bygga cykel

Kul att höra om dina erfarenheter och instämmer i att när det gäller cyklar för trad. touring är allt framprovat sedan länge. Installerade ett par Mafac Racer från 70-talet tidigare i sommras och letar som bäst efter bra priser på klingor till ett par franska Nervar vevar med 50/80 BCD. Men det är inga problem att hitta delar på interwebben om man är beredd att beställa från utlandet. Men det gäller ju tyvärr även moderna prylar! Annars passar vanliga cantileverbromsar utmärkt och Kool-Stops Campa klossar mod äldre passar Mafac hållarna. Slitna tvärvajrar ersattes enkelt med gamla växelvajrar. Utomlands är dessa ganska eftersökta då de är både snyggare och lättare än dom långa bromsar som idag tillverkas i Taiwan och dessutom nyper minst lika bra. Hade tur med vevarna då de har engelska gängor och passar vanlig 22mm vevarmsavradgare. Men det tillverkas fortfarande avdragare för 23 resp. 23,35 mm gängor (TA/Stronglight) och bättre cykelverkstad kan enkelt 'gänga om' franska pedal gänger med en gängtapp.

mafac-racer.gif

Senast ändrad:
Tack för Mafac info

Tack!

Jag har också sett den ritningen. Men mina är Mafac "Competition", bilden längre ned där du hittade den du postade. Del 4069.

Jag kan inte använda växelvajr därför att jag behöver en blyklump i bägge änderna, inte bara en, utan två. Jag har en annan uppsättning på en gammal Raleigh så i värsta fall kan jag slakta Raleighs broms och köpa nya till den cykeln. Raleigh tar standard mått.

Det är så mycket lättare idag när långfärdscyklar är i produktion.

Tusen tack för svar!

Daniel

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte mekat så mycket med vajrar men går det inte att crimpa fast blyklumpar på en vajer av valfri längd? Jag menar, det är väl så de tillverkas i "fabriken"?

Jag vet att jag gjort enkla små kilar (typ som för klättring) av gammal växelvajer och en bit mässing med borrade hål. Trädde i vajern och klämde ihop i skruvstädet bara.

Mafac 4069 ersättning

Jag har inte mekat så mycket med vajrar men går det inte att crimpa fast blyklumpar på en vajer av valfri längd? Jag menar, det är väl så de tillverkas i "fabriken"?

Jag är som du, ... jag har inte heller mekat så mycket (lödda/svetsa) så jag vågar inte. Att crimpa fast en blyklump går nog inte. Den vajern utsätts för rätt mycket kraft.

Men jag har hört att en bra motorcykelmekaniker eller liknande kan svetsa/lödda fast i ändarna. Hittills har de hållit ... min nya taktik är att inte bromsa i onödan :)

Jag har lite respekt för broms, så jag vill inte göra något jag itne är bombsäker på. Hela problemet upstod pga att jag behöver broms som är längre än standard broms. Jag har hittat dessa i värsta fall:

Tektro long reach

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips