Bränsle i Indien

Jag ska vandra i indiska Himalaya och funderar på vilket slags kök jag ska satsa på.

GAS - Helst vill jag använda gaskök. Är det lätt att få tag på gastuber i Indien? Vilken sort?
Jag har en adapter, så även ekonomigastuber (190 gram) som måste punkteras fungerar fint. De borde väl vara lätta att hitta?

FOTOGEN - I annat fall verkar fotogen vara vanligast i Indien, har jag läst. Samtidigt måste fotogenkök förvärmas - vad ska man använda (som är lätt att hitta i Indien) för att förvärma? Något i stil med T-sprit lär ju vara svårt att hitta...?

Några andra förslag eller synpunkter? Hittar man metanol i Indien?

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej, vet inte hur det är i indien men jag skulle köpa ett multifuelkök. Finns 3-4 standarder för olika gastuber, och det är ganska troligt att om man i konstigare länder hittar gas, så har man fel kök för tuben...

Du förvärmer i så fall det köket med det du bränsle du har i det, bensin, fotogen osv.

Tänk på att bara för att en typ av tub är budget här så kan den kosta 3-4ggr mer beroende på var i världen du köper den. utbud & efterfrågan. Fordon finns överallt och likaså bensin eller diesel.

Tack för tipsen!

Forumet på www.indiamike.com verkar vara ett bra ställe att få reda på vilka gastuber som är lätta att hitta. Annars får man väl skaffa ett multifuel- eller fotogenkök...

Har inget svar på din fråga, men jag blev nyfiken på den där adaptern. Var hittar man den?

Jag köpte den på Northstar.se (Art Nr. 92496_0000gasadaptor). Sök på "markill" så hittar du den en bit ner i träfflistan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips