komponenter av bättre klass från samma tidsperiod. Var hittar man t.ex. campa komponenter från början av 80-talet i bra skick?
 
Det är STI jag är ute efter men det kanske blir knepigt. Det är bara 120 mm bredd i bakgaffeln, jag antar att den måste breddas då, plus nytt nav eller nytt bakhjul.
Vevpartiet däremot borde väl gå att byta, det är ju en italiensk ram så det borde ju vara s.k. italienskt vevparti.
Att återställa till orginal känns inte aktuellt, isåfall försöka hitta komponenter av bättre klass från samma tidsperiod. Var hittar man t.ex. campa komponenter från början av 80-talet i bra skick?

Som vanligt finns allt på ebay. Eller kolla med cykelreparatörer, cykelklubbar osv. Veloform har en del också.

120 mm bredd blir knepigt faktiskt.
 
120 mm bredd blir knepigt faktiskt.
Jag har en cykel med 126 mm bredd där jag stoppat i ett 135 mm nav. Funkar, är meckigt att sätta i hjulet bara. Och än har inte ramen gått sönder (4 års återhållsamt användande).

Här finns fina Campa pryttlar, men dyra...
www.campyoldy.co.uk

Men återigen, varför inte återställa cykeln i orginalskick (eller låta cykeln stå) och skaffa en ny begagnad?
 
Med erfarenheter

i bagaget är det lätt att se att det här kan bli en slukande svart hål istället för något roligt...
Ta först reda på vad du vill ha och i vilka dimensioner, sök sedan upp de billigaste alternativen, dollarn hem brukar kosta ca 10-11kr....€ blir aningen billigare. Frakter från flera olika kan äta upp vinsterna...
En modernare racer i rätt storlek som är byggd för vad du vill ha har antagligen det från början...Att byta belag, drev och kedja samt vierar är mera rimligt...
Min 50-öring
//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips