Bränsle

Har ett Primus Omnifuel och söker bränsle. Vill inte använda vanlig bensin hemma i Sverige utan tänkte mer på Heptan eller liknande.

Vart hittar man det billigt? Är det någon skillnad på heptanen i byggbutiker och Primus heptanbränsle?

// Jocke

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Joakim Ambrosson; sa:
Har ett Primus Omnifuel och söker bränsle. Vill inte använda vanlig bensin hemma i Sverige utan tänkte mer på Heptan eller liknande.

Vart hittar man det billigt? Är det någon skillnad på heptanen i byggbutiker och Primus heptanbränsle?

// Jocke

Nej inte mig veterligen. Brukar köpa 5-litersdunk i färgaffären för ca 230 kr.

Miljöbensin funkar bra också (vet inte om du inkluderar den i "vanlig" bensin).

//J

Rent bränsle som inte sotar :) Vill inte förstöra köket direkt ;)

Vart köpte du din 5 litersdunk? Vet att Naturkompaniet tog 219 för 4 liter Primusbränsle, så det är ju inte så stor skillnad. Men hittar inte denna överhuvudtaget nu?

// Jocke

Primus bensin...

...kostar 109 kr för 2,5 liter.
i färghandeln kostar en liter ca 50 kr.

Fast primusdunk är en sladdrig sak som är mer rund än fyrkantig. Beror på att bensinen mjukar upp plasten. Trodde det var fel på dunken innan jag frågade min kemist till bror.

Jag ska inte ha dunken med mig, så det spelar ingen roll. Använder flaskor.

Lutar åt Primus som också har ett korrosionsskydd i, vilket inte vanlig byggheptan har vad jag förstått.

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Rent bränsle som inte sotar :) Vill inte förstöra köket direkt ;)

Vart köpte du din 5 litersdunk? Vet att Naturkompaniet tog 219 för 4 liter Primusbränsle, så det är ju inte så stor skillnad. Men hittar inte denna överhuvudtaget nu?

// Jocke

Det blir garanterat inte förstört, jag brukar köra mest på fotogen å det sotar ännu mer...men det sotar bara när man förvärmer och utanför brännaren, inuti är den ren som ...snö! ;) (nästan i alla fall).

Jag köpte senast i färgaffären på Hornsgatan, nära Zinken. Levererades i en metalldunk :).

Korrosionsfri...hmm, det tror jag i så fall byggheptan är också, jag har aldrig sett några tecken på skador :).

//J

Bensin

Jag brukar köra på Alkylatbensin när vi är ute vinter turer, jag har själv ett Omnifuel och har inte haft några problem med köket när jag kör med det bränlset, kostar ca 100 kr för 4 liter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips