Bra Militära kängor?

Hej jag ska ut och fjällvandra. (Ut och gå en lång bit iaf;) )
Jag är i behov av att köpa ett par nya kängor.
Har även sökt till militär högskolan och skulle jag komma in där så vill jag givetvis kunna använda mina kängor även där så jag slipper köpa ett par till.( kronans kängor är inget vidare)
Är det någon som vet några "militära" kängor som är bra till dessa ändamål eller har några matnyttiga åsikter så skriv gärna...

Mvh Calle
 
Jag är ett stort fan av M90 kängan just för att den är så bred. Men hittade min civila motsvarighet i Lundhags Ranger som är lite bredare rätt enkel design. Annars är Meindl Performance väldigt populära hos dina framtida kollegor.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
UniR FM

Hej jag ska ut och fjällvandra. (Ut och gå en lång bit iaf;) )
Jag är i behov av att köpa ett par nya kängor.
Har även sökt till militär högskolan och skulle jag komma in där så vill jag givetvis kunna använda mina kängor även där så jag slipper köpa ett par till.( kronans kängor är inget vidare)
Är det någon som vet några "militära" kängor som är bra till dessa ändamål eller har några matnyttiga åsikter så skriv gärna...

Mvh Calle

Ska vi vara bokstavstroende och petiga ska försvarsmaktens personal bära utrustning tildlelad av försvarsmakten tex känga m/90 för de flesta. Sen finns det varianter, sjöstridskänga, kängor med stålhätta, MC-stövlar, gummistövlar, lågskor för kasernkrigare mm. Det ska finnas ett bärandetillstånd utfärdat. Däremot har jag sett många olika kängor på både värnpliktiga och officerare, alltifrån lätta doc martens till rejält varma från Jörn så ett par grova kängor i brunt eller svart brukar ses som OK.
Min erfarenhet från försvarsmakten är att man ofta blir varm av militär aktivitet och således är ofta läderkängor bättre än goretex som är onödigt täta. Men är det blött så är såklart GT bättre än ett par m/90 utan färsk smörja.

/Patrik, som generellt gillar FMs utrustning för fältbruk

Ska kanske uttyda den kryptiska rubriken : Uniformsreglemente Försvarsmakten där Svenska försvarets uniformer och dess tillåtna kombinationer beskrivs.
 
Tips

Eftersom du troligtvis är i början av utb, strunta i bärandetillstånd och privata kängor till uniform, ta vad som bjuds! Du kommer att lysa onödigt.
Till din fritid kan då bära vad du vill. M/90 är inte det sämsta men heller inte det allra bästa...
Men se till att dina tår får plats med två par sockar på och sent om eftermiddagen när dina fötter är som störst!
//J
 
Ska kanske uttyda den kryptiska rubriken : Uniformsreglemente Försvarsmakten där Svenska försvarets uniformer och dess tillåtna kombinationer beskrivs.

Undrar om dessa käcka gossar läst igenom nämnda reglemente!

9524317_197021b.jpg
 
Meindl Performance (och liknande) och Magnumkängor är nog de vanligaste i försvaret förutom 90-kängan (och sjöstridskängan). Av dessa är det dock bara Meindl som duger i fjällen (enligt min mening). Så med ett par Meindlkängor smälter du in utan problem. Ett par förband köper ju dessutom in Meindl till personalen (eller gjorde åtminstone, nu ska det ju sparas....)
 
Undrar om dessa käcka gossar läst igenom nämnda reglemente!

9524317_197021b.jpg

Jag har kanske en förklaring...

I synnerhet mannen till höger måste vara ovanligt högt uppsatt...förmodligen Generaladvokat. Han gör nog som han vill och kommenderar sin egen klädsel.

Eller har de kanske speciellt bärandetillstånd från självaste Major...kapten...hmm, vad hette han nu igen... ? Något på ...ström...Han hade en viss pondus vad jag minns...

//J
 
Senast ändrad:
Lundhags ranger high rekomenderas i brist på jörnkängans sommarmodell. Cellgummi funkar bäst i dessa sammanhang.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.