Buss från Vålådalen?

Funderar på möjligheten att vandra från Storulvån till Vålådalen via Sylarna, men förutom att det är en ganska lång sträcka (vi har bara sex vandringsdagar) så vet jag inte hur man tar sig därifrån. Eftersom SJ slutat köra nattåget när vår vandring är över så ska vi flyga från Östersund på kvällen dagen efter sista vandringsdagen. Går det att ta sig från Vålådalen till Östersund via Undersåker utan att man ska behöva betala jättedyra taxipengar?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Taxi/Buss

Jag gjorde nästan samma rutt nyligen, start i Storulvån och mål i Vålådalen.

Jag tog taxi-buss från Vålådalen (taxi som kör bussens sträcka) 13.10 till tåget som gick 14.25 mot Stockholm. Taxi-buss kostade inte mycket. Man måste dock senast boka dagen innan (0771 820083)!

http://www.lanstrafiken-z.se/

Hade sex vandringsdagar och gick då i kringelkrokar och upp på några toppar (rekommenderar att gå Holkendurrie-leden) så det går nog bra.

God tur!

Tack för hjälpen!

Jag hittade också den sidan och ser att det nog inte ska bli några problem att åka till Undersåker och ta tåget till Östersund därifrån.
Vad sägs om rutten Storulvån - Sylarna - Helags - Gåsen - Stendalsstugorna - Vålådalen? Går det lugnt att hinna på sex dagar inklusive en toppbestigning eller är det för ambitiöst? Bör man kanske skippa Helags och gå direkt till Gåsen från Sylarna för att slippa stress?

Jag hittade också den sidan och ser att det nog inte ska bli några problem att åka till Undersåker och ta tåget till Östersund därifrån.
Vad sägs om rutten Storulvån - Sylarna - Helags - Gåsen - Stendalsstugorna - Vålådalen? Går det lugnt att hinna på sex dagar inklusive en toppbestigning eller är det för ambitiöst? Bör man kanske skippa Helags och gå direkt till Gåsen från Sylarna för att slippa stress?

Det är toklugnt. Och missa för all del inte att knata upp på själva fjället Gåsen -- Jämtlands förnämsta utsiktspunkt! :)

tråkigt att vänta på bussen!

buss 562 13:10 vålådalen - undersåker 14:00 förbokas senast 17:00 dagen innan
157 14:50 undersåker jvs - järpen jvs15:15
156 15:35 järpen jvs - Östersund 17:20

Sitter nu i Östersund och väntar på att bussen skall gå mot Ljungdalen, sedan blir det Helags, Sylarna, Gåsen. Om ork å tid finns blir det Storulvån ----kanske Storsnasen--- Vålådalen annars raka spåret mot Vålådalen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips