Vandring två nätter i Värmland?

Jag och ett par vänner är intresserade av ett par dagars vandring i mellansverige. Jag personligen har snöat in mig på att se Värmland, och speciellt Hovfjället, då jag aldrig varit i den delen av landet och aldrig heller på ett fjäll, däremot verkar den längsta leden där vara lite för kort. Det vi alla är överens om är att vi vill ha vildmarkskänsla med så lite folk som möjligt. En lite mer utmanande vandring går bra, och jag är öppen för att göra en "egen" rutt, det är dock inget jag har gjort förut (är det något man brukar göra?).

Vi har tidigare gått vildmarksleden vid bjursås i dalarna och tyckte att det var en trevlig vandring, dock var det lite mycket bebyggelse för min smak.

Vi kommer att ta oss med bil från Stockholmstrakten, helst har vi en men två bilar är också möjligt om det möjliggör en trevligare rutt. Jag åker dock ogärna mycket längre än 5 timmar bil!

Har ni några bra tips på leder att kika på?

Jag och ett par vänner är intresserade av ett par dagars vandring i mellansverige. Jag personligen har snöat in mig på att se Värmland, och speciellt Hovfjället, då jag aldrig varit i den delen av landet och aldrig heller på ett fjäll, däremot verkar den längsta leden där vara lite för kort. Det vi alla är överens om är att vi vill ha vildmarkskänsla med så lite folk som möjligt. En lite mer utmanande vandring går bra, och jag är öppen för att göra en "egen" rutt, det är dock inget jag har gjort förut (är det något man brukar göra?).

Vi har tidigare gått vildmarksleden vid bjursås i dalarna och tyckte att det var en trevlig vandring, dock var det lite mycket bebyggelse för min smak.

Vi kommer att ta oss med bil från Stockholmstrakten, helst har vi en men två bilar är också möjligt om det möjliggör en trevligare rutt. Jag åker dock ogärna mycket längre än 5 timmar bil!

Har ni några bra tips på leder att kika på?
Hovfjället är trevligt men definitivt inte fjäll.
I Värmland hittar du inga fjäll men skapliga höjder med myrar och utsikt och natur som känns mer nordlig finns längs Nordvärmlandsleden.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I Glaskogen finns det många leder att gå, dock ej något fjäll. Och det finns några leder som är lite utmanande, men inga problem att klara om man har lite kondis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips