Bushbox på vintern

Hej undrar om det är många här som använder Bushbox på vintern?
Har tänkt mig köpa ett istället vanliga kök.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Brukar köra med mitt Wild woodgas stove även på vintern. Torra kvistar är en förutsättning dock. För en dagstur när man har koll på vädret fungerar det alldeles utmärkt istället för köket. Men för flera dagar när vädret slår om och det blir svårt att finna torrt att elda med, blir det svårare. Då ersätter det inte ett gas/spritkök.. Men så är det ju även på sommaren med vedköken.

Jag brukar ha med en hemgjord burkbrännare eller trangias. De står bra i Bushboxen, som då också funkar som vindskydd och 'ställ' för grytan.

Henkes

Avslutat
inte just bushbox, men 3-4 andra vedkök. gillar dem skarpt. roligt med lite brasa.

edit.

jo jag har ju visst bushbox, en liten en. inte favoriten, men lättast.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Med bricka under borde det ju funka....

Hejsan,

Mysig liten pryl. Nu hade jag personligen förvisso inte gett mig ut på en längre tur utan kök på vintern.....men som ett trevligt komplement verkar bushboxen fungera hur bra som helst. Man bör givetvis ha med sig någon tunn träbricka eller liknande så inte boxen försvinner ner i snön :)

Skidade genom Muddus och Sjaunja i vintras och då hade en sådan liten eldstad funkat hur bra som helst. Är man bara i riktig urskog så hittar man alltid rejält gamla och stora träd med torra grenar längst ner på träden.

/ Stefan

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.