Brooks team professional

Jag ska köpa ny sadel (Brooks) för långcykling och cykelhandlaren rekommenderar Brooks team professional, men det verkar som de flesta långcyklister som kör med Brooks har B17... Är det någon som har testat team professional? (och kanske jämfört med B17)?

/Erik Cederberg
 
Har använt en Brooks T Professional sedan 1983 på många långturer och sitter sen många år bekvämt på denna fantastiska sadel. Kommer ihåg att den i början var lite obekväm fram till att den hade format sig efter mina rumpmått. Har dock inte testat B17 men håller Brooks samma kvalite idag så har du en sadel som kommer hålla för användning många år.
 
Hejsan- Lidt af mine saddelerfaringer;
-Jeg har kørt en del km (ca.7000) med Brooks Swift.Fremragende saddel.Desværre tåler lædersadler ikke så store vandmængder som "vi udsattes for under sidste tur,-
I min uvidenhed undlod jeg at lægge pose over ! Hvilket resulterede i en overstrækning af læderet.
Resultat:-En veltilkørt saddel kunne kastes !
(Sur røv !!) Fik dog uden problemer pengene retur hos tyske postordrefirma.(Bicycles i Bielefeld)
Hvilken Brooks saddel du end vælger er jeg overbevist om du bliver tilfreds.Flere langturscyklister anbefaler dem varmt.Vælg efter dit behov og pengebog.
Lepper i Holland har osse lædersaddel.
Lycka til !
// Lars
 
Brooks sadlar

Hej!

Den största skillnaden mellan olika Brooks modeller är bredden. Swift, Professional och B17 är smal, bredare, bredast i den ordningen.
Swift ok om du har styret bra mycket lägre än sadeln. Pro ok om du har styret ung. 5 cm lägre. Med högre styre är det B17 som gäller.
Detta från en amerikansk handlare, Peter Jon White. Han är nog den som säljer mest Brooks i USA.
Han får minst klagomål på komforten av B17 kunderna.

mvh

Bengt (Swiftägare)
 
Tack!

Tack för svaren!
Jag har nu beställt en team professional! Sedan får vi se om jag hinner nöta in den ordentligt innan min cykeltur i sommar som för övrigt kommer gå Knivsta-Ystad-Polen-Litauen-Lettland-Estland, ca 260 mil. Jag tänker lägga upp en resedagbok på nätet när jag kommit hem igen.

/Erik
[Ändrat av cedro 2004-05-14 kl 16:46]
 
Du har ju redan beställt din sadel, men jag kan ändå berätta att jag ägt en team professional sedan 1998 och jag är mycket nöjd. Har använt den till och från jobbet under drygt ett år där jag cyklade ungefär en timme varje dag. Inga riktiga långturer bortsett från en veckas Gotlandcykling.
Sadeln är hårdare än vanliga sadlar och de första turerna efter att inte ha cyklat på ett tag brukar kännas av!
Fördelen är, som du säkert vet, att när den väl format sig och du vant din bak med sadeln så slipper man domningar pga tilltäppt blodtillförsel.
Och den blir bara bättre med åren!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.