bygga cykel

Kul att höra om dina erfarenheter och instämmer i att när det gäller cyklar för trad. touring är allt framprovat sedan länge. Installerade ett par Mafac Racer från 70-talet tidigare i sommras och letar som bäst efter bra priser på klingor till ett par franska Nervar vevar med 50/80 BCD. Men det är inga problem att hitta delar på interwebben om man är beredd att beställa från utlandet. Men det gäller ju tyvärr även moderna prylar! Annars passar vanliga cantileverbromsar utmärkt och Kool-Stops Campa klossar mod äldre passar Mafac hållarna. Slitna tvärvajrar ersattes enkelt med gamla växelvajrar. Utomlands är dessa ganska eftersökta då de är både snyggare och lättare än dom långa bromsar som idag tillverkas i Taiwan och dessutom nyper minst lika bra. Hade tur med vevarna då de har engelska gängor och passar vanlig 22mm vevarmsavradgare. Men det tillverkas fortfarande avdragare för 23 resp. 23,35 mm gängor (TA/Stronglight) och bättre cykelverkstad kan enkelt 'gänga om' franska pedal gänger med en gängtapp.

mafac-racer.gif
 
Senast ändrad:
Tack för Mafac info

Tack!

Jag har också sett den ritningen. Men mina är Mafac "Competition", bilden längre ned där du hittade den du postade. Del 4069.

Jag kan inte använda växelvajr därför att jag behöver en blyklump i bägge änderna, inte bara en, utan två. Jag har en annan uppsättning på en gammal Raleigh så i värsta fall kan jag slakta Raleighs broms och köpa nya till den cykeln. Raleigh tar standard mått.

Det är så mycket lättare idag när långfärdscyklar är i produktion.

Tusen tack för svar!

Daniel
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har inte mekat så mycket med vajrar men går det inte att crimpa fast blyklumpar på en vajer av valfri längd? Jag menar, det är väl så de tillverkas i "fabriken"?

Jag vet att jag gjort enkla små kilar (typ som för klättring) av gammal växelvajer och en bit mässing med borrade hål. Trädde i vajern och klämde ihop i skruvstädet bara.
 
Mafac 4069 ersättning

Jag har inte mekat så mycket med vajrar men går det inte att crimpa fast blyklumpar på en vajer av valfri längd? Jag menar, det är väl så de tillverkas i "fabriken"?

Jag är som du, ... jag har inte heller mekat så mycket (lödda/svetsa) så jag vågar inte. Att crimpa fast en blyklump går nog inte. Den vajern utsätts för rätt mycket kraft.

Men jag har hört att en bra motorcykelmekaniker eller liknande kan svetsa/lödda fast i ändarna. Hittills har de hållit ... min nya taktik är att inte bromsa i onödan :)

Jag har lite respekt för broms, så jag vill inte göra något jag itne är bombsäker på. Hela problemet upstod pga att jag behöver broms som är längre än standard broms. Jag har hittat dessa i värsta fall:

Tektro long reach
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips