Buss från Vålådalen?

Funderar på möjligheten att vandra från Storulvån till Vålådalen via Sylarna, men förutom att det är en ganska lång sträcka (vi har bara sex vandringsdagar) så vet jag inte hur man tar sig därifrån. Eftersom SJ slutat köra nattåget när vår vandring är över så ska vi flyga från Östersund på kvällen dagen efter sista vandringsdagen. Går det att ta sig från Vålådalen till Östersund via Undersåker utan att man ska behöva betala jättedyra taxipengar?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Taxi/Buss

Jag gjorde nästan samma rutt nyligen, start i Storulvån och mål i Vålådalen.

Jag tog taxi-buss från Vålådalen (taxi som kör bussens sträcka) 13.10 till tåget som gick 14.25 mot Stockholm. Taxi-buss kostade inte mycket. Man måste dock senast boka dagen innan (0771 820083)!

http://www.lanstrafiken-z.se/

Hade sex vandringsdagar och gick då i kringelkrokar och upp på några toppar (rekommenderar att gå Holkendurrie-leden) så det går nog bra.

God tur!

Tack för hjälpen!

Jag hittade också den sidan och ser att det nog inte ska bli några problem att åka till Undersåker och ta tåget till Östersund därifrån.
Vad sägs om rutten Storulvån - Sylarna - Helags - Gåsen - Stendalsstugorna - Vålådalen? Går det lugnt att hinna på sex dagar inklusive en toppbestigning eller är det för ambitiöst? Bör man kanske skippa Helags och gå direkt till Gåsen från Sylarna för att slippa stress?

Jag hittade också den sidan och ser att det nog inte ska bli några problem att åka till Undersåker och ta tåget till Östersund därifrån.
Vad sägs om rutten Storulvån - Sylarna - Helags - Gåsen - Stendalsstugorna - Vålådalen? Går det lugnt att hinna på sex dagar inklusive en toppbestigning eller är det för ambitiöst? Bör man kanske skippa Helags och gå direkt till Gåsen från Sylarna för att slippa stress?

Det är toklugnt. Och missa för all del inte att knata upp på själva fjället Gåsen -- Jämtlands förnämsta utsiktspunkt! :)

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
tråkigt att vänta på bussen!

buss 562 13:10 vålådalen - undersåker 14:00 förbokas senast 17:00 dagen innan
157 14:50 undersåker jvs - järpen jvs15:15
156 15:35 järpen jvs - Östersund 17:20

Sitter nu i Östersund och väntar på att bussen skall gå mot Ljungdalen, sedan blir det Helags, Sylarna, Gåsen. Om ork å tid finns blir det Storulvån ----kanske Storsnasen--- Vålådalen annars raka spåret mot Vålådalen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.