Bra svenska yx-märken?

Vad är en bra yxa?

Namnet, skärpan, varaktigheten hos skärpan, trä eller plast i skaftet.... Eller....

Min far som var en (extremt) bra hantverkare höll en egenskap högst

Balansen

Har du inte balans i en hammare eller yxa så fungerar det inte.

För honom fanns det bara Stanley hammare. Vilka jag har kvar. Såklart.

För övrigt tycker jag mycket om Fiskars produkter men känslan att hålla i ett (Hultafors) träskaft ger en känsla som är oöverträffat.

Sen är såklart skillnaden vad man ska använda yxan till - klyva ved eller snickra träsnideri.

Ungefär som med knivar - vad ska du använda den till... Min Fällkniven WM1 (skratta Ni) duger till exakt det jag fick den för - rensa fisk eller ta ur småvilt. Men macho är den inte
Det är därför jag inte gillar Yxor med plastskaft för har ingen balans. Och Jag använde också Stanley hammare när jag jobbade som snickare.
 
Håller med om balans. Men också rätt individuellt, skaft på både yxor och knivar skall passa handstorleken. Flera storlekar dvs vikt och skaftlängd på vedyxor för olika vedändamål.

Hustrun och jag har rätt olika preferenser.

Thure
 
Håller med om balans. Men också rätt individuellt, skaft på både yxor och knivar skall passa handstorleken. Flera storlekar dvs vikt och skaftlängd på vedyxor för olika vedändamål.

Hustrun och jag har rätt olika preferenser.

Thure
Helt klart finns det yxor för olika ändamål, en klyvyxa är inte optimal att slöjd med, och en slöjdyxa är inte optimal att klyva med. För mig handlar det mer om vad jag ska använda yxan till än till vilka preferenser jag har om hur en yxa är.
 
Hej
Jag håller på att kolla efter en bra yxa främst använd för slöjd. Hittills har jag bara kollat på de tre stora bruken man alltud brukar träffa på, dvs. Gränsfors, Hultafors och Wetterlings. Finns det några andra bruk som gör bra yxor som jag har missat eller?
Jag personligen tycker Gränsfors gör mycket fina yxor för alla ändamål
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Nej, de är inte importerade. Saxat direkt från en tråd jag hade med Julia:

"Vi jobbar med en smedja i Arvika som smider åt oss. Jag har valt att arbeta med dem på rekommendation från min rådgivare Fredrik Haakonsen, doktor i eggmetallurgi. jag vill jobba med dem av kvalitetsskäl, för att de har hög precision och för att jag kan använda en högre stålkvalitet då. Det gör att mina yxor har högre egghållfasthet. All information om vår produktion och våra yxor finns på vår hemsida så det är bara att läsa vidare där om något är oklart, eller höra av sig till mig och fråga."

/Mats (som ej har någon koppling till Kalthoff Axes)
Kul att höra! Då har hon gått över till inhemsk produktion
 
Nu är den hemma. Och det jag kan säga att det är en riktigt fin yxa, med bra balans, lätt och vass som sa**n.
 

Bilagor

  • 20240418_093632.jpg
    20240418_093632.jpg
    172.2 KB · Visningar: 24
  • 20240418_093643.jpg
    20240418_093643.jpg
    116.9 KB · Visningar: 23
Jag var ute och provhögg yxan på en 10 cm tjock ekgren, och det var som att skära i smör. Och jag är inte lättimponerad av saker men denna yxa är riktigt bra, jag skulle ha köpt en för flera år sedan.
 
Jag har också en Gränsforsbruk yxa och den är helt överlägsen allt i yxväg som jag har provat. Den går att slipa extremt vass, vilket jag fick uppleva när jag skulle ta av skyddet och på något konstigt vis slant jag och skar ett djupt snitt vid handleden.

Det var inte i pulsådern men det paltade rejält med blod. Ärret har jag kvar.

Så slipa inte era yxor supervassa eller var uppmärksam när ni tar av skyddet!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.