Bygga egna 28" hjul

Hej!

Jag planerar just nu en långfärdstur genom traditionella länder. Men innan denna ide realiseras lär en cykel inhandlas:). På diverse forum läser jag att 26" hjul är alternativet, särskilt för att dessa hjul är lättare att få tag på än 28" hjul i traditionella länder. Men om jag nu bestämmer mig för en cykel med 28" hjul och vill ta med mig komponenterna som krävs för att själv bygga upp hjulet hur skulle detta då gå till? vad kan det kosta? är det möjligt utan att jag blir överpackad?

Fälg och några reservekrar

räcker långt. Nav går sällan sönder. Men viktigast är välbyggda hjul från början. Bygg dem själv för träning så att du kan mecka själv on the road och för stryktåliga hjul. Finns en del lite kraftigare fälgar. Välj nav med 36 ekrar.

Finns en hel del att läsa i äldre trådar här.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Jag håller på att bygga mina egna hjul. Jag bygger 559 (26") dels för att dit jag ska så är det som sagt lättare att få tag på delar, men även att 26" är starkare/hållbarare än 28". Ska du ha mycket packning så är det ju inte fel med starka hjul:)

Hjulen jag bygger består av: Shimano xt deore nav fram 28€ bak 32€. 36 ekrar, med skivbromsar 89£.
Rigida sputnik fälgar 40£. Ekrar från Sapim 500 kr. Har köpt delar från Tyskland, England och Sverige.

Jag skaffade boken The art of wheelbuilding av Gerd Schraner. Där lär man sig allt man behöver.

Lycka till...

Det är väl snarare så att 26" delar som fälgar, slangar, däck och ekrar är mer spridda än 28".
Hade 26" varit överlägset på allt hade alla racercyklar haft 26" hjul för länge sen och de har de inte av orsak.

På framhjul spelar

det mindre roll men på ett bakhjul med en kassett och paraplyekring så bilr styrkan för belastning tvärs hjulet sämre och på ett större hjul blir avståndet mellan ekrarna större ute vid fälgen vilket minskar styrkan.

Finns säkert exakta beräkningar av detta på nätet.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips