Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra

eget ansvar

VAr drar man gränsen för eget ansvar?
Om man köper ett par skor och efter en tid upptäcker att de är för stora eller försmå, är det då säljarens eller sitt eget fel?
När man köper pjäxor så får man oftast efer rekomendation från säljaren en storlek (kan ha föregåtts av mätning av foten mm) att de sen visar sig att de inte passar efter en vecka är det då på mitt eller på säljarens ansvar?
Tycker inte att konsumentköp lagen ger något riktigt klart besked om det:
När är varan felaktig?
- Din vara är felaktig om den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren, detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
Ska bli intressant att se fortsättningen på detta!
- an
 
rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
jag vet att systembolaget har det som policy. men det beror inte på att de är snälla eller är ett monopol. det beror på att konsumentköplagen ser ut som det gör. ni som är tveksamma; kika på §16 så får ni det svart på vitt (om nu hans version stämmer vill säga...)

Riktigt så enkelt är det naturligtvis inte. Konsumentköplagen ger ingen exakt definition av fel på vara. Ur Konsumentverkets broschyr:

"Du kan normalt inte hävda sådana fel som du kände till eller borde ha sett vid köpet, åtminstone inte om du förstod effekterna av felet. I konsumentköplagen finns en ej uttömmande definition av vad ett fel är.

Varan är felaktig om

den inte överensstämmer med vad du och säljaren kommit
överens om när det till exempel gäller varans art, mängd, kvalitet och förpackning,

Om du inte kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om

den inte är lämpad för sitt ändamål, till exempel om ett regnplagg inte står emot regn,

den inte är lämpad för det särskilda ändamål som du tänkt använda den till och säljaren borde förstått detta,

den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och har de egenskaper som säljaren hänvisat till genom att visa upp ett prov eller modell,
..."

I det här fallet blir det alltså i hög grad en tolkningsfråga, och dessutom en bevisfråga ifall ord står mot ord.

Off-topic: Systembolaget är snällare mot sina kunder än vad lagen kräver av ett enda skäl: som ett led i att det ska vara politiskt möjligt att försvara monopolet.

Johannes
 
Jag uppskattar alla uppmuntrande tillrop, en del inlägg var, trots det trista sammanhanget, väldigt roliga!

Jag kan ju sammanfatta den här tråden med att om man inte vet exakt vad man ska ha (modell, storlek, kvalitet osv) så avråder jag å det starkaste från att handla på Sasquatch av de anledningar som diskuterats väldigt ordentligt här. Å andra sidan, vet man exakt vad man ska ha kan man lika gärna köpa på postorder. För ett år sedan kostade mitt Arcteryx-ställ 6500:- i USA/Kanada - jag hade med andra ord fått en (billig) resa till nordamerika på köpet om jag åkt dit och hämtat dem.
Slutsatsen blir väl egentligen att Sasquatch har förlorat alla sina fördelar (service, ansvar, kunskap, rådgivning) och återstår gör bara nackdelarna (högt pris).

Med andra ord, om ni ska köpa Arcteryx i butik gör det någon annanstans än hos Sasquatch, tex hos Sportkompaniet som ligger runt hörnet på Kungsgatan 68 (och även, så vitt jag vet, säljer Arcteryx).
 
När jag läser ditt inlägg ser jag egentligen ett antal frågeställningar och vet inte riktigt vart man skall börja.

Onekligen känner du att de produkter som införskaffats, jackan och byxorna, inte uppfyller de förväntningar du hade när du köpte dem. En fråga som då dyker upp är huruvida det kan vara så att den modellen på jacka respektive byxa över huvudtaget passar dig? Utifrån dina önskemål hur ett plagg skall sitta på dig i relation till Arcteryx ”filosofi” vill säga!

Personligen är jag inte speciellt grovt byggd men har en rackans lång rygg i relation till min kroppslängd. Detta medför att jag ofta är tvungen att gå upp en storlek på framförallt jackor för att hitta en som sitter bra i midjan; med tanke på bl.a hur snölås hamnar. Dock blir det inte sällan så att jackorna då blir ”för” stora, enligt vad jag tycker hur en jacka skall sitta. Jag måste med andra ord leta igenom ett inte helt oansenligt antal jackor för att hitta något som passar.

Arcteryx, har jag för mig, gick i bräschen för smalare modeller och var väl ett av de första märken som svängde över mot mer kroppsnära skärningarna/design. Så om du har haft äldre plagg och är vana vid dem kan jag mycket väl tänka mig att du kände dig ovan när du provade Arcteryx i butiken och tvingats luta dig mot säljarnas erfarenhet/rekommendationer. Vad som då slår mig är att du fått i stort sätt samma råd av två ”oberoende” säljare.

Jag har själv arbetat i butik när jag var yngre, inte konfektion/outdoor utan Hifi/foto och därav har jag erfarenheter av ”andra” sidan disken. Och jag tror det är väldigt sällan man som säljare inte ger så god hjälp man kan … framför allt inte två oberoende personer i samma butik efter varandra.

Oberoende, nej självklart inte de jobbar ju i samma butik, men oberoende av deras tolkningar hur plaggen sitter på dig. Men också beroende av den ”filosofi” Arcteryx har för hur ett plagg skall ”se ut” när det sitter ”rätt”. Skulle du gå upp i storlek kan det ju hända att annan funktionalitet som exempelvis fuktransport och ventilation skulle ha blivit lidande.

Så att de lurat dig tvivlar jag starkt på. Kontentan av detta är att den jacka och byxa av Arcteryx som du ville ha kanske inte är en passar just dig, oavsett storlek. Med hänsyn tagen till din anatomi, röresemönster när du aktiverar dig och de preferenser/förväntningar du har på ett skidställ.

För att nu försöka sy ihop detta lite så är det inte något tvivel om att du har en jacka och byxa som inte fyllt dina förväntningar. Men utifrån din beskrivning; gott om tid i butiken/provat med det underställ du tänkt använda/ingen stress eller sura miner från personalen som kan ha tvingat dig att förhasta dig, så går det inte att lasta personalen heller.

För jag tvivlar på att de med ”ont uppsåt” i kombination med okunskap medvetet rekommenderat dig ett plagg som inte ens såg ut att sitta rätt från början. Utan i detta fall låter det mer som att du trots ditt engagemang genom antal prövningar/mm, har gjort ett felköp.

Såvida inte butiken nekat dig sedvanligt öppet köp vill säga? Hur lång tid förflöt mellan ditt köp till dess att du ville lämna tillbaka plaggen?

Sedan, kanske med tanke på mina egen bakgrund som ”butikspersonal”, reagerar jag på ditt ordval LURAT. För mig är ordvalet lurat mycket starkt. Det implicerar att butiken i fråga systematiskt försöker bedra sina kunder och i det här fallet dig. För det var ju inte bara en av de anställda utan fler av dem som gav samma råd (i.e. lurade dig).

Fick du prova annat märke eller annan modell av Arcteryx och trots det fick rådet att de plagg du till sist köpte såg ut att sitta bäst på dig? I så fall har du lite på fötterna men annars är du på hal is med det ordvalet.

Enligt min egen erfarenhet arbetar inte den här butiken på det viset; att lura folk. Vid de tillfällen jag köpt saker där har jag fått goda råd. Dock har jag i och för sig främst handlat klätterutrustning där och inte så mycket konfektion. Utan deras rekommendationer skulle jag säkerligen köpt på mig prylar jag inte behövt, som den klätternybörjare jag är.

Men som alltid krävs det två för att dansa tango och det vore intressant att höra deras version också …
 
Okunnighet hos personalen

Den tomte som säljer L till en kille på 195 cm borde undersökas! Jag är 182 cm och köper extremt sällan medium. Köpte en Large Arcteryx softshell precis - skulle vilja se dig i min jacka... ärmarna går väl till armbågarna...

Det måste krävas en del övertalning... och du var väldigt tveksam. Jag tycker de var okunniga och önskar dig all lycka till med att få till ett byte.

Min personliga upplevelse är att det är sällan man hittar en butik där personalen hinner bli tillräckligt kunniga om alla sina produkter vad gäller friluftsprylar. Antingen händer det för mycket för fort på produktutvecklingen, eller så är personalomsättningen hög för att folk tar butiksbiträdesjobb som en "mellantjänst" eller ett extraknäck...

Till syvende och sist har man ju ett eget ansvar också, men jag hade kunnat råka lika illa ut om en "insatt" övertalar mig att ta en mindre storlek.
 
mellpat; sa:
Apropå något helt annat, som väl ännu ingen påpekat. Trådstartaren agerar oseriöst genom att på alltför lösa grunder och alltför tidigt utpeka en namngiven butik och en märkesvara. Själv har jag en hel garderob fylld med byxor som jag köpt för små eftersom jag haft för avsikt att banta. Att det sen för min del stannat vid planering är inte butikernas fel.

Kan inte låta bli att kommentera detta.

Det finns väl oseriöst i att namnge butiken? Tvärtom en bra sak att göra, varför skydda företag som man anser agerar oseriöst? Det finns inget som hindrar butiken från att ge sin version om man anser det viktigt.

För övrigt gissar jag att frågeställaren gladeligen skulle återupprätta butikens eventuellt skamfilade rykte om han blev bemött på ett seriöst sätt.

Konsumentkraft!

//Anders
 
Det är skillnad på att gå till intersport för att få hjälp och råd om en produkt eller till den välrenomerade outdoor butiken på vasagatan där säljarna faktiskt själva sysslar med aktiviteter vars produkter de säljer. Jag köpte mina klätterskor där. Som nybörjare blev jag "övertalad" att köpa små skor fastän jag var mycket tveksam till det. Jag fick inte prova större, de insisterade på att just den storleken de gav mig var vad jag skulle ha fastän jag flera gånger frågade om jag kunde få en större storlek. Jag tyckte att det var jättestörigt och ville inte köpa så små skor. Gick tillbaka dit efter en vecka och blev påprackad exakt samma storlek, fick inte större av en annan försäljare heller, men köpte dem. Det var en pina i början, men nu inser jag att skorna sitter perfekt, hade jag köpt större hade jag inte haft nytta av dem på samma sätt. Kontentan av detta är att man faktiskt litar på vad de säger, fastän man är tveksam. I mitt fall hae de rätt, de hande en kunskap som jag inte ägde. Det är ens eget beslut i slutändan vad man köper, men de har en större erfarenhet av produkterna än vad vi har som bara köper den en gång, medan de ska veta vad de säljer och funktionen av detta. Jag vet själv hur hårt de trycker på att saker "passar". Så därför tycker jag också att de borde ta sitt ansvar när sakerna inte passar, eller så får de låta bli att ge råd på det sätt de gör.

En annan sak bara, jag köpte en "vattentät" mycket dyr jacka med dokumenterad tålighet för vatten under våren på intersport för att använda under en flera månader lång segling. Den läckte, men jag kom inte tillbaka till Sverige förrän efter några månader, och det gick hur bra som hellst att få tillbaka pengarna. Så visst finns det schyssta människor i schysta butiker!


[Ändrat av Lizzie 2004-10-07 kl 13:51]
 
Lizzie; sa:
[...] I mitt fall hae de rätt, de hande en kunskap som jag inte ägde. Det är ens eget beslut i slutändan vad man köper, men de har en större erfarenhet av produkterna än vad vi har som bara köper den en gång, medan de ska veta vad de säljer och funktionen av detta. Jag vet själv hur hårt de trycker på att saker "passar". Så därför tycker jag också att de borde ta sitt ansvar när sakerna inte passar, eller så får de låta bli att ge råd på det sätt de gör.

Jag skulle bli tvärarg om jag inte fick pröva vilken storlek jag ville, oavsett om personalen "vet" vilken storlek jag "ska ha". Men det har å andra sidan aldrig hänt. :)
 
Re: Okunnighet hos personalen

emrask; sa:
Den tomte som säljer L till en kille på 195 cm borde undersökas! Jag är 182 cm och köper extremt sällan medium. Köpte en Large Arcteryx softshell precis - skulle vilja se dig i min jacka... ärmarna går väl till armbågarna...

jag är 185 men gasnak smal och använder medium i min Arc'teryx Gamma MX. Den sitter verkligen perfekt, inte för korta ärmar här inte. Men detta beror väl också på modell, då t.ex. Gamma SV är för de mer bredaxlade...
 
Inlägg från den aktuella butiken som numera heter Adventura (gamla Tierrabutiken).

Vi vill efter att ha blivit uppmärksammade på att det pågår en debatt om oss i detta forum göra ett inlägg och berätta om hur det ser ut från vår sida.

I sitt inlägg i detta forum skriver David att han använt plaggen endast ett par dagar när han kände att det var fel storlek på både jacka och byxa och att han genast vände sig till oss samt att vi då bemötte honom extremt otrevligt.


David Bonde vände sig till oss via mail drygt en månad efter avslutat köp. Han skrev att han använt plaggen i nästan 4 veckor i La Grave -där han befann sig för säsongen- då han började bli fundersam över storleken framförallt på sina byxor.
De spände runt magen och åkte upp i benen när han böjde sig. Jackan var -enligt mailet- såvitt han kunde bedöma i rätt storlek förutom att den gled upp i resåren runt midjan när han rörde sig.

Han lämnade också en lång redogörelse där han ansåg att det var vårt fel att han valt fel storlek och att vi trots viss tveksamhet från hans sida insisterat på att han skulle välja just denna storlek.

Detta bemötte vi med följande svar:

David!

Vi är ledsna över att du är missnöjd med servicen vi har givit dej i vår
butik.

Men du måste förstå att du själv ansvarar för den storleken du köper. Det är ingen som tvingar någon att köpa saker hos oss. Snarare är vi kända för at vara mindre "pushiga" och inte stressa fram köp hos osäkra kunder.

Vi har dessutom öppet köp och bytesrätt du kunde använt dej av. Detta förutsätter självklart att plaggen har "tags" kvar och inte är använda.

Angående jackan så prova dig fram hur hårt du behöver dra åt resåren för att den skall sluta tätt utan att åka upp, det verkar som om du drar åt resåren för hårt.

Hälsningar Sasquatch Crew


David svarade då på detta med ytterligare missnöje över att vi som han uttryckte det inte tog ansvar för vår vårdslösa rådgivning. Han skrev att det inte var riktigt samma ska att prova kläderna i butiken som att stå i dem på ett berg och att vi då genom vår felaktiga rådgivning fått honom att välja fel storlek. Vi svarade följande:


David!
Du måste inse orimligheten i dina krav. Det är du i slutändan som måste ta ansvar för dina handlingar. Jag vill än en gång poängtera att vi endast
rådgivit dig och inte tvingat fram något köp, du har provat kläderna och du är den ende som kunnat känna hur de satt. Vi har ingen möjlighet till ¨prova på¨ och sedan ta tillbaka kläder.

Du har haft all möjlighet att prova kläderna både innan avslutat köp och även efter (öppet köp samt bytesrätt enligt vårt förra mail).

Jag har inte mer att tillägga.
Med vänlig hälsning
Anna-Lena Velde

Detta är de svar kunden har fått av oss och som han uppfattar som extremt otrevliga, det kan jag bara beklaga.


Vår butik tillämpar 4 dagars öppet köp och 10 dagars bytesrätt, gäller ej säkerhetsutrustning eller REA varor.
Vill kunden ha förlängt öppet köp eller bytestid skriver vi detta på kvittot.
Vi uppmanar våra kunder att prova kläderna hemma med sin egen utrustning för att veta att allt fungerar tillfredsställande.

Vi som arbetar här känner inte igen oss i Davids beskrivning om händelseförloppet i butiken.
David har fått prova alla storlekar vid flera tillfällen och han säger själv att vi inte pushat honom till köp. Från vårt perspektiv kan vi endast säga vad vi tycker ser ut att sitta bäst, känsla, rörelsefrihet och följsamhet i plaggen är något som endast kunden kan uppfatta.
Av vilken anledning skulle vi vid ett flertal tillfällen insistera på alt. lura honom att köpa fel storlek?

För vårt vidkommande kan vi bara konstatera att vi självklart givit David all möjlighet att prova allt han önskat, att han sedan bestämde sig för en storlek som han senare tyckte var fel kan inte vi ta ansvar för. Vi kan också tillägga att David trots detta i våras blev erbjuden att köpa ett nytt ställ med 25 % rabatt vilket han avböjde.


Vi uppmanar David Bonde att vända sig till ARN och därefter är en av oss skyldig den andra en ursäkt.


Anna-Lena Velde/Adventura
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.