Bushbox på vintern

Hej undrar om det är många här som använder Bushbox på vintern?
Har tänkt mig köpa ett istället vanliga kök.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Brukar köra med mitt Wild woodgas stove även på vintern. Torra kvistar är en förutsättning dock. För en dagstur när man har koll på vädret fungerar det alldeles utmärkt istället för köket. Men för flera dagar när vädret slår om och det blir svårt att finna torrt att elda med, blir det svårare. Då ersätter det inte ett gas/spritkök.. Men så är det ju även på sommaren med vedköken.

Jag brukar ha med en hemgjord burkbrännare eller trangias. De står bra i Bushboxen, som då också funkar som vindskydd och 'ställ' för grytan.

inte just bushbox, men 3-4 andra vedkök. gillar dem skarpt. roligt med lite brasa.

edit.

jo jag har ju visst bushbox, en liten en. inte favoriten, men lättast.

Med bricka under borde det ju funka....

Hejsan,

Mysig liten pryl. Nu hade jag personligen förvisso inte gett mig ut på en längre tur utan kök på vintern.....men som ett trevligt komplement verkar bushboxen fungera hur bra som helst. Man bör givetvis ha med sig någon tunn träbricka eller liknande så inte boxen försvinner ner i snön :)

Skidade genom Muddus och Sjaunja i vintras och då hade en sådan liten eldstad funkat hur bra som helst. Är man bara i riktig urskog så hittar man alltid rejält gamla och stora träd med torra grenar längst ner på träden.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips