Bra Militära kängor?

Hälen försvann i söndags

I söndags var vi ute och gick på Bergslagsleden. Efter en timme så märkte jag att klacken på mina M90 kängor var totalt bortsliten. De är civila från Arbesko tillverkade 1993 och jag har haft dom en hel del dock inte så mycket de senaste 4-5 åren. Det konstiga är att hälen försvann på båda fötterna efter bara en timmes vandring. Jag fattar inte något, kan någon förklara för mig hur de bara kunnde lösas upp. Själva gummisulan hängde löst och det var mellansulan som löstes upp. Efter en stund så lossade sålkart även gummisulan. De har inte blivit utsatta för något konstigt.
 

Bilagor

  • IMG_2512.jpg
    IMG_2512.jpg
    69.6 KB · Visningar: 1,351
Meindl Performance (och liknande) och Magnumkängor är nog de vanligaste i försvaret förutom 90-kängan (och sjöstridskängan). Av dessa är det dock bara Meindl som duger i fjällen (enligt min mening). Så med ett par Meindlkängor smälter du in utan problem. Ett par förband köper ju dessutom in Meindl till personalen (eller gjorde åtminstone, nu ska det ju sparas....)

Vill minnas att det finns en modell av Meindl som även finns på M-nummer.
 
I söndags var vi ute och gick på Bergslagsleden. Efter en timme så märkte jag att klacken på mina M90 kängor var totalt bortsliten. De är civila från Arbesko tillverkade 1993 och jag har haft dom en hel del dock inte så mycket de senaste 4-5 åren. Det konstiga är att hälen försvann på båda fötterna efter bara en timmes vandring. Jag fattar inte något, kan någon förklara för mig hur de bara kunnde lösas upp. Själva gummisulan hängde löst och det var mellansulan som löstes upp. Efter en stund så lossade sålkart även gummisulan. De har inte blivit utsatta för något konstigt.

Jag har sett samma sak hända på vandringsskor (Salomon), när de stått ett längre tag utan att användas. Det är ungefär som om elastisiteten i materialet helt försvann och de blev sprött och inte tålde belastningen när man gick.
 
Dina klack och sulbekymmer

Känner jag igen, snålheten bedrar visheten! Under vissa lagringsomständigheter kan mjukmedlet dras ur gummi-plastblandningen i klackar och sulor, istället för att flexa och komprimeras börjar sulan och klacken ta krafterna med en oerhörd temperaturökning som följd, materialet i dem omvandlas och kokar bort med varje steg.
En kollega till mig som suttit ambassad i några år kom tillbaka ock klarade inte av ett varv på tallbarrsbanan utan att hans löparskort hälsade hem och var redo för papperskorgen, han linkade hem med löst ovantyg och tog på sig nästa par, bara för att 5-700 m längre fram konstatera att skorna var kass engångåter. Som tur var var han av den godhjärtade sorten och tog sig via butiken åter ut i spåret med färska skor. Den här gången höll skorna och han fick konstaterat att 5 års coktailgående sätter sina spår... När vi någon dag senare skar upp hans kassabla skor kunde vi se vad som skett. Det hade blivit såpass varmt att ovantygets limning i suluppbyggnaden var svett! Sulresterna kändes som torr bakelit...
Jag känner till ett parallfall till det här vid, en iskurs jag gick för många år sen, när skalkängor var nya och top of the line, fann instruktören en förolyckad i isen under ettt isfall. Efter polis och dokumentation skulle liket bäras ut till väg. Klättrarna i gruppen erbjöd sig bära ut. Det var väl ca 2,5 km till vägen där ambulansen väntade. Efter ca 1/5 av vägen skjönk tempot betydligt och slutet av bärningen gick nästan i "begravningstalkt".
Åter hemma på panget konstaterades att samtliga som burit hade sår på fötternas ovansidor. Här var det styva skor och lyftandet av vikt i armarna som belastat fötterna inne i oformbara pjäxsskalen. Det mjukaste, huden, gick sönder. Själv bar jag åter 4 dagssäckar och klarade mina fötter, även om de ömmande och var irriterade.
En kille klarade fötterna helt, han hade gått ca två veckor längre och omdelbart före kursen i sina skalpjäxor. Han hade härdat sina fötter och lärt sig anpassa strump/sockmängden.
Gamla torra skor och sulor är ine alltid det bästa. Sannorlikt finns det ett bäst före datum på det mesta.
//J
 
Senast ändrad:
OT: militär klädsel

Jag har kanske en förklaring...

I synnerhet mannen till höger måste vara ovanligt högt uppsatt...förmodligen Generaladvokat. Han gör nog som han vill och kommenderar sin egen klädsel.

Eller har de kanske speciellt bärandetillstånd från självaste Major...kapten...hmm, vad hette han nu igen... ? Något på ...ström...Han hade en viss pondus vad jag minns...

//J

Ursäkta att detta hamnar lite bredvid ämnet men det var inte jag som kapade trden med en bild.

UniR FM är från 2003 och återfinns här:
http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/Stabspublikationer/UniformsR_2003.pdf
och dessa herrar åberopar säkert punkt 1.2.10 "Överdragskläder och skyddskläder (motsv) skall bäras när tjänsten så kräver.". Det ser ut som om de är på väg ut på stridshinderbana och då är nog överdragskläder lämpligt.
Ang religösa huvudbonader så har försvaret beslutat följande:
http://www.mil.se/index.php?c=news&id=31319

Således är killen längst fram kläd helt enligt försvarsmaktens regler.

/Patrik,
 
Ursäkta att detta hamnar lite bredvid ämnet men det var inte jag som kapade trden med en bild.
Ursäkta trådkapningen av OT tråden... Ville bara visa vilka problem som kan finnas med M90-kängan. Och sedan återknyta till ämnet om det är en bra militär känga (efter att exempelvis ha lagrats i MOB-föråd). Däremot så kan jag inte begripa vad turbaner och gympadojor har med diskussionen om "Bra Militära kängor" att göra.

/Mathias, som faktiskt blev skärrad av att kängorna blev så totalt utslitna efter bara någon timme. Tänk om man varit på vandringssemester och man varit i ett mer utsatt läge.
 
hej
om du ska rycka in och göra grundutbildning dvs krypa på stenig mark med full packning så kanske det kan vara lämpligare att under dessa tillfällen nyttja militärens lånekängor istället för dina egna...
beroende på dina fötters utfomning kan det vara svårt att råda dej men om du har skandinavisk läst så är nog jörn att anse som KANON (kunde inte låta bli hehe) alternativt lundhags.
har du europeiska fötter så finns ju meindl etc
köp nu inte för små skor eller gortex

vänligen n
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TheQuestionaut Militära storlekar Utrustning allmänt 6
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.