Bra svenska yx-märken?
- Trådstartare iceman123
- Start datum
Intressant på hemsidan står det "Forged in Sweden from Swedish steel. Handle from Swedish ash or elm. Sheath is included." Då kan man tror att de smider yxorna själva.Inget ont om Julia kalthoffs yxor. Jag har själv inte testat dem så uttalar mig inte om kvaliten i dessa. Det ska dock påpekas att hon inte smider yxorna utan skaftar och slipar dem, man kan lätt få intrycket att de är handsmidda men så är alltså inte fallet. Huvudena är i helstål och importerade. Men priset reflekterar även detta så återigen, inget ont utan bara ett klargörande
Nej, de är inte importerade. Saxat direkt från en tråd jag hade med Julia:Inget ont om Julia kalthoffs yxor. Jag har själv inte testat dem så uttalar mig inte om kvaliten i dessa. Det ska dock påpekas att hon inte smider yxorna utan skaftar och slipar dem, man kan lätt få intrycket att de är handsmidda men så är alltså inte fallet. Huvudena är i helstål och importerade. Men priset reflekterar även detta så återigen, inget ont utan bara ett klargörande